"Kuvittele, että olet kuin auringonkukka": Mindfulness-harjoituksia päiväkodin arjessa
Malmström, Rosa (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Malmström, Rosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten mindfulness soveltuu päiväkodin arkeen ja kerätä havaintoja siitä, miten lapset suhtautuvat erilaisiin mindfulness-harjoituksiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin keskeisimpiä käsitteitä liittyen varhaiskasvatuksen haasteisiin, mindfulnessiin sekä rentoutumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä suunnittelemalla ja toteuttamalla kuusi mindfulness-tuokiota erääseen päiväkotiin Seinäjoella. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui 4–5-vuotiaat lapset. Tuokiot suunniteltiin ja toteutettiin kevään 2020 aikana. Aineisto kerättiin käyttämällä apuna havainnointilomaketta sekä videointia. Lisäksi jokaisen tuokion lopuksi lapsilta kerättiin palaute tuokiosta.
Havainnoista ilmeni, ettei mindfulnessin harjoittamiselle päiväkodissa noussut esille estäviä tekijöitä ja lapset suhtautuivat pääosin positiivisesti mindfulness-harjoituksiin. Tuokioiden perusteella päiväkodin arjessa voidaan soveltaa monipuolisesti erilaisia mindfulness-harjoituksia huomioiden lasten kehitys-. ja osaamistaso. Harjoitukset pitivät sisällään joogaa, hengitys- ja rentoutusharjoituksia, mielikuvaharjoituksia sekä tunnetaitoja. Tuokiot antoivat useammalle lapselle mahdollisuuden rauhoittumiseen, omien tunteiden ilmaisuun sekä hauskanpitoon.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin keskeisimpiä käsitteitä liittyen varhaiskasvatuksen haasteisiin, mindfulnessiin sekä rentoutumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä suunnittelemalla ja toteuttamalla kuusi mindfulness-tuokiota erääseen päiväkotiin Seinäjoella. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui 4–5-vuotiaat lapset. Tuokiot suunniteltiin ja toteutettiin kevään 2020 aikana. Aineisto kerättiin käyttämällä apuna havainnointilomaketta sekä videointia. Lisäksi jokaisen tuokion lopuksi lapsilta kerättiin palaute tuokiosta.
Havainnoista ilmeni, ettei mindfulnessin harjoittamiselle päiväkodissa noussut esille estäviä tekijöitä ja lapset suhtautuivat pääosin positiivisesti mindfulness-harjoituksiin. Tuokioiden perusteella päiväkodin arjessa voidaan soveltaa monipuolisesti erilaisia mindfulness-harjoituksia huomioiden lasten kehitys-. ja osaamistaso. Harjoitukset pitivät sisällään joogaa, hengitys- ja rentoutusharjoituksia, mielikuvaharjoituksia sekä tunnetaitoja. Tuokiot antoivat useammalle lapselle mahdollisuuden rauhoittumiseen, omien tunteiden ilmaisuun sekä hauskanpitoon.