Case PalMall : Asiantuntijapalvelun markkinoinnin ja viestinnän erityispiirteet
Aaltonen, Suvi (2011)
Aaltonen, Suvi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110314222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110314222
Tiivistelmä
Asiantuntijatyö on tarjottavana palveluna oma erityisalansa. Asiantuntijapalvelun keskiössä on usein monimutkaista kehittämistyötä ja palvelun kuvailu asiakkaille on usein vaikeaa. Tämä aiheuttaa sen, että asiakkaiden on monesti vaikea ymmärtää, mistä palvelutuotteessa on kyse.
Asiantuntijapalveluiden markkinoinnissa tulisikin keskittyä palveluiden tarkkaan kuvailuun ja myös viestinnässä huomioida asiakasnäkökulma. Parhaiten tämä onnistuu, kun markkinointimateriaalissa palvelusta laaditaan selkeä kuvaus ja viestinnässä keskitytään henkilökohtaiseen vaikuttamiseen, eli suhdemarkkinointiin. Palvelutuote saa usein vasta lopullisen muotonsa yhdessä asiakkaan kanssa toteutetun suunnittelun jälkeen. Tätä ennen on kuitenkin mahdollista laatia kuvaus palvelusta, josta selviää palvelun prosessikuvaus ja sen tuomat edut asiakkaalle.
Asiantuntijapalvelu toteutetaan usein monien eri alojen asiantuntijoiden yhteistyönä. Jokainen yhteistyöhön osallistuva asiantuntija tuo työhön oman erityisosaamisensa, työmenetelmät ja käsitteet. Tämä aiheuttaa haasteita sekä asiantuntijoiden väliseen yhteistyöhön, että asiakkaiden kanssa toteutettuun yhteistyöhön. Yhteistyön rakentaminen tulisikin aloittaa selvittämällä jokaisen siihen osallistuvan osapuolen työmenetelmiä, käsitteitä ja tavoitteita. Yhteistyön syntymisen edellytyksenä on ymmärrys muiden osapuolien toimialuueesta ja toimintatavoista. Kun ne on selvitetty, voidaan luoda parempi pohja yhtiestyölle ja luoda yhteiset tavoitteet ja suunnitelma yhteistyölle.
Työn tilaajana oli tutkimusorganisaatio VTT, jonka tutkija Tapio Koivisto työryhmineen toteutti yhteistyössä Improvisaatioteatteri Stella Polariksen kanssa vuosina 2010-2011 Improvisoi!-hankkeen. Tutkimushanke toteutettiin kolmessa eri palvelusektorin yrityksessä, jossa työyhteisöjä kehitettiin yhdistämällä erilaiset tutkimukselliset kehittämismenetelmät draamamenetelmistä juontuvaan improvisaatioon. VTT on suunnitellut hankkeelle jatkoa, jossa Improvisoi!-hankkeesta saatuja kokemuksia ja tietoa viedään eteenpäin. Jatkohankkeen työnimenä on ollut Muotoilemme palvelumalleja ja –kulttuureja! (PalMall). Tässä opinnäytetyössä VTT:n PalMall-hankkeen suunnittelu toimii case-esimerkkinä tutkitusta aiheesta. Case-esimerkin avulla havainnollistetaan asiantuntijapalveluiden erityispiirteitä markkinoinnissa ja viestinnässä. Työ sisältää PalMall-hankkeelle laaditun markkinointi- ja viestintäsuunnitelman, joka on laadittu hankkeen tutkimussuunnitelman ja tämän työn pohjalta. Keskeisinä alueina suunnitelmassa ovat palvelutuotteen tuotteistaminen ja viestinnän ja markkinointityön henkilökohtaisuus.
Työssä tarkasteltiin myös tuottajan roolia sillanrakentajana eri toimialojen välillä. Tuottaja voi toimia asiantuntijoiden ja ammatialojen yhteistyön rakentajana, mutta myös viestinnän ja markkinoinnin osaajana organisaatiossa. Työtä voi hyödyntää asiantuntijapalveluiden alueella toimivat organisaatiot sekä eri toimialojen rajapinnoilla toimivat henkilöt tai tahot.
Asiantuntijapalveluiden markkinoinnissa tulisikin keskittyä palveluiden tarkkaan kuvailuun ja myös viestinnässä huomioida asiakasnäkökulma. Parhaiten tämä onnistuu, kun markkinointimateriaalissa palvelusta laaditaan selkeä kuvaus ja viestinnässä keskitytään henkilökohtaiseen vaikuttamiseen, eli suhdemarkkinointiin. Palvelutuote saa usein vasta lopullisen muotonsa yhdessä asiakkaan kanssa toteutetun suunnittelun jälkeen. Tätä ennen on kuitenkin mahdollista laatia kuvaus palvelusta, josta selviää palvelun prosessikuvaus ja sen tuomat edut asiakkaalle.
Asiantuntijapalvelu toteutetaan usein monien eri alojen asiantuntijoiden yhteistyönä. Jokainen yhteistyöhön osallistuva asiantuntija tuo työhön oman erityisosaamisensa, työmenetelmät ja käsitteet. Tämä aiheuttaa haasteita sekä asiantuntijoiden väliseen yhteistyöhön, että asiakkaiden kanssa toteutettuun yhteistyöhön. Yhteistyön rakentaminen tulisikin aloittaa selvittämällä jokaisen siihen osallistuvan osapuolen työmenetelmiä, käsitteitä ja tavoitteita. Yhteistyön syntymisen edellytyksenä on ymmärrys muiden osapuolien toimialuueesta ja toimintatavoista. Kun ne on selvitetty, voidaan luoda parempi pohja yhtiestyölle ja luoda yhteiset tavoitteet ja suunnitelma yhteistyölle.
Työn tilaajana oli tutkimusorganisaatio VTT, jonka tutkija Tapio Koivisto työryhmineen toteutti yhteistyössä Improvisaatioteatteri Stella Polariksen kanssa vuosina 2010-2011 Improvisoi!-hankkeen. Tutkimushanke toteutettiin kolmessa eri palvelusektorin yrityksessä, jossa työyhteisöjä kehitettiin yhdistämällä erilaiset tutkimukselliset kehittämismenetelmät draamamenetelmistä juontuvaan improvisaatioon. VTT on suunnitellut hankkeelle jatkoa, jossa Improvisoi!-hankkeesta saatuja kokemuksia ja tietoa viedään eteenpäin. Jatkohankkeen työnimenä on ollut Muotoilemme palvelumalleja ja –kulttuureja! (PalMall). Tässä opinnäytetyössä VTT:n PalMall-hankkeen suunnittelu toimii case-esimerkkinä tutkitusta aiheesta. Case-esimerkin avulla havainnollistetaan asiantuntijapalveluiden erityispiirteitä markkinoinnissa ja viestinnässä. Työ sisältää PalMall-hankkeelle laaditun markkinointi- ja viestintäsuunnitelman, joka on laadittu hankkeen tutkimussuunnitelman ja tämän työn pohjalta. Keskeisinä alueina suunnitelmassa ovat palvelutuotteen tuotteistaminen ja viestinnän ja markkinointityön henkilökohtaisuus.
Työssä tarkasteltiin myös tuottajan roolia sillanrakentajana eri toimialojen välillä. Tuottaja voi toimia asiantuntijoiden ja ammatialojen yhteistyön rakentajana, mutta myös viestinnän ja markkinoinnin osaajana organisaatiossa. Työtä voi hyödyntää asiantuntijapalveluiden alueella toimivat organisaatiot sekä eri toimialojen rajapinnoilla toimivat henkilöt tai tahot.