Menestyvän kosmetologipalvelukonseptin elementit apteekissa
Erlin, Tiina; Ratilainen, Päivi (2020)
Erlin, Tiina
Ratilainen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071319548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071319548
Tiivistelmä
Menestyvän kosmetologipalvelukonseptin elementit apteekissa
Apteekeissa työskentelee kosmetiikan ja ihonhoidon asiantuntijoina kosmetologeja, mutta usein heidän ammattitaitoaan ei kyetä hyödyntämään kosmetiikan myynnissä riittävästi. Opinnäytetyön tavoitteena on palvelumuotoilun keinoin tunnistaa apteekissa työskentelevien kosmetologien toimenkuvan kehityskohteet, ja tarkoituksena on osoittaa keinoja kehittää kosmetologin neuvonta- ja hoitolapalveluita apteekin liiketoimintaa edistäviksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Farenta, joka on lääkealan monipuolinen toimija ja henkilöstöä vuokraava yritys. Farentalla on konsultointipalvelu apteekeille, jossa he uudistavat apteekin kosmetologipalveluita. Farenta haluaa vahvistaa näkemystä niistä olennaisista tekijöistä, joilla kosmetiikan myynti ja kosmetologin palvelut menestyvät apteekissa, ja joiden avulla Farenta voi vakuuttaa kosmetologikonseptin kehittämisen edistävän myös apteekkien liiketoimintaa.
Tietoperustaan on sisällytetty aihealueita, jotka ovat olennaisia kehitettäessä menestyvää kosmetologipalvelukonseptia apteekkiin. Ostopäätöksen ilmiöitä, kuten kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ostopaikassa, markkinoinnin kilpailukeinoja, palvelulogiikkaa ja asiakkaan arvonmuodostumista sekä asiantuntijabrändin luomista käsitteleviä aiheita tarvitaan kosmetologien onnistuneen myyntityön perustaksi. Menestyvän konseptin takana on asiakasymmärrykseen pohjautuva strategia. Opinnäytetyössä on pohdittu myös megatrendien vaikutusta apteekin kosmetologipalveluiden kehittämiseen ja tulevaisuuden asiakkaaseen.
Kehittämisprosessin eteneminen palvelumuotoilun keinoin kuvattiin tuplatimantti-kaavion avulla. Tiedonkeruuvaiheessa toteutettiin apteekkien kilpailijavertailua ja palvelusafarivierailuja sekä asiakkaiden, kosmetologien, apteekkareiden ja maahantuojien teemahaastatteluita. Määrittelyvaiheessa tiedonkeruuvaiheen tietoja analysoitiin ja ne kerättiin asiakkaan arvonmuodostusta kuvaavalle kanvaasille ja palvelupolkukanvaasille. Lopuksi kehittämisvaiheessa toteutettiin sähköisesti ideointityöpaja, jonka tuloksista ja johtopäätöksistä koottiin ratkaisuehdotuksia konseptityökalupohjaan. Konseptityökalupohjaa voidaan hyödyntää viitekehyksenä kosmetologipalvelukonseptin suunnittelussa. Kehittämisehdotusten testaus ja käyttöönotto jää toimeksiantajan toteutettavaksi.
Kosmetologipalvelukonseptin strateginen suunnittelu pohjautuen asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin sekä apteekin arvoihin on olennaista kosmetologipalveluiden menestymisen kannalta. Kosmetologin tutkinto ei yksinään riitä apteekin kosmetologipalvelukonseptin johtamiseen menestyksekkäästi, vaan vaati tueksi markkinointi- ja liiketoimintaosaamista. Tuloksellisuuden ja menestymisen kannalta on tärkeää, että kosmetologilla on riittävästi liiketoiminta- ja myyntiosaamista. Huolellisesti suunniteltu kosmetologipalvelukonsepti on apteekille taloudellisesti kannattava ja sen liiketoimintaa edistävä.
Asiasanat: kosmetologi, apteekki, konsepti
Apteekeissa työskentelee kosmetiikan ja ihonhoidon asiantuntijoina kosmetologeja, mutta usein heidän ammattitaitoaan ei kyetä hyödyntämään kosmetiikan myynnissä riittävästi. Opinnäytetyön tavoitteena on palvelumuotoilun keinoin tunnistaa apteekissa työskentelevien kosmetologien toimenkuvan kehityskohteet, ja tarkoituksena on osoittaa keinoja kehittää kosmetologin neuvonta- ja hoitolapalveluita apteekin liiketoimintaa edistäviksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Farenta, joka on lääkealan monipuolinen toimija ja henkilöstöä vuokraava yritys. Farentalla on konsultointipalvelu apteekeille, jossa he uudistavat apteekin kosmetologipalveluita. Farenta haluaa vahvistaa näkemystä niistä olennaisista tekijöistä, joilla kosmetiikan myynti ja kosmetologin palvelut menestyvät apteekissa, ja joiden avulla Farenta voi vakuuttaa kosmetologikonseptin kehittämisen edistävän myös apteekkien liiketoimintaa.
Tietoperustaan on sisällytetty aihealueita, jotka ovat olennaisia kehitettäessä menestyvää kosmetologipalvelukonseptia apteekkiin. Ostopäätöksen ilmiöitä, kuten kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ostopaikassa, markkinoinnin kilpailukeinoja, palvelulogiikkaa ja asiakkaan arvonmuodostumista sekä asiantuntijabrändin luomista käsitteleviä aiheita tarvitaan kosmetologien onnistuneen myyntityön perustaksi. Menestyvän konseptin takana on asiakasymmärrykseen pohjautuva strategia. Opinnäytetyössä on pohdittu myös megatrendien vaikutusta apteekin kosmetologipalveluiden kehittämiseen ja tulevaisuuden asiakkaaseen.
Kehittämisprosessin eteneminen palvelumuotoilun keinoin kuvattiin tuplatimantti-kaavion avulla. Tiedonkeruuvaiheessa toteutettiin apteekkien kilpailijavertailua ja palvelusafarivierailuja sekä asiakkaiden, kosmetologien, apteekkareiden ja maahantuojien teemahaastatteluita. Määrittelyvaiheessa tiedonkeruuvaiheen tietoja analysoitiin ja ne kerättiin asiakkaan arvonmuodostusta kuvaavalle kanvaasille ja palvelupolkukanvaasille. Lopuksi kehittämisvaiheessa toteutettiin sähköisesti ideointityöpaja, jonka tuloksista ja johtopäätöksistä koottiin ratkaisuehdotuksia konseptityökalupohjaan. Konseptityökalupohjaa voidaan hyödyntää viitekehyksenä kosmetologipalvelukonseptin suunnittelussa. Kehittämisehdotusten testaus ja käyttöönotto jää toimeksiantajan toteutettavaksi.
Kosmetologipalvelukonseptin strateginen suunnittelu pohjautuen asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin sekä apteekin arvoihin on olennaista kosmetologipalveluiden menestymisen kannalta. Kosmetologin tutkinto ei yksinään riitä apteekin kosmetologipalvelukonseptin johtamiseen menestyksekkäästi, vaan vaati tueksi markkinointi- ja liiketoimintaosaamista. Tuloksellisuuden ja menestymisen kannalta on tärkeää, että kosmetologilla on riittävästi liiketoiminta- ja myyntiosaamista. Huolellisesti suunniteltu kosmetologipalvelukonsepti on apteekille taloudellisesti kannattava ja sen liiketoimintaa edistävä.
Asiasanat: kosmetologi, apteekki, konsepti