Esteetön museo : case Luostarinmäki
Valo, Mirkka (2020)
Valo, Mirkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721105
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyön toteuttamiseen syntyi harjoittelujakson aikana Luostarinmäen museolla. Museon keräämän asiakaspalautteen pohjalta esiin nousi sellaisia kohderyhmiä, jotka eivät pääse vierailemaan museolla yhdenvertaisesti muiden kanssa. Suojellut kulttuurihistorialliset rakennukset ovat osalle asiakkaista saavuttamattomissa museon autenttisena pidetyn epätasaisen ympäristön takia. Turun museokeskus kuitenkin kehittää aktiivisesti museokohteidensa saavutettavuutta ja esteettömyyttä.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli kehittää esteetön reitti, joka toimisi myös lyhyempänä reittivaihtoehtona sellaisille asiakkaille, jotka eivät halua kiertää koko museota läpi. Työssä tutkittiin muiden museoiden ja historiallisten kohteiden keinoja välittää museokokemusta erityisryhmille muualla Suomessa ja ulkomailla. Näistä keinoista kerättiin toimivia käytäntöjä Luostarinmäen museolle hyödynnettäväksi ja esteettömän reitin täydennykseksi. Opinnäytetyössä kohderyhmää rajattiin näkö- ja liikuntavammaisiin, jotta työ voitaisiin toteuttaa sille määritellyn aikataulun sekä opintopisteiden puitteissa.
Asiakasymmärryksen keräämiseksi kohderyhmää havainnoitiin museoalueella esteettömäksi suunnitellulla reitillä, ilman esteettömyysratkaisuja. Havainnoinnissa tapahtuneen tarkkailun ja kohderyhmien edustajien kanssa käydyn keskustelun pohjalta reittiä muokattiin heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Asiakasymmärrystä täsmennettiin persoonilla ja palvelupoluilla.
Tuloksena opinnäytetyölle saatiin kohderyhmien testaama ja asiakaskokemuksen pohjalta muodostettu konsepti esteettömästä reitistä. Asiakastyytyväisyyden toteutuminen kuvattiin visualisoidulla palvelupoluilla. Vertailevan tutkimuksen pohjalta museolle koottiin kohderyhmien tarpeisiin vastaavia esteettömyys- ja saavutettavuusratkaisuja. The idea for this thesis was born during an internship in Luostarinmäki museum. Certain groups of people emerged from the customer surveys collected regularly by the museum. For these groups visiting the museum is not as easy as it is for others. Museums protected culturehistorical sights and streets are aspired to be kept in their original state so many of those are completely out of reach for some target groups. Turku Museum Center however is active at developing it’s accessibility, Luostarinmäki being one of the sights.
The goal for this thesis was to design an accessible route for the museum. The route would operate as a shorter tour route as well for those who do not want to walk through the whole museum area. Benchmarking was executed to collect suitable solutions and ideas from other museums and historical sites to convey the challenging museum experience to people with disabilities. These ideas were used to complement the accessible route. The target groups were defined to people with impaired vision and to people that are immobilized. Customer insight was collected with a shadowing method which was executed in the museum area. Target groups were observed while they proceeded the route without any accessibility solutions. The route was modified by the results brought up from the shadowing and observation. Customer insight was elaborated with personas and customer journey maps.
A concept of an accessible tour route and collected complementary ideas for the museum were formed as a result from the benchmarking and customer insight research. The realization of customer satisfaction was described by visualized customer journey map.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli kehittää esteetön reitti, joka toimisi myös lyhyempänä reittivaihtoehtona sellaisille asiakkaille, jotka eivät halua kiertää koko museota läpi. Työssä tutkittiin muiden museoiden ja historiallisten kohteiden keinoja välittää museokokemusta erityisryhmille muualla Suomessa ja ulkomailla. Näistä keinoista kerättiin toimivia käytäntöjä Luostarinmäen museolle hyödynnettäväksi ja esteettömän reitin täydennykseksi. Opinnäytetyössä kohderyhmää rajattiin näkö- ja liikuntavammaisiin, jotta työ voitaisiin toteuttaa sille määritellyn aikataulun sekä opintopisteiden puitteissa.
Asiakasymmärryksen keräämiseksi kohderyhmää havainnoitiin museoalueella esteettömäksi suunnitellulla reitillä, ilman esteettömyysratkaisuja. Havainnoinnissa tapahtuneen tarkkailun ja kohderyhmien edustajien kanssa käydyn keskustelun pohjalta reittiä muokattiin heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Asiakasymmärrystä täsmennettiin persoonilla ja palvelupoluilla.
Tuloksena opinnäytetyölle saatiin kohderyhmien testaama ja asiakaskokemuksen pohjalta muodostettu konsepti esteettömästä reitistä. Asiakastyytyväisyyden toteutuminen kuvattiin visualisoidulla palvelupoluilla. Vertailevan tutkimuksen pohjalta museolle koottiin kohderyhmien tarpeisiin vastaavia esteettömyys- ja saavutettavuusratkaisuja.
The goal for this thesis was to design an accessible route for the museum. The route would operate as a shorter tour route as well for those who do not want to walk through the whole museum area. Benchmarking was executed to collect suitable solutions and ideas from other museums and historical sites to convey the challenging museum experience to people with disabilities. These ideas were used to complement the accessible route. The target groups were defined to people with impaired vision and to people that are immobilized. Customer insight was collected with a shadowing method which was executed in the museum area. Target groups were observed while they proceeded the route without any accessibility solutions. The route was modified by the results brought up from the shadowing and observation. Customer insight was elaborated with personas and customer journey maps.
A concept of an accessible tour route and collected complementary ideas for the museum were formed as a result from the benchmarking and customer insight research. The realization of customer satisfaction was described by visualized customer journey map.