Yhteiskehittämällä uusia konsepti-ideoita oppimisympäristöön
Virkkula, Minna; Karjalainen, Janne (2020)
Virkkula, Minna
Karjalainen, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821134
Tiivistelmä
Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen päätavoitteena on vahvistaa oppimiseen sekä erilaisiin älykkäisiin fyysisiin ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin liittyviä palveluja, tuotteita ja teknologioita kehittävien ja tarjoavien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia.
Oppimisympäristöt vaativat uusia ratkaisuja, jotta resurssit käytetään viisaammin ja mahdollistetaan nykyisessä oppimiskäsityksessä korostuva oppijoiden itseohjautuvuus. Hankkeen aikana yhteiskehittämisen avulla ideoitiin, jaettiin ajatuksia ja tietoa, sekä kehitettiin oppimisympäristöjen uusia konsepteja eteenpäin kokeilupalveluhankinnalla.
Yhteiskehittäminen nähtiin työpajoihin osallistujien kesken osallistavana ja aktivoivana toimintamallina. Se tarjosi yhteistyötä monialaisten toimijoiden välillä, ja tuotti erilaisia näkemyksiä keskustelun pohjaksi parantaen asiakasymmärrystä. Yhteiskehittämisen avulla löydettiin aitoja käyttäjien haasteita sekä piileviä käyttäjätarpeita ratkaistavaksi oppilaitosympäristössä.
Oppimisympäristöt vaativat uusia ratkaisuja, jotta resurssit käytetään viisaammin ja mahdollistetaan nykyisessä oppimiskäsityksessä korostuva oppijoiden itseohjautuvuus. Hankkeen aikana yhteiskehittämisen avulla ideoitiin, jaettiin ajatuksia ja tietoa, sekä kehitettiin oppimisympäristöjen uusia konsepteja eteenpäin kokeilupalveluhankinnalla.
Yhteiskehittäminen nähtiin työpajoihin osallistujien kesken osallistavana ja aktivoivana toimintamallina. Se tarjosi yhteistyötä monialaisten toimijoiden välillä, ja tuotti erilaisia näkemyksiä keskustelun pohjaksi parantaen asiakasymmärrystä. Yhteiskehittämisen avulla löydettiin aitoja käyttäjien haasteita sekä piileviä käyttäjätarpeita ratkaistavaksi oppilaitosympäristössä.