ARVI : Vammaisten nuorten tarpeita palvelevan nuorisotyön itsearviointi
Leino, Ville (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092220620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092220620
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kehitin itsearvioinnin työkalun vammaisten nuorten tarpeita palvelevan nuorisotyön laadun arvioimiseksi. Työn tilaajana toimi työnantajani Espoon kaupungin nuorisopalvelut ja se toteutettiin yhteistyössä kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuunan kanssa.
Kehittämistyössä hyödynsin strukturoitua tutkimusta. Pohjan tutkimukselle antoi syvä tutustuminen vammaisuuden, nuorisotyön sekä arvioinnin teoriaan ja selitysmalleihin. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden toteutin työpajoissa nuorisoalan ammattilaisten ja vammaisten nuorten kanssa.
Opinnäytetyöni perustana toimii intersektionaalinen postmoderni vammaisnäkemys. Intersektionaalinen postmoderni vammaiskäsitys korostaa yksilön itsemäärittelyoikeutta. Samalla se tunnustaa yksilöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja auttaa ymmärtämään syitä heidän asemalleen yhteiskunnassa.
Nuorisoalan ammattilaisille järjestämissäni työpajoissa käsiteltiin esteettömyyden ja saavutettavuuden ominaispiirteitä nuorisotyössä. Sen lisäksi tarkastelimme kunnallisen nuorisotyön osaamisalueita ja sitä, miten ne voisivat tukea vammaisia nuoria heidän vapaa-ajallaan.
Nuorten kanssa toteutetuissa työpajoissa käsittelimme nuorten vapaa-aikaa. Tarkoitukseni oli selvittää se, mitä vammaiset nuoret toivovat vapaa-ajaltaan ja toisaalta sen, mitkä seikat mahdollistavat vammaisen nuoren osallistumisen toimintaan. Teoriatiedon sekä suorittamieni työpajojen perusteella väitän, että tärkeimpänä yksittäisenä seikkana on palvelujen mahdollisimman laaja esteettömyys ja saavutettavuus.
Työkalussa esteettömyyttä ja saavutettavuutta arvioidaan viiden osa-alueen kautta: strategian, henkilöstön osaamisen, viestinnän, sosiaalisen saavutettavuuden ja fyysisen esteettömyyden. Arvioinnin lisäksi työkalu tarjoaa indikaattoreita laadukkaan vammaisten nuorten tarpeita huomioivan työn arvioimiseen. Nämä indikaattorit on jaettu viiteen osa-alueeseen: työkokemusten tarjoaminen, osallisuus, harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen, ystävyys- ja kaverisuhteiden edistäminen ja oppimisen mahdollistaminen.
Työkalun lopullinen muoto on internetsivulla toimiva sovellus ARVI, jonka toteutin Javascriptillä. Työkalu julkaistaan syksyn 2020 aikana Kanuunan internetsivuilla. In my thesis, I developed a tool for self-assessment to assess the quality of youth work serving the needs of young people with disabilities. The work was commissioned by my employer, the City of Espoo Youth Services, and it was carried out in cooperation with the municipal youth work competence center Kanuuna. In my development work, I utilized structured research. The research was based on a deep acquaintance with the theory and explanatory models of disability, youth work and evaluation. I carried out the research part of the development work in workshops with youth work professionals and young people with disabilities. My thesis is based on an intersectional postmodern view of the disabled. The intersectional postmodern theory of disability emphasizes the individual’s right to self-definition. At the same time, it recognizes the personal characteristics of individuals and helps to understand the reasons for their position in society. The workshops I organized for youth professionals dealt with the characteristics of accessibility in youth work. In addition, we looked at areas of expertise of municipal youth work and how this expertise could support young people with disabilities in their free time. The topic of the workshops with young people was their conception of free time. My purpose was to find out what young people with disabilities want of their free time and, on the other hand, what factors enable young people with a disability to participate in the activities. Based on the theoretical knowledge and the workshops I conducted, I argue that the single most important factor is the widest possible accessibility of services. The tool I produced assesses accessibility through five areas: strategy, staff competence, communication, social accessibility, and physical accessibility. In addition to evaluation, the tool provides indicators for evaluating high-quality work that takes into account the needs of young people with disabilities. These indicators are divided into five areas: providing work experience, inclusion, providing recreational opportunities, fostering friendships, and enabling learning. The final form of the tool is the website application ARVI, which I programmed using Javascript. The tool will be published during the autumn of 2020 on Kanuuna's website.
Kehittämistyössä hyödynsin strukturoitua tutkimusta. Pohjan tutkimukselle antoi syvä tutustuminen vammaisuuden, nuorisotyön sekä arvioinnin teoriaan ja selitysmalleihin. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden toteutin työpajoissa nuorisoalan ammattilaisten ja vammaisten nuorten kanssa.
Opinnäytetyöni perustana toimii intersektionaalinen postmoderni vammaisnäkemys. Intersektionaalinen postmoderni vammaiskäsitys korostaa yksilön itsemäärittelyoikeutta. Samalla se tunnustaa yksilöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja auttaa ymmärtämään syitä heidän asemalleen yhteiskunnassa.
Nuorisoalan ammattilaisille järjestämissäni työpajoissa käsiteltiin esteettömyyden ja saavutettavuuden ominaispiirteitä nuorisotyössä. Sen lisäksi tarkastelimme kunnallisen nuorisotyön osaamisalueita ja sitä, miten ne voisivat tukea vammaisia nuoria heidän vapaa-ajallaan.
Nuorten kanssa toteutetuissa työpajoissa käsittelimme nuorten vapaa-aikaa. Tarkoitukseni oli selvittää se, mitä vammaiset nuoret toivovat vapaa-ajaltaan ja toisaalta sen, mitkä seikat mahdollistavat vammaisen nuoren osallistumisen toimintaan. Teoriatiedon sekä suorittamieni työpajojen perusteella väitän, että tärkeimpänä yksittäisenä seikkana on palvelujen mahdollisimman laaja esteettömyys ja saavutettavuus.
Työkalussa esteettömyyttä ja saavutettavuutta arvioidaan viiden osa-alueen kautta: strategian, henkilöstön osaamisen, viestinnän, sosiaalisen saavutettavuuden ja fyysisen esteettömyyden. Arvioinnin lisäksi työkalu tarjoaa indikaattoreita laadukkaan vammaisten nuorten tarpeita huomioivan työn arvioimiseen. Nämä indikaattorit on jaettu viiteen osa-alueeseen: työkokemusten tarjoaminen, osallisuus, harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen, ystävyys- ja kaverisuhteiden edistäminen ja oppimisen mahdollistaminen.
Työkalun lopullinen muoto on internetsivulla toimiva sovellus ARVI, jonka toteutin Javascriptillä. Työkalu julkaistaan syksyn 2020 aikana Kanuunan internetsivuilla.