Turvallinen lääkehoito lastensuojelussa
Ohlsson, Eveliina; Oksa, Anne-Mari (2020)
Ohlsson, Eveliina
Oksa, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070519502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070519502
Tiivistelmä
Vuonna 2018 Suomessa oli 671 lastensuojeluyksikköä, joista Varsinais-Suomessa 50. Aluehallintoviraston tekemän selvityksen mukaan kunnallisen puolen yksiköissä työskentelee enemmän sosiaali- kuin terveyshuollon edustajia. Yksiköiden työntekijöiden ammattiosaaminen koostuu erilaisista tutkinnoista (sairaanhoitaja, sosionomi, lähihoitaja, mielenterveyshoitaja, lastentarhanopettaja yms.) ja näin ollen lääkehoidon vaihtelee osaaminen koulutuksesta riippuen. Turvallisen lääkehoidon osaaminen koostuu pääasiassa ammatillisesta koulutuksesta, lisäkoulutuksista ja pitkästä kokemuksesta alalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten turvallinen lääkehoito toteutuu VarsinaisSuomen lastensuojelun yksiköissä, kun lääkehoitoa toteuttaa eri koulutuksista koostuva henkilökunta. Tavoitteenamme on antaa tietoa turvallisen lääkehoidon osaamisesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Lähetekirje lähetettiin 32:lle yksityiselle ja kunnalliselle lastensuojelun yksikölle. Osallistujiksi valikoitui kiinnostuneiden yksiköiden (16 kpl) joukosta arvonnalla kolme yksityistä lastensuojelun yksikköä, joiden henkilökunta sai sähköpostiinsa strukturoidun kyselylomakkeen. Kyselylomake rakentui teorian pohjalle. Vastauksia saimme 13 kappaletta 32:stä kappaleesta. Kysymykset painottuivat lääkehoidon osaamiseen ja lisäkoulutuksiin, lääkehoidon haittatapahtumailmoituksiin ja lääkehoitosuunnitelmiin.
Yli puolella vastaajista oli yli 5 vuoden työkokemus alalta ja melkein puolet vastaajista koki osaavansa lähes kaiken lääkehoidosta. Kaikilla vastaajilla oli jokin lääkehoidon näyttö voidakseen suorittaa lääkehoitoa jollakin tasolla. Kuitenkin vain alle kolmasosa vastaajista oli käynyt lääkehoidon lisäkoulutuksessa. Kolmasosa vastaajista ei saanut jakaa lääkkeitä asiakaskohtaisiksi annoksiksi ja yli puolessa tapauksista tuplatarkastus ei toteutunut. Kirjaaminen sujui pääasiassa hyvin mutta puutteita havaittiin muun muassa lääkehoidon vaikutusten seurannassa. Jokaisessa yksikössä tehtiin lääkehoidon virheilmoituksia ja suurin osa ilmoituksista käsiteltiin yksiköissä. Vastaajat kokivat saavansa hyötyä virheilmoitusten käsittelystä.
Tämä tutkimus osoitti, että harvalla vastaajista oli lääkehoidon lisäkoulutus. Henkilökunnan lääkehoidon lisäkoulutuksilla saataisiin uusin ja päivitetty tieto. Näin ollen turvallinen lääkehoito toteutuisi varmemmin muuttuvissa tilanteissa. Lääkehoidon virheilmoitukset tulisi käydä aina läpi henkilökunnan kanssa, jotta henkilökunta oppisi tehdyistä virheistä ja lääkehoitoa voitaisiin kehittää entistä turvallisemmaksi. Koska tutkimuksen vastausten määrä jäi kovin alhaiseksi, tarkkoja johtopäätöksiä ei tulosten perusteella voi tehdä.
ASIASANAT: Lääkitysturvallisuus, potilasturvallisuus, lääkityspoikkeamat, HaiPro, lääkehoidon koulutukset In 2018, there were 671 child protection units in Finland, 50 of which were located in Southwest Finland. According to a survey conducted by the Regional State Administrative Agency in Southwest Finland, there are more social welfare professionals than healthcare professionals working in public-sector units. The professionals’ expertise in the units is comprised of various types of degrees in for example, nursing, social services, mental health care, early education teaching, and for this reason expertise in pharmacotherapy varies according to the type of education the professionals have. Vocational education, additional training and long-standing experience in the field are the primary factors contributing to safe pharmacotherapy.
The purpose of this study was to ascertain how safe pharmacotherapy is achieved in child protection units in Southwest Finland when it is administered by staff possessing various professional degrees. A cover letter was sent to 32 private and public-sector child protection units. Three private units of the 16 interested units were chosen randomly by a drawing, and a structured questionnaire was sent to the employees by email. The questionnaire was based on the relevant theory. We received 13 out of 32 responses. The questions centred around know-how and additional training in pharmacotherapy, adverse drug event reporting and pharmacotherapy planning.
