Voiko rallienglannilla brändätä?
Alapeteri, Anna (2020)
Alapeteri, Anna
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090420094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090420094
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun lehtori KTT, FM Anna Alapeteri tutki vuonna 2018 julkaistussa väitöskirjassaan englannin kielen käyttöä yhteiskielenä suomalaisten pk-yritysten brändäysviestinnässä. Tutkimuksessa pyrittiin lisäämään ymmärrystä kielen merkityksestä brändäämisessä ja korostettiin, että brändi on kielellinen rakennelma, joka rakennetaan kielen avulla jokapäiväisessä yrityksen ja sen eri sidosryhmien välisessä vuorovaikutuksessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin liikeviestintäsimulaation avulla. Sen pohjalta analysoitiin, mitä ja miten aineistonkeruuseen osallistuneet suomalaiset pk-yritysten edustajat viestivät brändeistään. Tutkimuksessa hahmoteltiin kolme suullista brändäyspuheen muotoa, joiden näyttäytymistä tarkasteltiin yritysten edustajien englanninkielisessä viestinnässä.
Tutkimus osoitti muun muassa, että brändäys on kieleen kietoutunut ilmiö ja että englanninkielinen brändääminen edellyttää laaja-alaista kieli-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin liikeviestintäsimulaation avulla. Sen pohjalta analysoitiin, mitä ja miten aineistonkeruuseen osallistuneet suomalaiset pk-yritysten edustajat viestivät brändeistään. Tutkimuksessa hahmoteltiin kolme suullista brändäyspuheen muotoa, joiden näyttäytymistä tarkasteltiin yritysten edustajien englanninkielisessä viestinnässä.
Tutkimus osoitti muun muassa, että brändäys on kieleen kietoutunut ilmiö ja että englanninkielinen brändääminen edellyttää laaja-alaista kieli-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamista.