Millä perusteella nuoret valitsevat pankkinsa?
Pessinen, Riika; Tanskanen, Annukka (2020)
Pessinen, Riika
Tanskanen, Annukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä perusteella nuoret valitsevat pankkinsa. Kohderyhmänä olivat 18–25-vuotiaat nuoret. Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta.
Teoriaosuus käsittelee ostokäyttäytymistä ja sitä, mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Näiden tekijöiden pohjalta luotiin kysely, jonka avulla selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät asiat nuorille pankkia valittaessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja sitä jaettiin nettilinkin kautta sosiaalisen median eri kanavissa. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, ja vastauksia kertyi 330. Vastausten määrään oltiin tyytyväisiä, sillä kyselyihin voi olla vaikea saada vastaajia. Työn tilasi Keski-Pohjanmaan Osuuspankki.
Tutkimuksessa selvisi, että perheellä on suuri vaikutus nuorten pankin valintaan. Melkein puolet nuorista olivat useamman kuin yhden pankin asiakkaita saamiensa eri etujen tai hyötyjen takia ja kumppanin tai perheen takia. Tärkeintä nuorille pankkia valitessa oli pankin luotettavuus, hyvät mobiili- ja verkkopalvelut, asiakaspalvelun laatu, pankin tavoitettavuus, pankin maine, palveluhinnat ja lainojen korot ja marginaalit. Nuoret asioivat pankissa mieluiten verkon kautta. Heitä kiinnostivat paljon uudet maksutavat. Nuoret toivoivat näkevänsä pankkiensa sosiaalisen median kanavissa opastuksia ja vinkkejä esimerkiksi sijoittamiseen, informatiivista ja selkokielistä sisältöä ja kuvia ja videoita siitä, mitä pankin seinien sisällä tapahtuu.
Tutkimus koettiin onnistuneen hyvin, ja etenkin avoimien vastausten määrä yllätti tekijät positiivisesti. Nuoret vastasivat monipuolisesti siihen, mitä he haluavat nähdä pankkinsa sosiaalisen median tileillä. Näitä vastauksia Keski-Pohjanmaan Osuuspankki voi hyödyntää markkinoinnissaan.
Teoriaosuus käsittelee ostokäyttäytymistä ja sitä, mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Näiden tekijöiden pohjalta luotiin kysely, jonka avulla selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät asiat nuorille pankkia valittaessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja sitä jaettiin nettilinkin kautta sosiaalisen median eri kanavissa. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, ja vastauksia kertyi 330. Vastausten määrään oltiin tyytyväisiä, sillä kyselyihin voi olla vaikea saada vastaajia. Työn tilasi Keski-Pohjanmaan Osuuspankki.
Tutkimuksessa selvisi, että perheellä on suuri vaikutus nuorten pankin valintaan. Melkein puolet nuorista olivat useamman kuin yhden pankin asiakkaita saamiensa eri etujen tai hyötyjen takia ja kumppanin tai perheen takia. Tärkeintä nuorille pankkia valitessa oli pankin luotettavuus, hyvät mobiili- ja verkkopalvelut, asiakaspalvelun laatu, pankin tavoitettavuus, pankin maine, palveluhinnat ja lainojen korot ja marginaalit. Nuoret asioivat pankissa mieluiten verkon kautta. Heitä kiinnostivat paljon uudet maksutavat. Nuoret toivoivat näkevänsä pankkiensa sosiaalisen median kanavissa opastuksia ja vinkkejä esimerkiksi sijoittamiseen, informatiivista ja selkokielistä sisältöä ja kuvia ja videoita siitä, mitä pankin seinien sisällä tapahtuu.
Tutkimus koettiin onnistuneen hyvin, ja etenkin avoimien vastausten määrä yllätti tekijät positiivisesti. Nuoret vastasivat monipuolisesti siihen, mitä he haluavat nähdä pankkinsa sosiaalisen median tileillä. Näitä vastauksia Keski-Pohjanmaan Osuuspankki voi hyödyntää markkinoinnissaan.