2D-hahmoanimaation toteuttamistekniikat
Smolander, Aku (2009)
Smolander, Aku
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203030
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia 2D-hahmoanimaation toteuttamistekniikoita. Aluksi luodaan yleiskatsaus animoinnin historiaan ja tekniikoihin piirtämisestä mallintamiseen. Alkukatsauksen jälkeen tutkitaan 2D-hahmon suunnittelua ja liikkeitä koskevia sääntöjä. Hahmoanimaation liikkeissä huomionarvoisia asioita ovat muun muassa ajastus, liioittelu, ennakointi ja painovoima. Seuraavaksi perehdytään itse 2D-hahmoanimaation toteuttamistekniikoihin. Tavoitteena on selvittää, tutkia ja vertailla olemassa olevia metodeja. Pääpaino on Adoben Flash- ja After Effects-ohjelmien animointitekniikoissa. Huomioitavaa on, että työssä perehdytään vain tietokoneella toteutettuihin hahmoanimaatioihin, ja lopuksi käydään läpi vielä animaation äänisuunnittelua ja eri ohjelmien julkaisukeinoja. Äänisuunnittelun oleellisia osia ovat muun muassa musiikin lisääminen sekä puheen yhdistäminen hahmon suun liikkeisiin. Julkaisukeinot sisältävät tietoa animaation julkaisemisesta eri viestintävälineisiin.
Case painottuu After Effectsin Puppet-työkaluun, jolla voi luoda hahmoanimaatioita tavallisista bittikarttakuvista. Siinä toteutetaan lyhyt 2D-animaatio, jossa hyödynnetään Puppet-työkalua. Lyhytanimaation tekemiseen käytetään pääosin PhotoShop- ja After Effects-ohjelmia. Grafiikka työstetään PhotoShopissa ja itse animointi tapahtuu After Effectsissä. Casen tavoitteena on 2D-hahmoanimaation hallitseminen ja hyödyntäminen sekä Puppet-työkalun omaksuminen.
Case painottuu After Effectsin Puppet-työkaluun, jolla voi luoda hahmoanimaatioita tavallisista bittikarttakuvista. Siinä toteutetaan lyhyt 2D-animaatio, jossa hyödynnetään Puppet-työkalua. Lyhytanimaation tekemiseen käytetään pääosin PhotoShop- ja After Effects-ohjelmia. Grafiikka työstetään PhotoShopissa ja itse animointi tapahtuu After Effectsissä. Casen tavoitteena on 2D-hahmoanimaation hallitseminen ja hyödyntäminen sekä Puppet-työkalun omaksuminen.