Vainajan laittaminen laitoksessa : opetusvideo hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoille Asiakkaan kohtaaminen ja auttaminen päivittäisissä toimissa -opintojaksolle
Kuoppala, Katri; Penttilä, Janita (2020)
Kuoppala, Katri
Penttilä, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321298
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo vainajan laittamisesta laitoksessa, jota käytetään Oulun ammattikorkeakoulussa opetusmateriaalina harjoitustunneilla. Opinnäytetyömme on toteutettu yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa, sillä heillä oli tarve opetusvideolle. Työn tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo vainajan laittamisesta, joka pohjautuu ajankohtaiseen teoriatietoon. Opetusvideon keskeinen tavoite on antaa kattavat perustiedot -ja valmiudet vainajan laittamisesta, jotta opiskelija tietää, miten vainajan laittamisessa toimitaan, mitä välineitä tarvitaan, missä järjestyksessä toimitaan sekä miten vainajan kohtaamiseen voidaan suhtautua.
Opinnäytetyömme teoriatieto ja aineisto on kerätty käyttämällä erilaisia sähköisiä lähteitä sekä tietoa on haettu myös hoitotyön oppikirjoista ja opettajalta saaduista opetusmateriaaleista. Eri aineistojen avulla perehdyimme aiheeseen huolellisesti ennen opinnäytetyömme aloittamista. Aineistot ovat myös toimineet teoriatietomme tukena koko opinnäytetyöprosessin ajan. Opinnäytetyömme metodiksi valitsimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka pääpaino on tekemällämme tuotoksella eli opetusvideolla.
Opetusvideomme suunnittelusta, toteutuksesta sekä viimeistelystä vastaamme täysin itse. Teoriatiedon pohjalta kehitimme opetusvideomme suunnitelman sekä käsikirjoituksen, joiden pohjalta kuvasimme opetusvideon. Laadimme anonyymin palautekyselyn hoitotyön opiskelijoille, jossa pyysimme palautetta videostamme. Palautetta saimme myös ohjaavilta opettajiltamme. Saamiemme palautteiden pohjalta muokkasimme ja paransimme opetusvideotamme. Valmiin tuotoksen latasimme YouTube-kanavalle ja lähetimme tuotoksen linkin opettajalle opetuskäyttöä varten.
Opinnäytetyömme teoriatieto ja aineisto on kerätty käyttämällä erilaisia sähköisiä lähteitä sekä tietoa on haettu myös hoitotyön oppikirjoista ja opettajalta saaduista opetusmateriaaleista. Eri aineistojen avulla perehdyimme aiheeseen huolellisesti ennen opinnäytetyömme aloittamista. Aineistot ovat myös toimineet teoriatietomme tukena koko opinnäytetyöprosessin ajan. Opinnäytetyömme metodiksi valitsimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka pääpaino on tekemällämme tuotoksella eli opetusvideolla.
Opetusvideomme suunnittelusta, toteutuksesta sekä viimeistelystä vastaamme täysin itse. Teoriatiedon pohjalta kehitimme opetusvideomme suunnitelman sekä käsikirjoituksen, joiden pohjalta kuvasimme opetusvideon. Laadimme anonyymin palautekyselyn hoitotyön opiskelijoille, jossa pyysimme palautetta videostamme. Palautetta saimme myös ohjaavilta opettajiltamme. Saamiemme palautteiden pohjalta muokkasimme ja paransimme opetusvideotamme. Valmiin tuotoksen latasimme YouTube-kanavalle ja lähetimme tuotoksen linkin opettajalle opetuskäyttöä varten.