"Rupeaa kuristamaan kurkkua, kun ajattelee, et menis päiväkotiin töihin" : Lastentarhanopettajien kokemuksia työuupumuksesta
Hämäläinen, Caroline (2020)
Hämäläinen, Caroline
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518784
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä ja kartoittaa lastentarhanopettajien työhyvinvointia vähentäneitä syitä, jotka ovat johtaneet lisääntyneeseen työuupumukseen varhaiskasvatustyössä sekä siihen, että pätevistä lastentarhanopettajista on jatkuvasti pulaa ympäri Suomen. Ensimmäinen tutkimusongelma oli selvittää lastentarhanopettajien henkilökohtaisia kokemuksia työuupumuksesta neljässä eri vaiheessa, tilanteessa ennen työuupumusta, työuupumusvaiheessa, toipumisprosessin aikana sekä nykyhetken tilanteessa, kun uupumuksesta on jo selvitty. Toisena tutkimusongelmana oli saada tietoa syistä, jotka aiheuttavat työuupumusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla marras-joulukuussa 2019. Tutkimukseen osallistui kaksi työuupumuksen vuoksi sairauslomalla ollutta tai työnsä varhaiskasvatuksessa uupumuksen jälkeen jättänyttä lastentarhanopettajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla etsimällä vastauksista tutkimusongelmaa valaisevia yhteisiä piirteitä sekä samankaltaisuuksia.
Työuupumus on pitkittyneen työstressin seurauksena kehittyvä häiriötila, johon liittyy uupumusasteinen väsymys, kyynistynyt asenne työtä kohtaan ja heikentynyt ammatillinen itsetunto. Haastateltavien vastauksissa korostuivat väsymyksen ohella ammatillisen riittämättömyyden kokemukset. Kuormitusta aiheuttivat työn suuren määrän ohella resurssien puute ja etenkin henkilöstöresurssien niukkuus suhteessa lapsiryhmän kokoon, sekä sosiaalisen tuen puute ja työyhteisössä ilmenneet ristiriidat.
Työuupumusta olisi mahdollista estää kiinnittämällä huomiota uupumusta aiheuttavien seikkojen ennaltaehkäisyyn. Aineiston perusteella tärkeintä olisi kiinnittää huomio työn kuormitukseen, riittäviin henkilöstöresursseihin sekä työyhteisön toimivuuteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla marras-joulukuussa 2019. Tutkimukseen osallistui kaksi työuupumuksen vuoksi sairauslomalla ollutta tai työnsä varhaiskasvatuksessa uupumuksen jälkeen jättänyttä lastentarhanopettajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla etsimällä vastauksista tutkimusongelmaa valaisevia yhteisiä piirteitä sekä samankaltaisuuksia.
Työuupumus on pitkittyneen työstressin seurauksena kehittyvä häiriötila, johon liittyy uupumusasteinen väsymys, kyynistynyt asenne työtä kohtaan ja heikentynyt ammatillinen itsetunto. Haastateltavien vastauksissa korostuivat väsymyksen ohella ammatillisen riittämättömyyden kokemukset. Kuormitusta aiheuttivat työn suuren määrän ohella resurssien puute ja etenkin henkilöstöresurssien niukkuus suhteessa lapsiryhmän kokoon, sekä sosiaalisen tuen puute ja työyhteisössä ilmenneet ristiriidat.
Työuupumusta olisi mahdollista estää kiinnittämällä huomiota uupumusta aiheuttavien seikkojen ennaltaehkäisyyn. Aineiston perusteella tärkeintä olisi kiinnittää huomio työn kuormitukseen, riittäviin henkilöstöresursseihin sekä työyhteisön toimivuuteen.