Työyhteisön palautekulttuuri ja sen kehittäminen
Järvelä, Kreeta (2020)
Järvelä, Kreeta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli palautekulttuuri ja sen kehittäminen Oy Carlsonin Joensuun tavaratalossa. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaiseksi Carlsonin henkilöstö koki palautekulttuurin nykytilan ja mitä toivomuksia palautekulttuurin kehittämiseksi olisi. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa palautekulttuurin nykytilasta ja antaa kehittämisehdotuksia palautekulttuurin parantamiseksi.
Palautteen merkitys ja tärkeys on tiedostettu. Palaute on osa työyhteisön rikasta viestintää, joka auttaa niin yksilöitä kuin koko työyhteisöä kehittymään. Opinnäytetyön teoria koostuu keskeisimmistä palautekulttuuriin liittyvistä aiheista, kuten palautteen merkityksestä, palautteen antotaidoista ja palautteen antamisen haasteellisuudesta.
Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin palautekäytäntöihin liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja aikaisempia tutkimuksia. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli 9 Carlsonin työntekijää ja 4 esimiestä. Kokonaisuudessaan Carlsonilla työskentelee 28 henkilöä. Haastattelun teemat olivat palautekulttuurin nykytila, sekä toiveet palautekäytäntöjen parantamiseksi.
Tuloksista voidaan todeta, että palautekulttuurin nykytilaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Palautteen määrää tulisi lisätä. Positiivista palautetta toivottiin enemmän, sekä korjaavaa henkilökohtaista palautetta, jotta työssä voitaisiin kehittyä. Palaverikäytäntöihin sekä avoimeen vuorovaikutukseen toivottiin parannusta.
Palautteen merkitys ja tärkeys on tiedostettu. Palaute on osa työyhteisön rikasta viestintää, joka auttaa niin yksilöitä kuin koko työyhteisöä kehittymään. Opinnäytetyön teoria koostuu keskeisimmistä palautekulttuuriin liittyvistä aiheista, kuten palautteen merkityksestä, palautteen antotaidoista ja palautteen antamisen haasteellisuudesta.
Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin palautekäytäntöihin liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja aikaisempia tutkimuksia. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli 9 Carlsonin työntekijää ja 4 esimiestä. Kokonaisuudessaan Carlsonilla työskentelee 28 henkilöä. Haastattelun teemat olivat palautekulttuurin nykytila, sekä toiveet palautekäytäntöjen parantamiseksi.
Tuloksista voidaan todeta, että palautekulttuurin nykytilaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Palautteen määrää tulisi lisätä. Positiivista palautetta toivottiin enemmän, sekä korjaavaa henkilökohtaista palautetta, jotta työssä voitaisiin kehittyä. Palaverikäytäntöihin sekä avoimeen vuorovaikutukseen toivottiin parannusta.