Myymälämarkkinoinnin keinot case K-supermarket Koskituuli
Lehtinen, Jonna (2011)
Lehtinen, Jonna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myymälämarkkinoinnin eri keinojen vaikutusta myyntiin K-supermarket Koskituulessa ja selvittää, kuinka yleistettävissä myymälämarkkinoinnin teoria on käytäntöön. Tutkimuksessa selvitettiin valittujen myymälämarkkinoinnin keinojen vaikutusta myyntiin ja saatujen tulosten avulla pääteltiin kustannustehokkaimmat keinot markkinoida.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia, myymälämarkkinointia ja myymälämarkkinointiin vaikuttavia tekijöitä ja kaupan alaa yleisesti. Tutkimuksen käytännönosiossa tehtiin ennen ja jälkeen -tutkimus, jossa tutkimuksesta saatuja viikoittaisia myyntituloksia verrattiin ennen tutkimusta saatuihin viikkomyyntimääriin. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljää eri myymälämarkkinoinnin keinoa ja käytettyjen keinojen vaikutusta myynnin kasvuun.
Tutkimusaineistoa täydennettiin Keskon vuosiraportilla ja alan lähdekirjallisuudella. Työn tekemistä tuki oma läsnäolo yrityksessä työntekijänä, ja aikaisemmat tiedot kaupan alasta ja sen eri toiminnoista. Tulokset osoittavat kuinka tuotteiden esilleasettelu, hinta, mainonta ja myynninedistäminen nostivat myyntiä moninkertaiseksi normaaliin myyntiin verrattuna. Tutkimuksesta saadut tulokset luovat käsitystä siitä, miten eri markkinointitoimenpiteet vaikuttavat myyntiin ja yrityksen tulokseen ja millaisia keinoja tulisi käyttää, jotta myymälämarkkinointi olisi tarpeeksi kustannustehokasta.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia, myymälämarkkinointia ja myymälämarkkinointiin vaikuttavia tekijöitä ja kaupan alaa yleisesti. Tutkimuksen käytännönosiossa tehtiin ennen ja jälkeen -tutkimus, jossa tutkimuksesta saatuja viikoittaisia myyntituloksia verrattiin ennen tutkimusta saatuihin viikkomyyntimääriin. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljää eri myymälämarkkinoinnin keinoa ja käytettyjen keinojen vaikutusta myynnin kasvuun.
Tutkimusaineistoa täydennettiin Keskon vuosiraportilla ja alan lähdekirjallisuudella. Työn tekemistä tuki oma läsnäolo yrityksessä työntekijänä, ja aikaisemmat tiedot kaupan alasta ja sen eri toiminnoista. Tulokset osoittavat kuinka tuotteiden esilleasettelu, hinta, mainonta ja myynninedistäminen nostivat myyntiä moninkertaiseksi normaaliin myyntiin verrattuna. Tutkimuksesta saadut tulokset luovat käsitystä siitä, miten eri markkinointitoimenpiteet vaikuttavat myyntiin ja yrityksen tulokseen ja millaisia keinoja tulisi käyttää, jotta myymälämarkkinointi olisi tarpeeksi kustannustehokasta.