Asiakaslähtöisyys iäkkään ja muistisairaan hoito- ja hoivapalvelujen kehittämisen lähtökohtana
Ahonen, Tarja (2020)
Ahonen, Tarja
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101021227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101021227
Tiivistelmä
Iäkkään väestön määrä kasvaa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Muistisairauksia iäkkäällä väestöllä ennustetaan olevan maailmassa vuoteen 2030 mennessä kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2015. Hoidon tarve lisääntynee sosiaali- ja terveysalalla iäkkäiden ja muistisairaiden asiakkaiden tehostetussa palveluasumisessa. Julkisen sektorin tuottamien palvelujen rinnalla toimii yksityisiä palveluntuottajia, jotka pyrkivät pysymään elinkelpoisina ja kilpailukykyisinä. Asiakaslähtöisyys voidaan nähdä tehostetun palveluasumisen toimintaa ohjaavana arvona ja menestystekijänä. Johtamisella ja strategisella osaamisella on tärkeä merkitys asiakaslähtöisen toiminnan toteutumisessa ja hoivakodin kilpailukyvyssä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tehtävänä oli kerätä tietoa itäsuomalaisen hoivakodin tehostetun palveluasumisen yksikön asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Aineistoa kerättiin keskusteluissa sekä palvelumuotoilun ja SWOT-analyysin avulla kehittämispalavereissa. Elämänlaatua mitattiin jakamalla elämänlaatu neljään eri ulottuvuuteen, jotka ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja ympäristöulottuvuus.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksena elämänlaadun sosiaaliseen ja psyykkiseen ulottuvuuteen liittyvät asiat vaativat lisätarkastelua. Tuotoksena syntyi asiakaslähtöisen ja kilpailukykyisen hoivakodin toimintamalli. The proportion of older people is growing both in Finland and elsewhere in the world. Worldwide, the prevalence of memory disorders in the older population is predicted to doble between 2015 and 2030. The need for care in the social and health sector is likely to increase in enhanced service housing for older people and people with memory disorders. Alongside the services provided by the public sector, there are private service providers who strive to remain viable and competitive. Client orientation is a guiding value and success factor for the operation of enhanced service housing. Leadership and strategic competence play an important role in the implementation of client-oriented operations and the competitiveness of the nursing home.
The objective of this research and development activity was to collect information to develop a client-oriented approach and strengthen the competitiveness of the enhanced service housing unit in a care home in Eastern Finland. Material was collected in discussions and through service design and SWOT analysis in development meetings. Quality of life was measured by dividing quality of life into four different dimensions, which are physical, mental, social, and environmental.
Based on the results of research and development activities, issues related to the social and mental dimension of quality of life require further consideration. The result was a client-oriented and competitive operating model for a nursing home.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tehtävänä oli kerätä tietoa itäsuomalaisen hoivakodin tehostetun palveluasumisen yksikön asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Aineistoa kerättiin keskusteluissa sekä palvelumuotoilun ja SWOT-analyysin avulla kehittämispalavereissa. Elämänlaatua mitattiin jakamalla elämänlaatu neljään eri ulottuvuuteen, jotka ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja ympäristöulottuvuus.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksena elämänlaadun sosiaaliseen ja psyykkiseen ulottuvuuteen liittyvät asiat vaativat lisätarkastelua. Tuotoksena syntyi asiakaslähtöisen ja kilpailukykyisen hoivakodin toimintamalli.
The objective of this research and development activity was to collect information to develop a client-oriented approach and strengthen the competitiveness of the enhanced service housing unit in a care home in Eastern Finland. Material was collected in discussions and through service design and SWOT analysis in development meetings. Quality of life was measured by dividing quality of life into four different dimensions, which are physical, mental, social, and environmental.
Based on the results of research and development activities, issues related to the social and mental dimension of quality of life require further consideration. The result was a client-oriented and competitive operating model for a nursing home.