Livestriimaus COVID-19 pandemian aikana
Lepistö, Eveliina; Kulmala, Reeta (2020)
Lepistö, Eveliina
Kulmala, Reeta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin koronaviruspandemian vaikutuksia kulttuurialaan sekä livestriimausta mahdollisuutena tuottaa kulttuuria ja elämyksiä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Humak kokee velvollisuudekseen osallistua kriisin aiheuttamien muutosten arviointiin ja raportointiin ja sitä kautta tiedon levittämiseen eri tahoille ja toimijoille. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ansiantalogiikka toimii livestriimauksessa sekä kuinka elämyksiä saadaan tuotettua digitaalisen kanavan välityksellä.
COVID-19 pandemia aiheutti useita muutoksia kultturikentälle. Valtioneuvosto linjasi useista toimenpiteistä, joilla pyrittiin estämään koronaviruksen leviäminen. Kulttuurialaan voimakkaimmin vaikuttavat rajoitukset olivat julkisten kokoontumisten rajoittaminen kymmeneen henkilöön, tarpeettoman oleilun välttäminen julkisilla paikoilla sekä kaikkien valtion ja kuntien tilojen sulkeminen. Tapahtumien peruuntuessa taide siirtyi nettiin, jossa esityksiä ja keikkoja alettiin striimata yleisölle, joka osallistui keikoille kotoaan käsin.
Striimaamisella tarkoitetaan suoratoistoa, eli sitä, kun lähetystä pystytään seuraamaan samaan aikaan, kun se tapahtuu. Merkittävä ero videoiden katselun ja striimauksen välillä on, että katsojan ei tarvitse ladata striimattavaa lähetystä itselleen. Termi on lainasana englanninkielestä. Striimaamiselle on käytössä useita termejä, kuten livetoisto, streaming ja suoratoisto, mutta tässä opinnäytetyössä käytettiin sanaa striimaaminen.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn ja haastatteluiden avulla. Webropol -kyselyyn vastasi 27 kulttuurialan toimijaa ja haastateltavia oli yhteensä yhdeksän henkilöä. Kaikki vastaukset käsiteltiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja niitä vertailtiin toisiinsa johtopäätösluvussa. Tutkimuksessa huomattiin ettei ansaintalogiikka ole vielä kaikkia osapuolia suosiva ja että striimauskeikoista saatava palkkio on huomattavasti pienempi kuin livekeikoista saatava korvaus. Elämys ei tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden mukaan välity niin hyvin digitaalisen kanavan välityksellä kuin livenä.
Työ tuotti tilaajalle arvokasta tietoa koko ammattialaa koskevasta uudesta tilanteesta sekä uusien työskentelytapojen kehityskohteista. Humak pystyy tukemaan alan toimijoita lisäämällä aloituspaikkojen määrää alkavissa koulutuksissa. Humak voi myös tukea alalla jo opiskelevia henkilöitä lisäämällä kursseja, joissa opitaan stressinhallintaa.
COVID-19 pandemia aiheutti useita muutoksia kultturikentälle. Valtioneuvosto linjasi useista toimenpiteistä, joilla pyrittiin estämään koronaviruksen leviäminen. Kulttuurialaan voimakkaimmin vaikuttavat rajoitukset olivat julkisten kokoontumisten rajoittaminen kymmeneen henkilöön, tarpeettoman oleilun välttäminen julkisilla paikoilla sekä kaikkien valtion ja kuntien tilojen sulkeminen. Tapahtumien peruuntuessa taide siirtyi nettiin, jossa esityksiä ja keikkoja alettiin striimata yleisölle, joka osallistui keikoille kotoaan käsin.
Striimaamisella tarkoitetaan suoratoistoa, eli sitä, kun lähetystä pystytään seuraamaan samaan aikaan, kun se tapahtuu. Merkittävä ero videoiden katselun ja striimauksen välillä on, että katsojan ei tarvitse ladata striimattavaa lähetystä itselleen. Termi on lainasana englanninkielestä. Striimaamiselle on käytössä useita termejä, kuten livetoisto, streaming ja suoratoisto, mutta tässä opinnäytetyössä käytettiin sanaa striimaaminen.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn ja haastatteluiden avulla. Webropol -kyselyyn vastasi 27 kulttuurialan toimijaa ja haastateltavia oli yhteensä yhdeksän henkilöä. Kaikki vastaukset käsiteltiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja niitä vertailtiin toisiinsa johtopäätösluvussa. Tutkimuksessa huomattiin ettei ansaintalogiikka ole vielä kaikkia osapuolia suosiva ja että striimauskeikoista saatava palkkio on huomattavasti pienempi kuin livekeikoista saatava korvaus. Elämys ei tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden mukaan välity niin hyvin digitaalisen kanavan välityksellä kuin livenä.
Työ tuotti tilaajalle arvokasta tietoa koko ammattialaa koskevasta uudesta tilanteesta sekä uusien työskentelytapojen kehityskohteista. Humak pystyy tukemaan alan toimijoita lisäämällä aloituspaikkojen määrää alkavissa koulutuksissa. Humak voi myös tukea alalla jo opiskelevia henkilöitä lisäämällä kursseja, joissa opitaan stressinhallintaa.