Lataushybridien päästömäärittely ja ympäristöominaisuudet
Syrjänen, Marcus (2020)
Syrjänen, Marcus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718956
Tiivistelmä
Lataushybridiajoneuvo on automaailmassa käytetty termi, jossa ajoneuvossa on sekä polttomoottori että sähkömoottori ja auton akkua voidaan ladata ulkoisesta lähteestä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja määrittää tietyt tekijät, joihin lataushybridien kulutus ja CO2-arvot perustuvat. Työ on tehty Turun ammattikorkeakoululle.
Tutkimuksessa käydään seikkaperäisesti läpi WLTP-mittaustavan prosessi lataushybridi ajoneuvojen kohdalla ja tarkastellaan polttomoottorin ja sähkömoottorin suhdetta mittaustuloksiin. Työssä käsitellään myös ajoneuvojen verotusta Suomessa ja vertaillaan eri käyttövoimien vuotuisia kustannuksia. Lisäksi tarkastellaan ovatko lataushybridit aidosti ympäristöystävällisiä.
Huoli ilmastonmuutoksesta on lisännyt mielenkiintoa hybridi- ja täyssähköautoja kohtaan. Myös puhtaammat teknologiat ovat edesauttaneet hillitsemään päästöjen syntymistä. Liikenteessä syntyvät kasvihuonepäästöt ovat yksi merkittävimmistä ilmastonmuutoksen kiihdyttäjistä EU:n alueella. Lataushybridit ovat yleistyneet lainsäädännön tiukentumisen myötävaikutuksesta. Nykyinen päästömittausmenettely WLTP on parantanut CO2-päästöjen läpinäkyvyyttä ja tulosten vertailua. Lataushybridi on ympäristöystävällinen vaihtoehto polttomoottoriautoille jos ajoneuvoa ladataan säännöllisesti ja ajotapa pidetään taloudellisena. The plug-in hybrid vehicle is a concept of automotive industry with both an internal combustion engine (ICE) and an electric motor, and the vehicle battery can be charged from an external source. The aim of thesis was to determine specific factors on which plug-in hybrid consumption and CO2-values are based. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences.
The research discusses point-by-point the WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -testprocess aspects of plug-in hybrid vehicles and inspects the ratio of the test results between the internal combustion engine and electric motor. The thesis deals also with vehicle taxation in Finland and compares the annual costs of different powertrains. A further point of discussion is whether the plug-in hybrids are genuinely eco-friendly.
Anxiety about climate change has increased enthusiasm for hybrids and electric cars. Also cleaner technologies have promoted the reduction of emissions. Traffic greenhouse emissions are a significant climate change accelerator around the European Union. Plug-in hybrids have become more common due to tighter legislation. The current procedure WLTP has improved the transparency of CO2-emissions and the comparison of results. The plug-in hybrid is an eco-friendly choice for ICE-cars if the vehicle is charged regularly and the driving habits remain economical.
Tutkimuksessa käydään seikkaperäisesti läpi WLTP-mittaustavan prosessi lataushybridi ajoneuvojen kohdalla ja tarkastellaan polttomoottorin ja sähkömoottorin suhdetta mittaustuloksiin. Työssä käsitellään myös ajoneuvojen verotusta Suomessa ja vertaillaan eri käyttövoimien vuotuisia kustannuksia. Lisäksi tarkastellaan ovatko lataushybridit aidosti ympäristöystävällisiä.
Huoli ilmastonmuutoksesta on lisännyt mielenkiintoa hybridi- ja täyssähköautoja kohtaan. Myös puhtaammat teknologiat ovat edesauttaneet hillitsemään päästöjen syntymistä. Liikenteessä syntyvät kasvihuonepäästöt ovat yksi merkittävimmistä ilmastonmuutoksen kiihdyttäjistä EU:n alueella. Lataushybridit ovat yleistyneet lainsäädännön tiukentumisen myötävaikutuksesta. Nykyinen päästömittausmenettely WLTP on parantanut CO2-päästöjen läpinäkyvyyttä ja tulosten vertailua. Lataushybridi on ympäristöystävällinen vaihtoehto polttomoottoriautoille jos ajoneuvoa ladataan säännöllisesti ja ajotapa pidetään taloudellisena.
The research discusses point-by-point the WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -testprocess aspects of plug-in hybrid vehicles and inspects the ratio of the test results between the internal combustion engine and electric motor. The thesis deals also with vehicle taxation in Finland and compares the annual costs of different powertrains. A further point of discussion is whether the plug-in hybrids are genuinely eco-friendly.
Anxiety about climate change has increased enthusiasm for hybrids and electric cars. Also cleaner technologies have promoted the reduction of emissions. Traffic greenhouse emissions are a significant climate change accelerator around the European Union. Plug-in hybrids have become more common due to tighter legislation. The current procedure WLTP has improved the transparency of CO2-emissions and the comparison of results. The plug-in hybrid is an eco-friendly choice for ICE-cars if the vehicle is charged regularly and the driving habits remain economical.