Tulevaisuuden puutarhakauppa
Hyyppä, Jenni (2020)
Hyyppä, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419306
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalle uusi liiketoimintasuunnitelma vanhan perusliiketoiminnan rinnalle. Liiketoiminnassa on tapahtunut muutoksia parin viime vuoden aikana ja kilpailutilanne tulee alalla muuttumaan seuraavien vuosien aikana. Tässä liiketoiminasuunnitelmassa huomioi-tiin vahvasti teknologia ja digitalisaation tuomat muutokset asiakkaan näkökulmasta. Perinteinen liiketoiminta toimii edelleen, mutta kuinka siihen voidaan yhdistää asiakkaiden tarpeita digitalisaation muodossa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tulevaisuuden haasteista, megatrendeistä ja metatrendeistä, mitkä kos-kettavat puutarha alaa. Lähtökohtana on käytetty tulevaisuuden ennakointiin Sitran megatrendikortteja. Varsinaisessa liiketoimintasuunnitelmassa teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta.
Kilpailija-analyysissa on tehty mystery-shoppailukierros Seinäjoen talousalueen puutarhamyymälöissä sekä lisäksi analysoitu sosiaalista mediaa ja internet-sivuja.
Valmis liiketoimintasuunnitelma ja kilpailija-analyysi ovat salaisia liitteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tulevaisuuden haasteista, megatrendeistä ja metatrendeistä, mitkä kos-kettavat puutarha alaa. Lähtökohtana on käytetty tulevaisuuden ennakointiin Sitran megatrendikortteja. Varsinaisessa liiketoimintasuunnitelmassa teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta.
Kilpailija-analyysissa on tehty mystery-shoppailukierros Seinäjoen talousalueen puutarhamyymälöissä sekä lisäksi analysoitu sosiaalista mediaa ja internet-sivuja.
Valmis liiketoimintasuunnitelma ja kilpailija-analyysi ovat salaisia liitteitä.