Tulevaisuuden opettajuus
Editoija
Risku, Pekka
Laitinen-Väänänen, Sirpa
Ojala, Anna-Liisa
Tiihonen, Anna-Kaisa
Torvinen, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-572-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-572-2
Tiivistelmä
Julkaisu lähestyy ammatillista opettajuutta, opetusta ja oppimista neljällä teemalla: opettajuus ammatillisen koulutuksen muutoksessa, laajenevat oppimisympäristöt, erityisyyden äärellä ja koulutuksen tulevaisuutta hahmottamassa.
Osaamisen määrittelyn ja arvioinnin suhteen kriittinen tarkastelu luo perustaa jatkuvalle oppimiselle. Osaamisen kehittäminen, työssä oppiminen ja vuorovaikutus työelämän kanssa ovat opettajan työn ydintä. Tulevaisuuden opettajan roolia ohjaajana ja oppimisen mahdollistajana tukevat myös uraohjausosaaminen, valmentava työote, dialogisuus, oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus.
Laajenevat oppimisen ympäristöt, maisemat, oppimisen ekosysteemit sekä monenlaisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen haastavat oppimisen sisältöjen ja pedagogiikan toisin tuottamisen.
Ammatillisen erityisopettajan osaamista lähestytään opetussuunnitelmien ja vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutuksen kautta.
Johtamisen kysymysten tarkastelu laajentaa näkökulman pedagogiseen yhteisöön, johon kytkeytyy myös koulutuksen saavutettavuuden kehittäminen. Globaalin ulottuvuuden opettajuuteen tuo pitkäaikaisen hankeyhteistyön rakentama osaamisen tarkastelu.
Osaamisen määrittelyn ja arvioinnin suhteen kriittinen tarkastelu luo perustaa jatkuvalle oppimiselle. Osaamisen kehittäminen, työssä oppiminen ja vuorovaikutus työelämän kanssa ovat opettajan työn ydintä. Tulevaisuuden opettajan roolia ohjaajana ja oppimisen mahdollistajana tukevat myös uraohjausosaaminen, valmentava työote, dialogisuus, oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus.
Laajenevat oppimisen ympäristöt, maisemat, oppimisen ekosysteemit sekä monenlaisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen haastavat oppimisen sisältöjen ja pedagogiikan toisin tuottamisen.
Ammatillisen erityisopettajan osaamista lähestytään opetussuunnitelmien ja vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutuksen kautta.
Johtamisen kysymysten tarkastelu laajentaa näkökulman pedagogiseen yhteisöön, johon kytkeytyy myös koulutuksen saavutettavuuden kehittäminen. Globaalin ulottuvuuden opettajuuteen tuo pitkäaikaisen hankeyhteistyön rakentama osaamisen tarkastelu.