Yhteisöllinen digioppiminen mahdollistaa hoitotyön opiskelijoiden tulevaisuussuuntautuneen monipuolisen työelämäosaamisen
Männistö, Merja (2020)
Männistö, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119820
Tiivistelmä
Yhteisöllinen digioppiminen parantaa opiskelijoiden opintomenestystä sekä kehittää oppimistuloksia, jotka vastaavat tulevaisuuden työelämävalmiuksia, joissa korostuu yhteisöllisyys, asiakaslähtöisyys, palveluohjaus, nopea päätöksenteko ja digitaalisuus. Osaaminen vaatii kehittyäkseen yhteisölliseen oppimiseen perustuvaa digiopetusta ja opiskelijoiden välistä jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä koko koulutuksen ajan. Tulevaisuuden hoitotyön koulutuksen tulee pohjautua digitaaliseen yhteisöllisen oppimisen pedagogiikkaan. Digitaalisissa oppimisympäristöissä kaikkein keskeisintä on nimenomaan vuorovaikutus ja yhteisöllinen työskentely. Se, että asioista keskustellaan ja tehtäviä tehdään yhdessä, on oppimisen kannalta hyvin merkityksellistä. Opitut asiat sisäistetään paremmin, kun tietoa joutuu hankkimaan itse sen sijaan että opettaja sitä vain kertoo.