Ohjauksesta tukea ammatillisiin opintoihin
Talvinen, Heli (2020)
Talvinen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221538
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammatillista koulutusta ja Savon ammattiopiston, Toivalan yksikön perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden ohjauksen tarvetta ja tarjontaa, tämänhetkistä opiskeluhuoltoa, sen toimintaa ja yhteistyöverkostoa. Koulutusaloilla on vahva näkemys siitä, että ammattiopiston sisällä ohjauksen määrä ja laatu on kirjavaa ja riippuvaista siitä, kuka sitä tarjoaa. Poissaolot moninaisista syistä, ovat melkoinen haaste osalle opiskelijoista ja niiden juurisyyn selvittäminen helpottaisi sekä opiskelijan opintoja, mutta myös opetushenkilöstön työtä. Jatkuvasti keskeytysuhan reunalla roikkuva opiskelija kuormittaa opiskelijahuoltoa erityisesti silloin jos opiskelija jää kiertämään kehää hetkellisten ryhdistäymis jaksojen ja pitkien poissaolojaksojen ympärille.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tämän hetken toimijat ja tukiverkosto, sen kattavuus ja kehittää sellaista toimintamallia, jolla pystytään operoimaan sillä rajapinnalla, mihin tämän hetkisillä tukitoimilla ei yletetä. Yhdessä oppimisen pilotissa on mukana useampi koulutusala, mutta haasteet opinnoissa ovat hyvin saman suuntaiset silloin, kun ne painottuvat opintojen ulkopuoliseen elämään.
Savon ammattiopistossa on olemassa hyvin kattava opiskelijahuolto- ja ohjaussuunnitelma sekä laaja moniammatillinen yhteistyöverkosto. Suunnitelmien jalkauttaminen arkeen on kuitenkin alojen välillä kirjavaa ja erityisesti tiivistä ohjausta ja kontaktia vaativat opiskelijat kuormittavat
opetushenkilöstöä, eikä riittävään ohjaukseen ole olemassa resurssia.
Kasvatusohjaajia, hyvinvointiagentteja ja koulusosionomeja työskentelee lukuisissa kouluissa ja oppilaitoksissa ympäri suomen, Savon ammattiopistossa tällaista ohjauksen mallia ei ole olemassa.
Opinnäytetyöni ohjausmalli kulkee kasvatusohjaajan toimenkuvan vanavedessä, keskittyen pääasiallisesti yksilölliseen ohjaukseen. Kasvatusohjaajan työnkuvasta poiketen muun muassa varsinaiset ryhmätoiminnan ja ryhmäyttämisen toteuttaminen ei kuitenkaan kuulu tämän ohjaustyön perustehtävään. Opinnäytetyön tavoitteena on uuden, opiskelijahuoltoa täydentävän ohjausmallin ja toimenkuvan luonnostelu ja kehittäminen, sen testaaminen Pilotin suojissa ja aikanaan toiminnan vakiinnuttaminen toimivimmassa muodossaan Pilotin päättymisen jälkeen.
Lakiin ammatillisesta koulutuksesta on kirjattu jokaisen opiskelijan oikeus saada riittävästi
henkilökohtaista ohjausta ja tähän tarpeeseen olen opinnäytetyössäni luonnostellut ohjausmallia ja ohjaajan tehtävää, jonka ainoana tavoitteena on tukea opiskelijaa saamaan opintonsa päätökseen ja saavuttamaan näin jatko-opintokelpoisuuden tai siirtyä työelämään.
Savon ammattiopiston perustehtäviin on kirjattu työllisyyden, yrittäjyyden ja hyvän elämän edistäminen, kaikki valmiudet tähän ovat olemassa suunnitelmien tasolla. Opinnäytetyöni tarkoitus on toimia käynnistäjänä uudenlaiselle, aktiiviselle ohjaukselle Savon ammattiopistossa. Koulutuksella ehkäistään syrjäytymistä ja tuetaan hyvää elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tämän hetken toimijat ja tukiverkosto, sen kattavuus ja kehittää sellaista toimintamallia, jolla pystytään operoimaan sillä rajapinnalla, mihin tämän hetkisillä tukitoimilla ei yletetä. Yhdessä oppimisen pilotissa on mukana useampi koulutusala, mutta haasteet opinnoissa ovat hyvin saman suuntaiset silloin, kun ne painottuvat opintojen ulkopuoliseen elämään.
Savon ammattiopistossa on olemassa hyvin kattava opiskelijahuolto- ja ohjaussuunnitelma sekä laaja moniammatillinen yhteistyöverkosto. Suunnitelmien jalkauttaminen arkeen on kuitenkin alojen välillä kirjavaa ja erityisesti tiivistä ohjausta ja kontaktia vaativat opiskelijat kuormittavat
opetushenkilöstöä, eikä riittävään ohjaukseen ole olemassa resurssia.
Kasvatusohjaajia, hyvinvointiagentteja ja koulusosionomeja työskentelee lukuisissa kouluissa ja oppilaitoksissa ympäri suomen, Savon ammattiopistossa tällaista ohjauksen mallia ei ole olemassa.
Opinnäytetyöni ohjausmalli kulkee kasvatusohjaajan toimenkuvan vanavedessä, keskittyen pääasiallisesti yksilölliseen ohjaukseen. Kasvatusohjaajan työnkuvasta poiketen muun muassa varsinaiset ryhmätoiminnan ja ryhmäyttämisen toteuttaminen ei kuitenkaan kuulu tämän ohjaustyön perustehtävään. Opinnäytetyön tavoitteena on uuden, opiskelijahuoltoa täydentävän ohjausmallin ja toimenkuvan luonnostelu ja kehittäminen, sen testaaminen Pilotin suojissa ja aikanaan toiminnan vakiinnuttaminen toimivimmassa muodossaan Pilotin päättymisen jälkeen.
Lakiin ammatillisesta koulutuksesta on kirjattu jokaisen opiskelijan oikeus saada riittävästi
henkilökohtaista ohjausta ja tähän tarpeeseen olen opinnäytetyössäni luonnostellut ohjausmallia ja ohjaajan tehtävää, jonka ainoana tavoitteena on tukea opiskelijaa saamaan opintonsa päätökseen ja saavuttamaan näin jatko-opintokelpoisuuden tai siirtyä työelämään.
Savon ammattiopiston perustehtäviin on kirjattu työllisyyden, yrittäjyyden ja hyvän elämän edistäminen, kaikki valmiudet tähän ovat olemassa suunnitelmien tasolla. Opinnäytetyöni tarkoitus on toimia käynnistäjänä uudenlaiselle, aktiiviselle ohjaukselle Savon ammattiopistossa. Koulutuksella ehkäistään syrjäytymistä ja tuetaan hyvää elämää.