Taloushallinnon asiakkaan vastaanottamisen kehittäminen eräässä tilitoimistossa: Ohjeistus taloushallinnon asiakkaan vastaanottamiseen
Ylkänen, Suvi (2020)
Ylkänen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121240
Tiivistelmä
Tilitoimisto on taloushallinnon palveluyritys, jonka palvelutarjontaan voivat kuulua seuraavat palvelut: kirjanpito, tilinpäätös, palkanlaskenta, ulkoinen laskenta, sekä sisäinen laskenta. Yritykset voivat ulkoistaa tilitoimistoille taloushallintonsa ja palkanlaskentansa osittain tai kokonaan. Tilitoimisto voi halutessaan rajata asiakaskuntaansa kuuluvat yritykset esimerkiksi tiettyihin yhtiömuotoihin ja toimialoihin. Suomessa tilitoimistoalalla toimii yli 4000 yritystä, jotka työllistävät yli 12000 työntekijää ja tekevät noin miljardin euron liikevaihdon. Yritysten koko vaihtelee 1 henkilön toimistoista yli 50 työntekijän toimistoihin. Kilpailu tilitoimistoalalla on alueellisesti vaihtelevaa, ja toimistot pyrkivät kehittämään ja uudistamaan palveluitaan vastaamaan nykyisten asiakkaiden tarpeita.
Tilitoimistojen toiminta on myös tarkasti säädettyä. Taloushallinnon palveluja säädellään ja ohjataan lainsäädännöllä, sekä esimerkiksi Taloushallintoliiton ja Kirjanpitolautakunnan laatimilla ohjeistuksilla. Prosessia, jonka tavoitteena on aloittaa palvelun tuottaminen uudelle asiakkaalle, kutsutaan asiakkaan vastaanotoksi. Tilitoimistoasiakkaan vastaanottoprosessiin liittyy asiakaspalvelun lisäksi monia vaiheita ja dokumentteja.
Opinnäytetyössä käsitellään taloushallinnon asiakkaiden vastaanottoprosessia tilitoimistoissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana ja kohteena on suomalainen auktorisoitu tilitoimisto, josta käytetään tässä työssä nimitystä Tilitoimisto X. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Tilitoimisto X:n taloushallinnon asiakkaiden vastaanottoon palvelukuvauspohja ja sisäinen työlista. Vastaanottoprosessia tarkastellaan Suomen Taloushallintoliiton auktorisoiman tilitoimiston näkökulmasta ja tarkastelusta on rajattu pois palkkahallinnon asiakkaat.
Tilitoimistojen toiminta on myös tarkasti säädettyä. Taloushallinnon palveluja säädellään ja ohjataan lainsäädännöllä, sekä esimerkiksi Taloushallintoliiton ja Kirjanpitolautakunnan laatimilla ohjeistuksilla. Prosessia, jonka tavoitteena on aloittaa palvelun tuottaminen uudelle asiakkaalle, kutsutaan asiakkaan vastaanotoksi. Tilitoimistoasiakkaan vastaanottoprosessiin liittyy asiakaspalvelun lisäksi monia vaiheita ja dokumentteja.
Opinnäytetyössä käsitellään taloushallinnon asiakkaiden vastaanottoprosessia tilitoimistoissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana ja kohteena on suomalainen auktorisoitu tilitoimisto, josta käytetään tässä työssä nimitystä Tilitoimisto X. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Tilitoimisto X:n taloushallinnon asiakkaiden vastaanottoon palvelukuvauspohja ja sisäinen työlista. Vastaanottoprosessia tarkastellaan Suomen Taloushallintoliiton auktorisoiman tilitoimiston näkökulmasta ja tarkastelusta on rajattu pois palkkahallinnon asiakkaat.