Kasvatuskumppanuus ehkäisevässä päihdetyössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kutvonen, Eine (2020)
Kutvonen, Eine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083019970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083019970
Tiivistelmä
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin vanhempien osallisuutta kasvatuskumppanuuteen voitaisiin tukea ja millaisin keinoin vanhemmat voivat osallistua ehkäisevän päihdetyön toteuttamiseen. Kirjallisuuskatsauksen alussa määritellään kouluikäisten ehkäisevä päihdetyö sekä kasvatuskumppanuuden merkitys. Kirjallisuuskatsaus käsittelee Pohjoismaista kouluikäisten ehkäisevää päihdetyötä ja sivuaa kyseisten maiden kouluikäisten nuorten päihteidenkäyttöä.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen toimeksiantaja oli Päijät-Hämeessä toimiva HuuMa-hanke, jonka tavoitteena on luoda valtakunnallisesti hyödynnettävä ehkäisevän päihdetyön toimintamalli kouluikäisten päihteettömyyden tukemiseksi.
Aineisto koostui kymmenestä Pohjoismaisesta, vuoden 2015 jälkeen julkaistusta, teoksesta, jotka käsittelivät kouluikäisiä, ehkäisevää päihdetyötä sekä vanhemmuutta.
Katsauksen myötä esiin nousi muutamia teemoja: kasvatuskumppanuuden merkitys ehkäisevässä päihdetyössä, vanhemman osallisuuden ja vanhemmuuden vahvistaminen sekä keinot, joiden avulla vanhemmat voivat osaltaan toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että vanhempien osallistuminen aktiivisesti kouluikäisten lastensa elämään toimii jo itsessään päihdehaitoilta suojaavana tekijänä. Lisäksi saumaton yhteistyö esimerkiksi koulun ja kodin välillä lisää kouluikäisten hyvinvointia sekä suojaa mielenterveydenongelmilta, mikä puolestaan ehkäisee päihdeongelmien kehittymistä. The topic of the thesis is parental involvement as implementers of substance abuse prevention. The purpose of the thesis is to find out how to support parents’ involvement and how to help them participate in substance abuse prevention in their adolescents’ lives. At the beginning of the thesis substance abuse prevention and educational partnership between home and for example school are defined. The thesis’s sources have been limited to only literature on Nordic adolescents. The thesis is commissioned by the HuuMa -project.
The thesis uses research data collected through the internet. The sources were outlined to consist only of subjects published after year 2015, preventive adolescence substance abuse work and parenting.
Themes that came up as a conclusion of the thesis were: educational partnership’s meaning as part of prevention, ways to support parenthood and participation and participation of parents in substance abuse prevention.
The descriptive literature review reveals that parents’ active participation in their adolescence children’s lives protects them from problems with intoxicants. Furthermore, a good and working relationship between school and home adds to adolescents’ well-being and protects them from mental health issues which often are partly at fault as substance abuse problems develop.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen toimeksiantaja oli Päijät-Hämeessä toimiva HuuMa-hanke, jonka tavoitteena on luoda valtakunnallisesti hyödynnettävä ehkäisevän päihdetyön toimintamalli kouluikäisten päihteettömyyden tukemiseksi.
Aineisto koostui kymmenestä Pohjoismaisesta, vuoden 2015 jälkeen julkaistusta, teoksesta, jotka käsittelivät kouluikäisiä, ehkäisevää päihdetyötä sekä vanhemmuutta.
Katsauksen myötä esiin nousi muutamia teemoja: kasvatuskumppanuuden merkitys ehkäisevässä päihdetyössä, vanhemman osallisuuden ja vanhemmuuden vahvistaminen sekä keinot, joiden avulla vanhemmat voivat osaltaan toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että vanhempien osallistuminen aktiivisesti kouluikäisten lastensa elämään toimii jo itsessään päihdehaitoilta suojaavana tekijänä. Lisäksi saumaton yhteistyö esimerkiksi koulun ja kodin välillä lisää kouluikäisten hyvinvointia sekä suojaa mielenterveydenongelmilta, mikä puolestaan ehkäisee päihdeongelmien kehittymistä.
The thesis uses research data collected through the internet. The sources were outlined to consist only of subjects published after year 2015, preventive adolescence substance abuse work and parenting.
Themes that came up as a conclusion of the thesis were: educational partnership’s meaning as part of prevention, ways to support parenthood and participation and participation of parents in substance abuse prevention.
The descriptive literature review reveals that parents’ active participation in their adolescence children’s lives protects them from problems with intoxicants. Furthermore, a good and working relationship between school and home adds to adolescents’ well-being and protects them from mental health issues which often are partly at fault as substance abuse problems develop.