Osaaminen digitaalisessa markkinoinnissa
Kokkonen, Lauri (2020)
Kokkonen, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitä osaamista ja taitoja tarvitaan digitaalisen markkinoinnin työtehtävissä. Markkinointia tehdään nykyään suurimmassa määrin digitaalisten kanavien kautta ja yhä enemmän markkinointia opiskelleet valmistuneet opiskelijat työllistyvät sellaisiin tehtäviin, joissa tehdään digitaalista markkinointia. Suomalaista tutkimustietoa tälle löytyi hyvin vähän, vaikkakin aiheesta kirjoittavat monet yritykset esimerkiksi blogeissaan. Tarve tälle opinnäytetyölle tuli selvittää, mitä osaamista ja taitoja itseasiassa olisi hyvä olla digitaalisen markkinoinnin työtehtäviin hakiessa. Teoreettinen viitekehys rakentuu digitaalisen markkinoinnin ja osaamisen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen menetelmin sisällönanalyysilla työpaikkailmoituksia analysoiden. Tutkimuksessa käytiin läpi yhteensä 36 työpaikkailmoitusta, joista 19 entry-tason työpaikkaa ja 17 junior-tason työpaikkaa. Tällä jaottelulla haluttiin saada kontrastia myös sille, mikä on vähimmäisvaatimus osaamiselle digitaalisen markkinoinnin ensimmäisiin työpaikkoihin, ja miten osaamisvaatimukset eroavat hieman kokemuksen karttuessa.
Tutkimus osoitti, että Suomessa arvostetaan sellaisia substanssitaitoja kuten sisällöntuotantotaitoa, hakukoneoptimointia, Facebook-mainonnan ja Google-mainonnan osaamista. Toisaalta myös perinteisiä markkinointitaitoja tarvitaan. Substanssitaitojen lisäksi tutkimuksessa eroteltiin pehmeät taidot. Digitaalisen markkinoinnin työpaikoissa arvostetaan muun muassa itsenäistä työotetta, proaktiivisuutta ja tiimityötaitoja. Keskeisin ero entry- ja junior-tehtävien välillä oli laajempi osaaminen ja ymmärrys digimarkkinoinnin keinoista. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä opiskelijoille tai opetuksen suunnittelussa. The aim for this thesis was to gain an understanding of what kind of skills and know-hows are needed in today’s digital marketing jobs. Marketing is implemented more and more through digital channels and often university graduates disciplined in marketing are hired to positions where they do digital marketing. There were only very few Finnish studies made around this topic, although many companies and influencers write notable amounts about this topic. The need for this thesis came through to find out exactly what kind of skills and knowledge is needed when applying for today’s digital marketing jobs. The theo-retical framework of this thesis was built around digital marketing and competences.
The research was made with qualitative research methods through content analysis of job announcements. The overall research consists of 36 job announcements, where the distri-bution was 19 entry-level positions and 17 junior-level positions. With this distribution into two levels, the goal was to gain contrast for what the minimum set of skills is when apply-ing for the first digital marketing job a person might have, and how the demand for a wider set of skills possibly increases as experience grows.
The research showed that in Finland hard skills such as content creation, Facebook-ads, Google Ads and SEO skills were appreciated the most. On the other hand, traditional mar-keting skills were also needed. In addition to hard skills, soft skills were also recognized in this study. Soft skills such as an independent working style, proactivity and team working skills were appreciated the most. The most prominent difference between entry and junior level job announcements were the wider set of skills or understanding the ways of doing digital marketing.
Tutkimus osoitti, että Suomessa arvostetaan sellaisia substanssitaitoja kuten sisällöntuotantotaitoa, hakukoneoptimointia, Facebook-mainonnan ja Google-mainonnan osaamista. Toisaalta myös perinteisiä markkinointitaitoja tarvitaan. Substanssitaitojen lisäksi tutkimuksessa eroteltiin pehmeät taidot. Digitaalisen markkinoinnin työpaikoissa arvostetaan muun muassa itsenäistä työotetta, proaktiivisuutta ja tiimityötaitoja. Keskeisin ero entry- ja junior-tehtävien välillä oli laajempi osaaminen ja ymmärrys digimarkkinoinnin keinoista. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä opiskelijoille tai opetuksen suunnittelussa.
The research was made with qualitative research methods through content analysis of job announcements. The overall research consists of 36 job announcements, where the distri-bution was 19 entry-level positions and 17 junior-level positions. With this distribution into two levels, the goal was to gain contrast for what the minimum set of skills is when apply-ing for the first digital marketing job a person might have, and how the demand for a wider set of skills possibly increases as experience grows.
The research showed that in Finland hard skills such as content creation, Facebook-ads, Google Ads and SEO skills were appreciated the most. On the other hand, traditional mar-keting skills were also needed. In addition to hard skills, soft skills were also recognized in this study. Soft skills such as an independent working style, proactivity and team working skills were appreciated the most. The most prominent difference between entry and junior level job announcements were the wider set of skills or understanding the ways of doing digital marketing.