Jälkimarkkinoinnin vaikutus liiketoiminnassa
Ristimäki, Lauri (2020)
Ristimäki, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota ajatuksia, ideoita sekä uusia näkökulmia yrityksen jälkimarkkinointiin ja luoda liiketoiminnassa hyödynnettävä esimerkki jälkimarkkinointisuunnitelmasta. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Työssä käsitellään jälkimarkkinoinnin merkitystä yrityksen liiketoiminnassa uskollisten ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomisessa sekä lisäarvon ja -myynnin kehittämisessä.
Opinnäytetyö on kolmessa osassa. Kontekstiosuudessa käsitellään asiakaskeskeisyyttä ja asiakaskokemusta sekä niiden erottumista yritys- sekä kuluttajakaupassa. Tämän jälkeen teoreettisessa osuudessa käydään läpi asiakassuhteiden ylläpitämistä eli jälkimarkkinointia sekä jälkimarkkinoinnin erilaisia muotoja.
Teoreettista osuutta seuraa työn toiminnallinen osuus. Tässä osuudessa avataan enemmän opinnäytetyön ohessa luotua jälkimarkkinointisuunnitelmaa, joka löytyy lopullisena tuotoksena opinnäytetyön liitteistä. Toiminnallisen osuuden sisältö kertoo rakennettaessa hyödynnetyistä työkaluista sekä suunnitelman rakentamisen eri vaiheista ja kuinka teoreettisessa osuudessa esiteltyjä asioita on hyödynnetty jälkimarkkinointisuunnitelman rakentamisessa.
Opinnäytetyön jälkimarkkinointisuunnitelma antaa yleisen esimerkin siitä, miltä yrityksen jälkimarkkinointisuunnitelma voisi näyttää liiketoiminnassa. Suunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty kuvitteellista esimerkkiyritystä antamaan perusteltuja käytännön tason menetelmiä jälkimarkkinoinnin toteuttamiseen. Vaikka jälkimarkkinointisuunnitelman toimintatavoista löytyy myös digitaalisesti hyödynnettyjä kohtia, yksi sen jatkokehittämisen mahdollisuuksista on sen parempi digitalisoiminen.
Opinnäytetyö on kolmessa osassa. Kontekstiosuudessa käsitellään asiakaskeskeisyyttä ja asiakaskokemusta sekä niiden erottumista yritys- sekä kuluttajakaupassa. Tämän jälkeen teoreettisessa osuudessa käydään läpi asiakassuhteiden ylläpitämistä eli jälkimarkkinointia sekä jälkimarkkinoinnin erilaisia muotoja.
Teoreettista osuutta seuraa työn toiminnallinen osuus. Tässä osuudessa avataan enemmän opinnäytetyön ohessa luotua jälkimarkkinointisuunnitelmaa, joka löytyy lopullisena tuotoksena opinnäytetyön liitteistä. Toiminnallisen osuuden sisältö kertoo rakennettaessa hyödynnetyistä työkaluista sekä suunnitelman rakentamisen eri vaiheista ja kuinka teoreettisessa osuudessa esiteltyjä asioita on hyödynnetty jälkimarkkinointisuunnitelman rakentamisessa.
Opinnäytetyön jälkimarkkinointisuunnitelma antaa yleisen esimerkin siitä, miltä yrityksen jälkimarkkinointisuunnitelma voisi näyttää liiketoiminnassa. Suunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty kuvitteellista esimerkkiyritystä antamaan perusteltuja käytännön tason menetelmiä jälkimarkkinoinnin toteuttamiseen. Vaikka jälkimarkkinointisuunnitelman toimintatavoista löytyy myös digitaalisesti hyödynnettyjä kohtia, yksi sen jatkokehittämisen mahdollisuuksista on sen parempi digitalisoiminen.