“Show Me the Value” : Business Benefits of Co-creation and How to Effectively Communicate Their Value to SMEs Which Are Developing Circular Economy Business Models
Seikkula, Suvi (2020)
Seikkula, Suvi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318643
Tiivistelmä
Yhteiskehittämisen etujen osoittamista liiketoiminnan näkökulmasta ei käsitellä riittävästi. Keskustelussa ei myöskään juuri oteta esille kiertotalouden kontekstissa tapahtuvaan yhteis-kehittämiseen liittyvää ekosysteemistä ympäristöä. Kiertotalous on keskeinen tekijä pyrittäessä vähentämään luonnonvarojen käytöstä ympäristölle aiheutuvaa haittaa (OECD 2019), mutta kiertotalouteen siirtymiseen liittyvä liiketoiminnan transformaatio voi olla kompleksinen haaste liiketoiminnalle. Kokemusta yhteisen innovoinnin fasilitoinnista monitahoisissa puitteissa ei kuitenkaan ole riittävästi (Ritala et al. 2013).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle ja miten näistä voi viestiä tehokkaasti pk-yrityksille, jotka kehittävät kiertotalouden liiketoimintamalleja. Näitä teemoja tarkastellaan sekä yleisestä näkökulmasta että niiden liiketoiminnan edustajien näkökulmasta, jotka ovat osallistuneet CIRC4Life-hankkeeseen.
CIRC4Life on EU:n Horisontti 2020 -puiteohjelmasta rahoituksensa saava tuotteiden ja palvelujen elinkaaria kiertotalouden näkökulmasta tarkasteleva hanke (CIRC4Life 2018). Yksi ohjelman päätavoitteista on purkaa esteitä eurooppalaisten innovaatioiden tieltä (Horizon 2020). CIRC4Life-hankkeessa, jonka osallistujat edustavat kahdeksaa Euroopan maata, on tavoitteena kehittää neljällä eri liiketoiminnan sektorilla kolme kiertotalouden liiketoimintamallia, jotka viisi eri pk-yritystä demonstroivat liiketoiminnassaan (CIRC4Life n.d.-a).
Laurea-ammattikorkeakoulu on yksi CIRC4Life-hankkeeseen osallistuvista tahoista ja tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Hankkeessa Laurean rooli on vastata Living Lab -toiminnasta, sidosryhmien välisestä vuorovaikutuksesta ja loppukäyttäjien osallistamisesta (CIRC4Life n.d.-b). Yhteiskehittämiseen liittyvän toiminnan tehostamiseksi on Laurealla vahva pyrkimys vahvistaa ymmärrystä yhteiskehittämisen liiketoimintaan liittyvistä eduista hankkeen sisällä. Keskeisimmät kysymykset olivat, mitkä ovat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle ja miten näistä voi viestiä tehokkaasti kiertotalouden liiketoimintamalleja kehittäville pk-yrityksille.
Haasteeseen vastattiin suorittamalla Design Councilin tuplatimantti-mallin mukainen muotoiluprosessi. Kehittämistyön tuloksena on konsepti, jonka pohjalta on mahdollista kehittää modulaarinen työkalu yhteiskehittämisen liiketoimintaan liittyvistä eduista viestimiseksi tehokkaasti kiertotalouden liiketoimintamalleja kehittäville pk-yrityksille. Laajempana viitekehyksenä on palvelumuotoilu, erityisesti liiketoimintamuotoilu. Kehittämistyöhön osallistui opinnäytetyön tekijän lisäksi 29 eri alojen asiantuntijaa haastatteluin, kyselyin ja työpajoin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yhteiskehittämisen, avoimen innovaation, liiketoimintamallien, liiketoimintaekosysteemien ja kiertotalouden käsittelystä. Lisäksi siihen sisältyy kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan yhteiskehittämisen etuja liiketoiminnalle. Kirjallisuuskatsauksen pohjaksi kerätty data on analysoitu käyttäen induktiivista luokittelua (Mayring 2014). Kirjallisuuden perusteella suosituimmat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle liittyvät luovuuteen, tietoon ja asiakkaiden sitoutumiseen. Haastattelu- ja kyselyvastausten perusteella hankkeeseen osallistuvat liiketoiminnan edustajat kokivat hyödyllisimmiksi asiakasymmärryksen keräämiseen ja parannuksiin tuotteissa ja palveluissa liittyvät yhteiskehittämisen edut.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle ja miten näistä voi viestiä tehokkaasti pk-yrityksille, jotka kehittävät kiertotalouden liiketoimintamalleja. Näitä teemoja tarkastellaan sekä yleisestä näkökulmasta että niiden liiketoiminnan edustajien näkökulmasta, jotka ovat osallistuneet CIRC4Life-hankkeeseen.
