Aistitoiminta kaksi- ja kolmivuotiaiden leikki-toiminnan kerhossa – opas ohjaajille
Ramberg, Ingrid (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ramberg, Ingrid
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120378
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa leikkipuistojen ohjaajille suunnattu opas aistitoiminnasta. Opas tehtiin yhteistyökumppani leikkipuisto Salpausselälle ja lähileikkipuistoille. Teoreettinen viitekehys koostui aisteista, kaksi–kolmivuotiaan lapsen kehityksestä ja leikistä, joihin suunnittelin toimintakerrat perehtymisen kautta.
Toimintakerrat toteutettiin aistiteemaisen projektin muodossa leikkipuisto Salpausselän leikkitoiminnan kerhoon kaksi–kolmivuotiaille. Viiden suunnitellun toimintakerran sijaan vain neljä niistä toteutui, sillä kaikki lapset eivät viimeisillä toimintakerroilla tulleet paikalle. Syynä tuohon oli se, että toimintakertojen toteutuksen aikaan Suomessa pantiin voimaan poikkeustila ja valtioneuvoston linjaukset pandemian vuoksi vaikuttivat leikkipuistojen arkeen ja toimintaan. Toiminnan tavoitteena oli tukea lapsen kehitystä ja oppimista. Toiminnassa oli otettu huomioon leikkitoiminnan kerhon omat tavoitteet sekä varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita: toiminnan suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta.
Toimintakertojen aikana testattiin suunniteltua toimintaa ja kerättiin aineistoa käyttämällä menetelminä havainnointia sekä palautetta. Näiden lisäksi kehittämistyössä käytettiin avuksi SWOT-analyysia suunnittelu- ja loppuvaiheessa. Oppaan kehittämistyössä huomioitiin palvelumuotoilun elementtejä. Opinnäytetyöprosessin ajan suoritettiin jatkuvaa arviointia itsereflektion ja yhteistyökumppanin kanssa käytyjen keskusteluiden kautta. Tuloksena oli ohjaajille suunnattu aistitoiminnan opas.
Toimintakerrat toteutettiin aistiteemaisen projektin muodossa leikkipuisto Salpausselän leikkitoiminnan kerhoon kaksi–kolmivuotiaille. Viiden suunnitellun toimintakerran sijaan vain neljä niistä toteutui, sillä kaikki lapset eivät viimeisillä toimintakerroilla tulleet paikalle. Syynä tuohon oli se, että toimintakertojen toteutuksen aikaan Suomessa pantiin voimaan poikkeustila ja valtioneuvoston linjaukset pandemian vuoksi vaikuttivat leikkipuistojen arkeen ja toimintaan. Toiminnan tavoitteena oli tukea lapsen kehitystä ja oppimista. Toiminnassa oli otettu huomioon leikkitoiminnan kerhon omat tavoitteet sekä varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita: toiminnan suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta.
Toimintakertojen aikana testattiin suunniteltua toimintaa ja kerättiin aineistoa käyttämällä menetelminä havainnointia sekä palautetta. Näiden lisäksi kehittämistyössä käytettiin avuksi SWOT-analyysia suunnittelu- ja loppuvaiheessa. Oppaan kehittämistyössä huomioitiin palvelumuotoilun elementtejä. Opinnäytetyöprosessin ajan suoritettiin jatkuvaa arviointia itsereflektion ja yhteistyökumppanin kanssa käytyjen keskusteluiden kautta. Tuloksena oli ohjaajille suunnattu aistitoiminnan opas.