Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia tiimioppimisesta ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
Jäärni, Saila; Karjunen, Tero (2020)
Jäärni, Saila
Karjunen, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia tiimioppimismallista ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opiskelijalähtöistä tietoa tiimioppimismallin kehittämiseksi. Opinnäytetyön aihe oli peräisin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriltä (Eksote).
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella lähestymistavalla. Aineisto opinnäytetyötä varten kerättiin sähköisesti lähetetyillä avoimilla kysymyksillä. Kohderyhmänä toimivat tiimioppimismallin mukaisen harjoittelun suorittaneet LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijat.
Tuloksista ilmenee, että opiskelijoiden myönteisiä kokemuksia syntyy työparin kanssa yhdessä työskentelystä. Tiimioppimismalli antaa opiskelijoille mahdollisuuden ottaa harjoittelun aikana enemmän vastuuta sekä työskennellä itsenäisemmin. Pääasiassa itsenäinen ja vastuullinen työskentely nähtiin myönteisenä kokemuksena. Harjoittelun aikana riittämätön perehdytys ja huono työilmapiiri muodostavat kielteisiä kokemuksia. Enemmistö opiskelijoista mieltää, että harjoittelussa oli pääsiassa myönteisiä kokemuksia.
Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia vertailemalla tiimioppimismallin mukaisen harjoittelun suorittaneiden ja perinteisen harjoittelun suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia keskenään. Tutkimuksen tuloksia voitaisiin myös hyödyntää vertailututkimuksessa tiimioppimismallin kehittämisen jälkeen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella lähestymistavalla. Aineisto opinnäytetyötä varten kerättiin sähköisesti lähetetyillä avoimilla kysymyksillä. Kohderyhmänä toimivat tiimioppimismallin mukaisen harjoittelun suorittaneet LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijat.
Tuloksista ilmenee, että opiskelijoiden myönteisiä kokemuksia syntyy työparin kanssa yhdessä työskentelystä. Tiimioppimismalli antaa opiskelijoille mahdollisuuden ottaa harjoittelun aikana enemmän vastuuta sekä työskennellä itsenäisemmin. Pääasiassa itsenäinen ja vastuullinen työskentely nähtiin myönteisenä kokemuksena. Harjoittelun aikana riittämätön perehdytys ja huono työilmapiiri muodostavat kielteisiä kokemuksia. Enemmistö opiskelijoista mieltää, että harjoittelussa oli pääsiassa myönteisiä kokemuksia.
Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia vertailemalla tiimioppimismallin mukaisen harjoittelun suorittaneiden ja perinteisen harjoittelun suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia keskenään. Tutkimuksen tuloksia voitaisiin myös hyödyntää vertailututkimuksessa tiimioppimismallin kehittämisen jälkeen.