Virtuaaliset tutkimusklubit osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä
Heikkinen, Riina; Moilanen, Sanna; Romppainen, Mari (2020)
Heikkinen, Riina
Moilanen, Sanna
Romppainen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320655
Tiivistelmä
Tutkimusklubien avulla terveydenhuollon ammattilaiset sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat oppia lisää näyttöön perustuvasta hoitotyöstä. Virtuaaliset tutkimusklubit ovat uudempi ilmiö kuin perinteisesti järjestetyt tutkimusklubit. Virtuaaliset tutkimusklubit voivat tavoittaa enemmän ihmisiä ja ne eivät ole paikasta riippuvaisia, kuten perinteisesti järjestetyt tutkimusklubit.
Opinnäytetyömme tavoite oli tuottaa ideoita hoitotyöhön ja sen koulutukseen kuvailemalla virtuaalisten tutkimusklubien ja tutkimusklubien käyttötapoja. Tarkoituksena oli kuvailla tutkimusklubien ja virtuaalisten tutkimusklubien toimintaa hoitotyössä ja hoitotyön koulutuksessa. Tutkimusmenetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Aluksi muodostimme tutkimuskysymykset, joiden pohjalta aloitimme aineiston keruun teoria osuuteen. Tutkimuskysymyksinämme olivat: miten virtuaalisia tutkimusklubeja hyödynnetään hoitotyössä sekä millaisia virtuaalisia tutkimusklubeja järjestetään Suomessa ja kansainvälisesti? Aineistojen vähäisyyden vuoksi lisäsimme tiedonhakuvaiheessa vielä yhden tutkimuskysymyksen: miten tutkimusklubeja hyödynnetään hoitotyön koulutuksessa?
Aineiston haun teimme Medic-, Pubmed-, Finna.fi, Ebscohost ja Google Scholar tietokannoista. Tutkimuskysymyksiin vastaavaa aineistoa saimme yhteensä yhdeksän artikkelia opinnäytetyömme mukaanottokriteereitä noudattaen.
Tulokset osoittivat, että virtuaalisia tutkimusklubeja voidaan hyödyntää hoitotyössä monella eri internetin alustalla. Sitä on hyödynnetty sosiaalisessa mediassa, kuten Twitterissä. Virtuaalista tutkimusklubitoimintaa on myös viety Moodle alustoille. Kansainvälisiä virtuaalisia tutkimusklubeja on pidetty kahden eri maan välillä videopuhelua hyödyntäen. Virtuaalisia tutkimusklubeja voidaan pitää sekä reaaliaikaisesti että ei-reaaliaikaisesti. Myös hoitotyön koulutukseen on tuotu virtuaalisia tutkimusklubeja. Hoitotyön koulutuksessa perinteisiä tutkimusklubeja on järjestetty yhteistyössä hoitotyön opiskelijoiden sekä työelämässä olevien sairaanhoitajien kanssa.
Jatkotutkimusideanamme on virtuaalisten tutkimusklubien kehittäminen, jotta niiden pohjalta voitaisiin tehdä myös virtuaalisia simulaatioita. Näitä voitaisiin hyödyntää myös itsenäisessä opiskelussa. Myös tutkimuksen laajentaminen muiden ammattialojen järjestämistä tutkimusklubeista voisi tuoda uusia ideoita hoitotyön tutkimusklubien järjestämiseen.
Opinnäytetyömme tavoite oli tuottaa ideoita hoitotyöhön ja sen koulutukseen kuvailemalla virtuaalisten tutkimusklubien ja tutkimusklubien käyttötapoja. Tarkoituksena oli kuvailla tutkimusklubien ja virtuaalisten tutkimusklubien toimintaa hoitotyössä ja hoitotyön koulutuksessa. Tutkimusmenetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Aluksi muodostimme tutkimuskysymykset, joiden pohjalta aloitimme aineiston keruun teoria osuuteen. Tutkimuskysymyksinämme olivat: miten virtuaalisia tutkimusklubeja hyödynnetään hoitotyössä sekä millaisia virtuaalisia tutkimusklubeja järjestetään Suomessa ja kansainvälisesti? Aineistojen vähäisyyden vuoksi lisäsimme tiedonhakuvaiheessa vielä yhden tutkimuskysymyksen: miten tutkimusklubeja hyödynnetään hoitotyön koulutuksessa?
Aineiston haun teimme Medic-, Pubmed-, Finna.fi, Ebscohost ja Google Scholar tietokannoista. Tutkimuskysymyksiin vastaavaa aineistoa saimme yhteensä yhdeksän artikkelia opinnäytetyömme mukaanottokriteereitä noudattaen.
Tulokset osoittivat, että virtuaalisia tutkimusklubeja voidaan hyödyntää hoitotyössä monella eri internetin alustalla. Sitä on hyödynnetty sosiaalisessa mediassa, kuten Twitterissä. Virtuaalista tutkimusklubitoimintaa on myös viety Moodle alustoille. Kansainvälisiä virtuaalisia tutkimusklubeja on pidetty kahden eri maan välillä videopuhelua hyödyntäen. Virtuaalisia tutkimusklubeja voidaan pitää sekä reaaliaikaisesti että ei-reaaliaikaisesti. Myös hoitotyön koulutukseen on tuotu virtuaalisia tutkimusklubeja. Hoitotyön koulutuksessa perinteisiä tutkimusklubeja on järjestetty yhteistyössä hoitotyön opiskelijoiden sekä työelämässä olevien sairaanhoitajien kanssa.
Jatkotutkimusideanamme on virtuaalisten tutkimusklubien kehittäminen, jotta niiden pohjalta voitaisiin tehdä myös virtuaalisia simulaatioita. Näitä voitaisiin hyödyntää myös itsenäisessä opiskelussa. Myös tutkimuksen laajentaminen muiden ammattialojen järjestämistä tutkimusklubeista voisi tuoda uusia ideoita hoitotyön tutkimusklubien järjestämiseen.