Koulufysioterapia oppilaiden näkökulmasta: Kyselytutkimus Lappeenrannan kaupungin peruskoululaisille
Jokelainen, Essi; Kakko, Noora; Kallio, Pinja (2020)
Jokelainen, Essi
Kakko, Noora
Kallio, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092220618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092220618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa koulufysioterapian käyttöasteesta Lappeenrannan kaupungin peruskouluissa sekä oppilaiden mielipiteitä koulufysioterapiasta. Työn tavoitteena oli viitekehyksen ja tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella muodostaa koulufysioterapian kehitysideoita, joiden avulla toimeksiantajamme Lappeenrannan kaupungin liikuntatoimi voisi parantaa oppilaiden hyvinvointia ja kehittää palvelua käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Alallemme tutkimus on hyödyksi, sillä aiheesta on vähän tietoa. Myös muut kaupungit voivat hyödyntää tuottamaamme tietoa oman koulufysioterapiamallin muodostamisessa tarjoten fysioterapeuteille uudenlaisia työllistymismahdollisuuksia. Koulufysioterapian toteuttajilla ei vielä tässä vaiheessa ole juuri tietoa siitä, mitä mieltä oppilaat ovat koulufysioterapiasta. Tutkimusongelmaksi muodostui “Mikä on koulufysioterapian käyttöaste ja mitä ovat oppilaiden mielipiteet koulufysioterapiasta?”.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Lappeenrannan kaupungin koulufysioterapian piirissä olevat peruskoulun oppilaat. Sähköinen Webropol-kyselylomake lähetettiin maaliskuussa 2020 kolmen peruskoulun yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilöt välittivät kyselyn kahdeksan eri luokan opettajalle, jotka järjestivät oppilaille mahdollisuuden vastata kyselyyn. Oppilaiden määrä oli arvioilta 160. Vastausten kokonaismääräksi tuli 74 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 46 %.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneista oppilaista suuri osa tiesi, mitä koulufysioterapia on. Kuitenkin vain harva oli käynyt vastaanotolla ja yli puolet kertoivat, että eivät olleet osallistuneet vastaanoton lisäksi järjestettävään toimintaan. Reilu puolet oppilaista tiesivät, missä koulufysioterapiaa on saatavilla, mutta sama määrä oppilaista ei tiennyt, milloin koulufysioterapiaa on saatavilla. Vastauksista esille nousi, että fysioterapeutteja toivottaisiin pitämään oppitunteja. Sisältötoiveet jakautuivat laajasti sisältäen liikuntaa, stressinhallintaa ja jännityksen lieventämisen keinoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Lappeenrannan kaupungin koulufysioterapian piirissä olevat peruskoulun oppilaat. Sähköinen Webropol-kyselylomake lähetettiin maaliskuussa 2020 kolmen peruskoulun yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilöt välittivät kyselyn kahdeksan eri luokan opettajalle, jotka järjestivät oppilaille mahdollisuuden vastata kyselyyn. Oppilaiden määrä oli arvioilta 160. Vastausten kokonaismääräksi tuli 74 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 46 %.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneista oppilaista suuri osa tiesi, mitä koulufysioterapia on. Kuitenkin vain harva oli käynyt vastaanotolla ja yli puolet kertoivat, että eivät olleet osallistuneet vastaanoton lisäksi järjestettävään toimintaan. Reilu puolet oppilaista tiesivät, missä koulufysioterapiaa on saatavilla, mutta sama määrä oppilaista ei tiennyt, milloin koulufysioterapiaa on saatavilla. Vastauksista esille nousi, että fysioterapeutteja toivottaisiin pitämään oppitunteja. Sisältötoiveet jakautuivat laajasti sisältäen liikuntaa, stressinhallintaa ja jännityksen lieventämisen keinoja.