Käyttäjäymmärrystutkimus tulevaisuuden uraohjauksesta : Tekoäly ja muut mahdollisuudet
Koivusaari-Aronen, Viivi (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koivusaari-Aronen, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadittu käyttäjäymmärrystutkimuksena osana Ohjaus tulevaisuuden työhön -hanketta, ja sen tavoitteena oli selvittää uraohjauksen nykytilaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkökulmasta. Kuinka uraohjausta voitaisiin kehittää tekoälyn ja muuttuvan maailman mahdollisuuksien keinoin entistä paremmaksi? Tutkimusongelmana oli se, kuinka uraohjausta tulisi kehittää niin, että se olisi entistä paremmin opiskelijaa työelämään valmistavaa ja että opiskelijan resilienssi ja toimijuus olisi entistä vahvempaa opintojen valmistumisvaiheessa.
Tässä tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Triangulaatio toteutettiin kirjallisuuskatsauksen, kyselytutkimuksen ja verkossa toteutetun ryhmähaastattelun muodossa syvällisen tutkimustiedon saamiseksi ja tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi. Valitettavasti vastaajamäärät kyselylle ja osallistujamäärä ryhmähaastatteluun jäivät pieneksi, mutta hyödyllisiä ja relevantteja vastauksia saatiin tutkimukseen kuitenkin paljon.
Niin kirjallisuuskatsauksen, kyselytutkimuksen kuin ryhmähaastattelunkin perusteella kävi ilmi, että uraohjauksessa painottuvat etenkin inhimillisyys, yksilöllisyys, kokemus, selkeys, tavoitettavuus ja ajankäyttö. Uraohjaajan tulisi omata paljon kokemusta, tuntea ohjattava hyvin sekä osata kohdistaa ohjattavalle oikea ja ajantasainen tieto. Uraohjauksen tulisi olla mahdollisimman henkilökohtaista, ja yritysyhteistyötä ja konkreettisuutta opintoihin kaivattiin. Tekoälyassistentti sai paljon kannatusta jokaisessa tutkimuksessa.
Kyselyn tuloksissa ilmenneisiin tietoihin vedoten voidaan päätellä, että uraohjausta voitaisiin kehittää tekoälyllisesti niin, että opiskelijoille olisi oma, mahdollisimman henkilökohtainen ja kattava sovellus. Sovelluksessa opiskelija voisi valita itselleen esimerkiksi e-Tutorin, tutustua muihin opiskelijoihin, pysyä ajan tasalla oman alansa artikkeleista, lukea uratarinoita, tehdä ammatinvalintatestejä ja saada kustomoituja kurssiehdotuksia tai opiskelualan perusteella vaikka oman alansa työpaikkailmoituksia. Sovelluksen kautta käytettävissä oleva e-Tutor voisi olla paremmin tavoitettavissa kuin oma opettaja. Sovelluksesta löytyisi oma henkilökohtainen opintosuunnitelma ja omat kurssivalinnat ja lukujärjestys sekä selkeä kalenteri tulevista tehtävien palautuspäivistä.
Tässä kohtaa herää vain kysymys, voiko opiskelija luottaa samalla lailla opiskelijatoveriin, kuin ammattilaiseen uraohjaajaan. This research was carried out as a part of the project Ohjaus tulevaisuuden työhön. The goal was to establish an understanding of the current state of the career guidance counselling system, from a student’s perspective, and how the counselling within the South-Eastern Finland University of Applied Sciences could be developed by means of Artificial Intelligence and the possibilities of the changing world.
The object was to develop the counselling to better prepare students for their future occupation. The research included a literature review, a questionnaire, and a group interview as research techniques in order to gain depth and reliability. The response rates for the questionnaires and number of participants were smaller than anticipated but produced useful and relevant responses for the research.
Important factors to counselling are humanity, individuality, experience, clarity, communication, and time management. An ideal counsellor has relevant experience and can give appropriate information. Co-operating with possible future employers was desired and the idea of an Artificial Intelligence assistant was highly supported by the students.
The mobile application would be used to improve and personalise the counselling service. In this app the student would choose an e-Tutor, get to know other students, stay up to date on the latest news, do tests based on one’s interests and get customized course suggestions or even job notifications. The app would work as a personal assistant and would have all the research identified criteria incorporated.
Tässä tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Triangulaatio toteutettiin kirjallisuuskatsauksen, kyselytutkimuksen ja verkossa toteutetun ryhmähaastattelun muodossa syvällisen tutkimustiedon saamiseksi ja tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi. Valitettavasti vastaajamäärät kyselylle ja osallistujamäärä ryhmähaastatteluun jäivät pieneksi, mutta hyödyllisiä ja relevantteja vastauksia saatiin tutkimukseen kuitenkin paljon.
Niin kirjallisuuskatsauksen, kyselytutkimuksen kuin ryhmähaastattelunkin perusteella kävi ilmi, että uraohjauksessa painottuvat etenkin inhimillisyys, yksilöllisyys, kokemus, selkeys, tavoitettavuus ja ajankäyttö. Uraohjaajan tulisi omata paljon kokemusta, tuntea ohjattava hyvin sekä osata kohdistaa ohjattavalle oikea ja ajantasainen tieto. Uraohjauksen tulisi olla mahdollisimman henkilökohtaista, ja yritysyhteistyötä ja konkreettisuutta opintoihin kaivattiin. Tekoälyassistentti sai paljon kannatusta jokaisessa tutkimuksessa.
Kyselyn tuloksissa ilmenneisiin tietoihin vedoten voidaan päätellä, että uraohjausta voitaisiin kehittää tekoälyllisesti niin, että opiskelijoille olisi oma, mahdollisimman henkilökohtainen ja kattava sovellus. Sovelluksessa opiskelija voisi valita itselleen esimerkiksi e-Tutorin, tutustua muihin opiskelijoihin, pysyä ajan tasalla oman alansa artikkeleista, lukea uratarinoita, tehdä ammatinvalintatestejä ja saada kustomoituja kurssiehdotuksia tai opiskelualan perusteella vaikka oman alansa työpaikkailmoituksia. Sovelluksen kautta käytettävissä oleva e-Tutor voisi olla paremmin tavoitettavissa kuin oma opettaja. Sovelluksesta löytyisi oma henkilökohtainen opintosuunnitelma ja omat kurssivalinnat ja lukujärjestys sekä selkeä kalenteri tulevista tehtävien palautuspäivistä.
Tässä kohtaa herää vain kysymys, voiko opiskelija luottaa samalla lailla opiskelijatoveriin, kuin ammattilaiseen uraohjaajaan.
The object was to develop the counselling to better prepare students for their future occupation. The research included a literature review, a questionnaire, and a group interview as research techniques in order to gain depth and reliability. The response rates for the questionnaires and number of participants were smaller than anticipated but produced useful and relevant responses for the research.
Important factors to counselling are humanity, individuality, experience, clarity, communication, and time management. An ideal counsellor has relevant experience and can give appropriate information. Co-operating with possible future employers was desired and the idea of an Artificial Intelligence assistant was highly supported by the students.
The mobile application would be used to improve and personalise the counselling service. In this app the student would choose an e-Tutor, get to know other students, stay up to date on the latest news, do tests based on one’s interests and get customized course suggestions or even job notifications. The app would work as a personal assistant and would have all the research identified criteria incorporated.