Lean -transformaatio HUS Nais- tulosyksikössä – Synnyttäjien keskitetty puhelinohjaus
Aikala, Nea; Kivi, Pinja; Vähämäki, Jemina (2020)
Aikala, Nea
Kivi, Pinja
Vähämäki, Jemina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521004
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Lean-transformaatio Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Naistentautien ja synnytysten -tulosyksikön (NaiS- tulosyksikkö) ja Metropolia ammattikorkeakoulun terveysalan yhteistä opinnäytetyöhanketta, jonka tavoitteena on tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa Lean-menetelmien käytöstä ja niiden vaikutuksista NaiS-tulosyksikölle, lisätä työntekijöiden tietoa Lean-transformaatiosta sekä tehostaa sen jalkautumista sekä tulosyksikössä että laajemmin.
Opinnäytetyömme keskittyy tarkastelemaan aihetta keskitetyn puhelinohjauksen kautta. Työmme tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia hyötyjä keskitetystä puhelinohjauksesta äitiyshuollon toimintaympäristössä olisi ja miten keskitetty puhelinohjaus äitiyshuollon toimintaympäristössä järjestetään. Tavoitteenamme on koota yhteen tutkittua tietoa puhelinohjauksen hyödyistä palvelun kehittämiseksi. Aihe on tärkeä hoitotyön kannalta, koska puhelinohjaus on merkittävä osa hoitotyötä. Keskitetyn puhelinohjauksen hyötyjä äitiyshuollon toimintaympäristössä tutkimalla tuotamme näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnettäväksi koulutuksessa tai palvelua kehitettäessä.
Keskitetyn puhelinpalvelun hyötyjä terveydenhuollossa ja etenkään äitiyshuollon toimintaympäristössä ei ole tutkittu paljon. Terveydenhuolto on järjestetty hyvin eri tavoin eri maissa, joten tutkimustulokset eivät todennäköisesti ole yleistettävissä kaikkiin kulttuureihin automaattisesti, vaan olisi tärkeää tutkia aihetta myös Suomessa ja verrata tuloksia aiemmin muissa maissa tuotettuihin tutkimuksiin.
Tässä opinnäytetyössä keskityimme enemmän laadukkaaseen puhelinohjaukseen äitiyshuollon asiakkaan näkökulmasta. Keskitettyä puhelinohjausta olisi myös hyvä tutkia eri näkökulmista, kuten äitiyshuollon työympäristössä työskentelevien kätilöiden ja terveydenhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyömme keskittyy tarkastelemaan aihetta keskitetyn puhelinohjauksen kautta. Työmme tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia hyötyjä keskitetystä puhelinohjauksesta äitiyshuollon toimintaympäristössä olisi ja miten keskitetty puhelinohjaus äitiyshuollon toimintaympäristössä järjestetään. Tavoitteenamme on koota yhteen tutkittua tietoa puhelinohjauksen hyödyistä palvelun kehittämiseksi. Aihe on tärkeä hoitotyön kannalta, koska puhelinohjaus on merkittävä osa hoitotyötä. Keskitetyn puhelinohjauksen hyötyjä äitiyshuollon toimintaympäristössä tutkimalla tuotamme näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnettäväksi koulutuksessa tai palvelua kehitettäessä.
Keskitetyn puhelinpalvelun hyötyjä terveydenhuollossa ja etenkään äitiyshuollon toimintaympäristössä ei ole tutkittu paljon. Terveydenhuolto on järjestetty hyvin eri tavoin eri maissa, joten tutkimustulokset eivät todennäköisesti ole yleistettävissä kaikkiin kulttuureihin automaattisesti, vaan olisi tärkeää tutkia aihetta myös Suomessa ja verrata tuloksia aiemmin muissa maissa tuotettuihin tutkimuksiin.
Tässä opinnäytetyössä keskityimme enemmän laadukkaaseen puhelinohjaukseen äitiyshuollon asiakkaan näkökulmasta. Keskitettyä puhelinohjausta olisi myös hyvä tutkia eri näkökulmista, kuten äitiyshuollon työympäristössä työskentelevien kätilöiden ja terveydenhoitajien näkökulmasta.