Hotel Leikarin oheispalveluiden kehittäminen
Nykänen, Kirsi (2020)
Nykänen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218533
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyön tarkoituksena oli kehitellä ja ideoida oheispalveluja hotellipalveluita tarjoavalle yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää ajatuksia yrityksessä mahdollisista oheispalveluista, joita yritys voisi hyödyntää toiminnassaan. Opinnäytetyö syntyi halusta kehittää tuttua yritystä, jolla oli ongelma: asiakkaiden ilmaisema aktiviteettien puute hotellilla.
Opinnäytetyö tehtiin tutustumalla kirjallisuuslähteisiin ja käyttämällä tekijän omaa ideointia oheispalveluiden kehityksen mahdollisuuksista. Kirjallisuuslähteet käsittelevät alan ammattilaisten näkökulmasta palvelua ja sen kehittämistä. Opinnäytetyö laadittiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tiedonhankinta toteutettiin tutustumalla hotellin palveluympäristöön ja siihen liittyviin oheispalveluihin. Työssä tutkitaan sitä, mitkä voisivat olla oheispalveluideoita, joita hotellin palveluympäristössä voitaisiin toteuttaa ja mitä arvoa ne voisivat synnyttää asiakkaalle.
Työn tuloksena syntyi viisi teemaa, joihin sisältyy ideoita oheispalveluista yrityksen käyttöön. Työssä kypsyi myös mielikuvatauluja ideoita tukemaan ja havainnollistamaan hahmoteltua kehityssuuntaa. Ideoita tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta ja pohdittiin mitkä arvot voisivat toteutua. Jatkokehityksenä voitaisiin luoda oheispalveluiden kehitysideoille toteutusmalli ja osallistaa asiakkaat palvelukehitysprosessiin.
Opinnäytetyö tehtiin tutustumalla kirjallisuuslähteisiin ja käyttämällä tekijän omaa ideointia oheispalveluiden kehityksen mahdollisuuksista. Kirjallisuuslähteet käsittelevät alan ammattilaisten näkökulmasta palvelua ja sen kehittämistä. Opinnäytetyö laadittiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tiedonhankinta toteutettiin tutustumalla hotellin palveluympäristöön ja siihen liittyviin oheispalveluihin. Työssä tutkitaan sitä, mitkä voisivat olla oheispalveluideoita, joita hotellin palveluympäristössä voitaisiin toteuttaa ja mitä arvoa ne voisivat synnyttää asiakkaalle.
Työn tuloksena syntyi viisi teemaa, joihin sisältyy ideoita oheispalveluista yrityksen käyttöön. Työssä kypsyi myös mielikuvatauluja ideoita tukemaan ja havainnollistamaan hahmoteltua kehityssuuntaa. Ideoita tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta ja pohdittiin mitkä arvot voisivat toteutua. Jatkokehityksenä voitaisiin luoda oheispalveluiden kehitysideoille toteutusmalli ja osallistaa asiakkaat palvelukehitysprosessiin.