CIRC4Life on EU:n Horisontti 2020 -puiteohjelmasta rahoituksensa saava tuotteiden ja palvelujen elinkaaria kiertotalouden näkökulmasta tarkasteleva hanke (CIRC4Life 2018). Yksi ohjelman päätavoitteista on purkaa esteitä eurooppalaisten innovaatioiden tieltä (Horizon 2020). CIRC4Life-hankkeessa, jonka osallistujat edustavat kahdeksaa Euroopan maata, on tavoitteena kehittää neljällä eri liiketoiminnan sektorilla kolme kiertotalouden liiketoimintamallia, jotka viisi eri pk-yritystä demonstroivat liiketoiminnassaan (CIRC4Life n.d.-a).
Laurea-ammattikorkeakoulu on yksi CIRC4Life-hankkeeseen osallistuvista tahoista ja tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Hankkeessa Laurean rooli on vastata Living Lab -toiminnasta, sidosryhmien välisestä vuorovaikutuksesta ja loppukäyttäjien osallistamisesta (CIRC4Life n.d.-b). Yhteiskehittämiseen liittyvän toiminnan tehostamiseksi on Laurealla vahva pyrkimys vahvistaa ymmärrystä yhteiskehittämisen liiketoimintaan liittyvistä eduista hankkeen sisällä. Keskeisimmät kysymykset olivat, mitkä ovat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle ja miten näistä voi viestiä tehokkaasti kiertotalouden liiketoimintamalleja kehittäville pk-yrityksille.
Haasteeseen vastattiin suorittamalla Design Councilin tuplatimantti-mallin mukainen muotoiluprosessi. Kehittämistyön tuloksena on konsepti, jonka pohjalta on mahdollista kehittää modulaarinen työkalu yhteiskehittämisen liiketoimintaan liittyvistä eduista viestimiseksi tehokkaasti kiertotalouden liiketoimintamalleja kehittäville pk-yrityksille. Laajempana viitekehyksenä on palvelumuotoilu, erityisesti liiketoimintamuotoilu. Kehittämistyöhön osallistui opinnäytetyön tekijän lisäksi 29 eri alojen asiantuntijaa haastatteluin, kyselyin ja työpajoin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yhteiskehittämisen, avoimen innovaation, liiketoimintamallien, liiketoimintaekosysteemien ja kiertotalouden käsittelystä. Lisäksi siihen sisältyy kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan yhteiskehittämisen etuja liiketoiminnalle. Kirjallisuuskatsauksen pohjaksi kerätty data on analysoitu käyttäen induktiivista luokittelua (Mayring 2014). Kirjallisuuden perusteella suosituimmat yhteiskehittämisen edut liiketoiminnalle liittyvät luovuuteen, tietoon ja asiakkaiden sitoutumiseen. Haastattelu- ja kyselyvastausten perusteella hankkeeseen osallistuvat liiketoiminnan edustajat kokivat hyödyllisimmiksi asiakasymmärryksen keräämiseen ja parannuksiin tuotteissa ja palveluissa liittyvät yhteiskehittämisen edut.