Toimittajasuhteiden hallinnan kehittäminen
Wahlström, Julia (2020)
Wahlström, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319248
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritys X:lle. Työn tavoitteena oli kartoittaa yrityksen toimittajasuhteiden hallinnan nykytilaa ja kehityskohteita sekä selvittää järjestelmien hyödyntämisen edellytyksiä ja tarjoamia mahdollisuuksia ostotoiminnan tueksi.
Opinnäytetyössä käydään läpi hankintaprosessin eri vaiheisiin liittyvää toimittajasuhteiden hallintaa, pohditaan eri tasoista hankintaosaamista vaativien tehtävien painotuksia ja suhdetta toisiinsa sekä tutustutaan toimittajasuhteiden hallintaa tukeviin järjestelmiin, niiden käyttöönoton valmisteluun ja suunnitteluun. Työssä esitellään hankintojen kehittämisen työkaluista Kraljicin matriisi, jonka mukaista osto-osaston vastuiden uudelleenorganisointia ehdotetaan toimeksiantajalle, sekä spend-analyysi, jonka syvällisempää toteuttamista tulisi myös harkita. Opinnäytetyöprosessiin kuului lisäksi nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän tarjoamien toimittajasuhteiden hallintaa tukevien toimintojen kartoittaminen sekä niiden testaaminen, jota tullaan jatkamaan vielä opinnäytetyön jälkeenkin.
Työssä esiteltävät kehitys- ja ratkaisuehdotukset keskittyvät yrityksen kannalta kriittisimpiin kehityskohtiin, joita kartoitettiin työn tueksi toteutetun osto-osaston kyselyn avulla. Ehdotusten tavoitteena on tarjota sekä nopeita ratkaisuja helpottamaan osto-osaston toimintaa lähitulevaisuudessa että herätellä pohtimaan myöhemmin toteutettavien suurempien kehitystoimenpiteiden linjauksia.
Opinnäytetyö sisältää yrityksen toiminnan kannalta merkityksellistä tietoa, jota on suojattu salaamalla osia tästä työstä. This thesis was commissioned by company X. The aim of this thesis was to examine the current state and needed improvements of company’s supplier relationship management, research the requirements of implementing SRM system and to find out the benefits of it.
This thesis covers the supplier relationship management linked to different phases of procurement process, compares and discuss about buyers’ tasks and required skills, but also explore around the preparation and planning of supplier relationship management systems. Two commonly used tools for developing the procurement process are being introduced. Those are Kraljic matrix which will be used for suggesting a new way of dividing responsibilities between buyers and Spend analysis of which thorough execution should be considered. The process of thesis also included the finding out and testing of the useful features of the company’s Enterprise Recourse Planning system that might ease up the current state of supplier relationship management. Testing and implementing of those features will go on even after this thesis.
Development ideas and solutions presented on this thesis are focusing on subjects that need improvement the most. To find out which those subjects are, the questionnaire about the current state of supplier relationship management was made and sent to buyers. Proposed actions aim to provide some rapid solutions that would develop the buying process in short-term but also set the recommendable directions to wider and long-term development planning.
This thesis includes significant information about the activities of the client company. Due to that some sections of the thesis have been hidden.
Opinnäytetyössä käydään läpi hankintaprosessin eri vaiheisiin liittyvää toimittajasuhteiden hallintaa, pohditaan eri tasoista hankintaosaamista vaativien tehtävien painotuksia ja suhdetta toisiinsa sekä tutustutaan toimittajasuhteiden hallintaa tukeviin järjestelmiin, niiden käyttöönoton valmisteluun ja suunnitteluun. Työssä esitellään hankintojen kehittämisen työkaluista Kraljicin matriisi, jonka mukaista osto-osaston vastuiden uudelleenorganisointia ehdotetaan toimeksiantajalle, sekä spend-analyysi, jonka syvällisempää toteuttamista tulisi myös harkita. Opinnäytetyöprosessiin kuului lisäksi nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän tarjoamien toimittajasuhteiden hallintaa tukevien toimintojen kartoittaminen sekä niiden testaaminen, jota tullaan jatkamaan vielä opinnäytetyön jälkeenkin.
Työssä esiteltävät kehitys- ja ratkaisuehdotukset keskittyvät yrityksen kannalta kriittisimpiin kehityskohtiin, joita kartoitettiin työn tueksi toteutetun osto-osaston kyselyn avulla. Ehdotusten tavoitteena on tarjota sekä nopeita ratkaisuja helpottamaan osto-osaston toimintaa lähitulevaisuudessa että herätellä pohtimaan myöhemmin toteutettavien suurempien kehitystoimenpiteiden linjauksia.
Opinnäytetyö sisältää yrityksen toiminnan kannalta merkityksellistä tietoa, jota on suojattu salaamalla osia tästä työstä.
This thesis covers the supplier relationship management linked to different phases of procurement process, compares and discuss about buyers’ tasks and required skills, but also explore around the preparation and planning of supplier relationship management systems. Two commonly used tools for developing the procurement process are being introduced. Those are Kraljic matrix which will be used for suggesting a new way of dividing responsibilities between buyers and Spend analysis of which thorough execution should be considered. The process of thesis also included the finding out and testing of the useful features of the company’s Enterprise Recourse Planning system that might ease up the current state of supplier relationship management. Testing and implementing of those features will go on even after this thesis.
Development ideas and solutions presented on this thesis are focusing on subjects that need improvement the most. To find out which those subjects are, the questionnaire about the current state of supplier relationship management was made and sent to buyers. Proposed actions aim to provide some rapid solutions that would develop the buying process in short-term but also set the recommendable directions to wider and long-term development planning.
This thesis includes significant information about the activities of the client company. Due to that some sections of the thesis have been hidden.