5S-menetelmä varastoinnin kehittämisessä : Case Centrian messupalvelut
Nyman, Pasi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819092
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Centria messupalveluille. Työn päätavoitteena oli saada messupalveluiden varasto organisoitua 5S:n mukaisesti siten, että se palvelisi toimintaa mahdollisimman hyvin.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi Lean-filosofian historiaa, tavoitteita sekä tutustutaan sen perusperiaatteisiin ja työkaluihin, etenkin 5S:ään, joka keskittyy asiakkaan arvon tunnistamisen kautta prosessille lisäarvoa tuottavien työvaiheiden kehittämiseen ja kaiken turhan poistamiseen. Teoriaosuudessa tutustutaan myös varastonhallinnan käsitteisiin ja varaston pidon vaatimuksiin.
Työssä esitellään myös messupalveluiden varaston nykytila ja esitetään siihen käytännön parannusehdotuksia.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi Lean-filosofian historiaa, tavoitteita sekä tutustutaan sen perusperiaatteisiin ja työkaluihin, etenkin 5S:ään, joka keskittyy asiakkaan arvon tunnistamisen kautta prosessille lisäarvoa tuottavien työvaiheiden kehittämiseen ja kaiken turhan poistamiseen. Teoriaosuudessa tutustutaan myös varastonhallinnan käsitteisiin ja varaston pidon vaatimuksiin.
Työssä esitellään myös messupalveluiden varaston nykytila ja esitetään siihen käytännön parannusehdotuksia.