Tunteet sävelinä ja väreinä : Musiikin ja kuvataiteen integraatio tunteiden käsittelyn välineenä
Nyman, Anna Stina (2020)
Nyman, Anna Stina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082019806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082019806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen taustalla oli kiinnostus, miten lasten tunnetaitokasvatusta voisi liittää musiikin ja kuvataiteen integroituun opetukseen. Opetuskokeilussa käsiteltiin kuutta lapsille tuttua tunnetta musiikin ja kuvataiteen kautta. Tavoitteena oli tutkia lasten kokemusta käsitellä tunteita musiikin ja kuvataiteen avulla sekä eri musiikillisten ja kuvataiteellisten työtapojen toimivuutta tunneteemaisessa työskentelyssä.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin varhaisiän musiikkikasvatuksen mukaisessa opetuksellisessa iltapäiväkerhossa Ruutanan koululla. Tutkimus oli kvalitatiivinen, jonka pääpaino oli elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen tutkimisessa tunteiden käsittelyssä. Tunteiden käsittely tarkoitti keskustelua, nimeämistä, eläytymistä ja ilmaisua. Kohderyhmänä oli 6-8-vuotiaat lapset. Tutkimus tehtiin kymmenen 60 minuutin kerhokerran ja yhden esiintymisen aikana kevätlukukaudella 2018. Ruutanan koulun henkilökunnan lisäksi yhteistyötahona toimi Ruutanan koulun vanhempainyhdistys, joka myös toimi projektin rahoittajana. Kerhon musiikillisena päätavoitteena oli musiikin kuuntelu erilaisia oheistoimintoja käyttäen, jossa painotettiin musiikin kuunteluun keskittymistä ja sen luomien mielikuvien ilmaisua. Kuvataidetyöskentelyssä painotettiin tunteiden ilmaisua eri tekniikoilla.
Musiikin ja kuvataiteen kautta on mahdollista tarjota lapsille tunneteemaista elämyksellistä ja kokemuksellista oppimista varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Eri musiikkityylien avulla voidaan luoda käsiteltävää tunnetta tukeva tunnelma, joka vapauttaa lapsia keskustelemaan tunnekokemuksistaan ja ilmaisemaan niitä eri toiminnoissa. Taideintegraatio mahdollistaa kokonaisvaltaisen, monimuotoisen ja vaihtelevan lähestymistavan tunteiden käsittelyyn ja tarkasteluun. Tunteet aiheena on laaja ja jokaisen yksilöllinen kokemus, joten niiden käsittelyyn tarvitaan aikaa ja kiireettömyyttä, jotta kokemus ei jää pinnalliseksi.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin varhaisiän musiikkikasvatuksen mukaisessa opetuksellisessa iltapäiväkerhossa Ruutanan koululla. Tutkimus oli kvalitatiivinen, jonka pääpaino oli elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen tutkimisessa tunteiden käsittelyssä. Tunteiden käsittely tarkoitti keskustelua, nimeämistä, eläytymistä ja ilmaisua. Kohderyhmänä oli 6-8-vuotiaat lapset. Tutkimus tehtiin kymmenen 60 minuutin kerhokerran ja yhden esiintymisen aikana kevätlukukaudella 2018. Ruutanan koulun henkilökunnan lisäksi yhteistyötahona toimi Ruutanan koulun vanhempainyhdistys, joka myös toimi projektin rahoittajana. Kerhon musiikillisena päätavoitteena oli musiikin kuuntelu erilaisia oheistoimintoja käyttäen, jossa painotettiin musiikin kuunteluun keskittymistä ja sen luomien mielikuvien ilmaisua. Kuvataidetyöskentelyssä painotettiin tunteiden ilmaisua eri tekniikoilla.
Musiikin ja kuvataiteen kautta on mahdollista tarjota lapsille tunneteemaista elämyksellistä ja kokemuksellista oppimista varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Eri musiikkityylien avulla voidaan luoda käsiteltävää tunnetta tukeva tunnelma, joka vapauttaa lapsia keskustelemaan tunnekokemuksistaan ja ilmaisemaan niitä eri toiminnoissa. Taideintegraatio mahdollistaa kokonaisvaltaisen, monimuotoisen ja vaihtelevan lähestymistavan tunteiden käsittelyyn ja tarkasteluun. Tunteet aiheena on laaja ja jokaisen yksilöllinen kokemus, joten niiden käsittelyyn tarvitaan aikaa ja kiireettömyyttä, jotta kokemus ei jää pinnalliseksi.