More than half of the respondents had over 5 years of experience in the field and nearly half felt they knew almost everything there is to know about pharmacotherapy. All the respondents had some demonstration of ability in pharmacotherapy and were able to perform pharmacotherapy at some level. However, less than one third of the respondents had acquired additional training in pharmacotherapy. One third were not permitted to dose medicines to patients, and in half of the cases no double-checking was done. The employees tended to documentation well for the most part, but inadequacies in follow-up of the effects of pharmacotherapy were evident. Medication error reports were made in all the units, and for the most part, they were discussed with the staff in each unit. The respondents felt they benefitted from the medication error report discussions.
The study indicated that few of the respondents had acquired additional training in pharmacotherapy. Additional training in the field would ensure the staff has the latest, up-to-date information. This, in turn, would lead to safer pharmacotherapy practices in changing situations. Medication error reports should always be discussed with the staff to help them learn from their mistakes and strive to make pharmacotherapy even safer. Due to the small number of respondents, precise conclusions cannot be made based on the results.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten turvallinen lääkehoito toteutuu VarsinaisSuomen lastensuojelun yksiköissä, kun lääkehoitoa toteuttaa eri koulutuksista koostuva henkilökunta. Tavoitteenamme on antaa tietoa turvallisen lääkehoidon osaamisesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Lähetekirje lähetettiin 32:lle yksityiselle ja kunnalliselle lastensuojelun yksikölle. Osallistujiksi valikoitui kiinnostuneiden yksiköiden (16 kpl) joukosta arvonnalla kolme yksityistä lastensuojelun yksikköä, joiden henkilökunta sai sähköpostiinsa strukturoidun kyselylomakkeen. Kyselylomake rakentui teorian pohjalle. Vastauksia saimme 13 kappaletta 32:stä kappaleesta. Kysymykset painottuivat lääkehoidon osaamiseen ja lisäkoulutuksiin, lääkehoidon haittatapahtumailmoituksiin ja lääkehoitosuunnitelmiin.
Yli puolella vastaajista oli yli 5 vuoden työkokemus alalta ja melkein puolet vastaajista koki osaavansa lähes kaiken lääkehoidosta. Kaikilla vastaajilla oli jokin lääkehoidon näyttö voidakseen suorittaa lääkehoitoa jollakin tasolla. Kuitenkin vain alle kolmasosa vastaajista oli käynyt lääkehoidon lisäkoulutuksessa. Kolmasosa vastaajista ei saanut jakaa lääkkeitä asiakaskohtaisiksi annoksiksi ja yli puolessa tapauksista tuplatarkastus ei toteutunut. Kirjaaminen sujui pääasiassa hyvin mutta puutteita havaittiin muun muassa lääkehoidon vaikutusten seurannassa. Jokaisessa yksikössä tehtiin lääkehoidon virheilmoituksia ja suurin osa ilmoituksista käsiteltiin yksiköissä. Vastaajat kokivat saavansa hyötyä virheilmoitusten käsittelystä.
Tämä tutkimus osoitti, että harvalla vastaajista oli lääkehoidon lisäkoulutus. Henkilökunnan lääkehoidon lisäkoulutuksilla saataisiin uusin ja päivitetty tieto. Näin ollen turvallinen lääkehoito toteutuisi varmemmin muuttuvissa tilanteissa. Lääkehoidon virheilmoitukset tulisi käydä aina läpi henkilökunnan kanssa, jotta henkilökunta oppisi tehdyistä virheistä ja lääkehoitoa voitaisiin kehittää entistä turvallisemmaksi. Koska tutkimuksen vastausten määrä jäi kovin alhaiseksi, tarkkoja johtopäätöksiä ei tulosten perusteella voi tehdä.
ASIASANAT: Lääkitysturvallisuus, potilasturvallisuus, lääkityspoikkeamat, HaiPro, lääkehoidon koulutukset
The purpose of this study was to ascertain how safe pharmacotherapy is achieved in child protection units in Southwest Finland when it is administered by staff possessing various professional degrees. A cover letter was sent to 32 private and public-sector child protection units. Three private units of the 16 interested units were chosen randomly by a drawing, and a structured questionnaire was sent to the employees by email. The questionnaire was based on the relevant theory. We received 13 out of 32 responses. The questions centred around know-how and additional training in pharmacotherapy, adverse drug event reporting and pharmacotherapy planning.
More than half of the respondents had over 5 years of experience in the field and nearly half felt they knew almost everything there is to know about pharmacotherapy. All the respondents had some demonstration of ability in pharmacotherapy and were able to perform pharmacotherapy at some level. However, less than one third of the respondents had acquired additional training in pharmacotherapy. One third were not permitted to dose medicines to patients, and in half of the cases no double-checking was done. The employees tended to documentation well for the most part, but inadequacies in follow-up of the effects of pharmacotherapy were evident. Medication error reports were made in all the units, and for the most part, they were discussed with the staff in each unit. The respondents felt they benefitted from the medication error report discussions.
The study indicated that few of the respondents had acquired additional training in pharmacotherapy. Additional training in the field would ensure the staff has the latest, up-to-date information. This, in turn, would lead to safer pharmacotherapy practices in changing situations. Medication error reports should always be discussed with the staff to help them learn from their mistakes and strive to make pharmacotherapy even safer. Due to the small number of respondents, precise conclusions cannot be made based on the results.