Parturi-kampaamon lisämyynti ja yllättävän poikkeustilanteen vaikutukset
Pyykkö, Tiina (2020)
Pyykkö, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218612
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuotoisena seurantana. Työn tarkoitus oli seurata ja kehittää Pirkanmaan Osuuskaupan yhden parturi-kampaamon lisämyyntiä työntekijän ominaisuudessa. Työssä kirjattiin kymmenen viikon ajan, mitä työpäivän aikana tapahtui ja aina viikon lopuksi tehtiin yhteenveto. Näiden lisäksi työhön tuotiin teoriaosuuksia aiheisiin sopivista lähteistä.
Ensimmäiset kaksi viikkoa käsiteltiin motivaation vaikutusta lisämyyntiin ja pohdittiin, mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Seuraavalla viikolla käsittelyn kohteena oli budjetti ja työssä avattiin muun muassa sitä, mistä budjetti koostuu ja millaisia erilaisia budjettityyppejä on olemassa. Neljännen viikon kohdalla maailmaa kohtasi CoVid-19 pandemia ja opinnäytetyön aihe muutti muotoaan.
CoVid-19 pandemian vuoksi seurattavan kampaamon myynti laski rajusti. Työntekijät joutuivat toisiin työtehtäviin ja kampaamo suljettiin lopulta. Asetetut myyntibudjetit tai kampanjat eivät olleet enää niin olennaisessa osassa. Tässä vaiheessa opinnäytetyö alkoi käsitellä sitä, kuinka pandemia vaikutti kampaamoyrittäjiin yleisesti ja miten kauppakulttuuri koki hetkessä suuren muutoksen. Kampaamoyrittäjien tuli keksiä uusia keinoja pitää liiketoimintansa pystyssä esimerkiksi verkkokaupan avulla. Valtio myös tarjosi uusia tukia yrittäjille konkurssien estämiseksi muun muassa helpottamalla työttömyystuen saantia. Vasta tulevaisuudessa pystytään arvioimaan, oliko tämä tarpeeksi.
Ensimmäiset kaksi viikkoa käsiteltiin motivaation vaikutusta lisämyyntiin ja pohdittiin, mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Seuraavalla viikolla käsittelyn kohteena oli budjetti ja työssä avattiin muun muassa sitä, mistä budjetti koostuu ja millaisia erilaisia budjettityyppejä on olemassa. Neljännen viikon kohdalla maailmaa kohtasi CoVid-19 pandemia ja opinnäytetyön aihe muutti muotoaan.
CoVid-19 pandemian vuoksi seurattavan kampaamon myynti laski rajusti. Työntekijät joutuivat toisiin työtehtäviin ja kampaamo suljettiin lopulta. Asetetut myyntibudjetit tai kampanjat eivät olleet enää niin olennaisessa osassa. Tässä vaiheessa opinnäytetyö alkoi käsitellä sitä, kuinka pandemia vaikutti kampaamoyrittäjiin yleisesti ja miten kauppakulttuuri koki hetkessä suuren muutoksen. Kampaamoyrittäjien tuli keksiä uusia keinoja pitää liiketoimintansa pystyssä esimerkiksi verkkokaupan avulla. Valtio myös tarjosi uusia tukia yrittäjille konkurssien estämiseksi muun muassa helpottamalla työttömyystuen saantia. Vasta tulevaisuudessa pystytään arvioimaan, oliko tämä tarpeeksi.