Rakennushankkeen lisäarvon johtamisen malli yliopistokiinteistöille
Malinen, Taro (2020)
Malinen, Taro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618832
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla kiinteistöjohtamisen lisäarvon johtamisen ja rakennusprojektin lisäarvon johtamisen malleja sekä luoda niitä yhdistellen Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:lle yliopistokiinteistön rakennushankkeen lisäarvon johtamisen malli. Kirjallisuuskatsauksen perusteella toteutettua mallia kehitettiin ja täydennettiin validoivilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksessa todettiin, että kiinteistön omistajan tuottaessa asiakkaalleen lisäarvoa rakennushankkeiden kautta, lisääntyy asiakastyytyväisyys ja sitä kautta asiakasuskollisuus, mikä taas tuo kiinteistönomistajalle lisäarvoa liikevaihdon kasvuna ja kannattavuutena. Rakennushankkeiden asiakkaalle tuottamaan lisäarvoon on siis syytä rakennushankkeen johtamisessa panostaa.
Asiakkaan lisäarvotavoitteita määritetään rakennushankkeessa tyypillisesti tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheessa, mutta tutkimuksen yhteydessä toteutetussa validoivassa teemahaastattelussa todettiin, että hankesuunnitteluvaiheessa tuotettuun monikymmensivuiseen hankesuunnitelmaan palataan rakennushankkeen aikana, hankesuunnitteluvaiheen jälkeen, enää harvoin, jos ollenkaan. Eli asiakkaan hankkeelle asetettujen tavoitteiden ja lisäarvotavoitteiden johtamiseen ja seurantaan rakennushankkeen aikana on selkeä tarve. Rakennushankkeen lisäarvon johtamisella on kaksi selkeää hyötyä edellä kuvatun lisäksi; tietoisuus projektista ja projektin muuttujista saavutetaan aikaisemmin sekä tätä hyödyntäen projektin johtaminen tehostuu, kun asioita päästään käsittelemään aikaisemmin.
Teoreettisessa viitekehyksessä ei havaittu suoraan valmista tarpeeksi yksinkertaista lisäarvon johtamisen mallia, joten tutkimuksen tuloksissa yhdisteltiin useampaa teoriaa; kampusten kiinteistöjohtamisen lisäarvon tuottoa, rakennushankkeen lisäarvon johtamisen mallia sekä ohjelmajohtamisen hyötyjen johtamisen elinkaaren mallia. Näitä yhdistelemällä tutkimuksen tuloksena luotu rakennushankkeen lisäarvon johtamisen malli pyrkii selkeyttämään rakennushankkeen tavoitteiden asetantaa ja rakennushankkeelta toivottujen lisäarvotekijöiden johtamista sekä seurantaa koko hankkeen aikana. The aim of the present Master’s thesis was to explore the models of value added management in real estate management and value added management of a construction project by conducting a literature review as well as to create a model for value added management of a university property construction project for University Properties of Finland Ltd. The implemented model based on the literature review was developed and supplemented with validation interviews.
The study indicates that when a property owner generates added value for his/her customer through construction projects, customer satisfaction and, consequently, customer loyalty increase, which in turn brings added value to the property owner in terms of revenue growth and profitability. It is therefore worth investing in the added value of construction projects for the customer in the management of a construction project.
Customer value-added objectives are typically defined in a construction project during the needs assessment and project planning phases, but a validation interview conducted in the context of the study showed that the multi-page project plan produced during the project planning phase is rarely, if ever, referred back to during the construction project. In other words, there is a clear need to manage and monitor the customer’s goals and value-added goals set for the project during the construction project. Managing the added value of a construction project has two clear benefits in addition to those described above. They are that the; awareness of the project and project variables is achieved earlier and, hence, project management becomes more efficient when things can be dealt with at an earlier stage.
The theoretical framework did not directly detect a ready-made simple enough value-added management model, so the results of the study combined several theories, namely; the added value of campus property management, the construction project value-added management model and the lifecycle model of benefits management in the context of program management. By combining these, the value-added management model of the construction project created as a result of the research aims to clarify the setting of the construction project objectives and the management and monitoring of the desired value-added factors of the construction project throughout the project.
Tutkimuksessa todettiin, että kiinteistön omistajan tuottaessa asiakkaalleen lisäarvoa rakennushankkeiden kautta, lisääntyy asiakastyytyväisyys ja sitä kautta asiakasuskollisuus, mikä taas tuo kiinteistönomistajalle lisäarvoa liikevaihdon kasvuna ja kannattavuutena. Rakennushankkeiden asiakkaalle tuottamaan lisäarvoon on siis syytä rakennushankkeen johtamisessa panostaa.
Asiakkaan lisäarvotavoitteita määritetään rakennushankkeessa tyypillisesti tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheessa, mutta tutkimuksen yhteydessä toteutetussa validoivassa teemahaastattelussa todettiin, että hankesuunnitteluvaiheessa tuotettuun monikymmensivuiseen hankesuunnitelmaan palataan rakennushankkeen aikana, hankesuunnitteluvaiheen jälkeen, enää harvoin, jos ollenkaan. Eli asiakkaan hankkeelle asetettujen tavoitteiden ja lisäarvotavoitteiden johtamiseen ja seurantaan rakennushankkeen aikana on selkeä tarve. Rakennushankkeen lisäarvon johtamisella on kaksi selkeää hyötyä edellä kuvatun lisäksi; tietoisuus projektista ja projektin muuttujista saavutetaan aikaisemmin sekä tätä hyödyntäen projektin johtaminen tehostuu, kun asioita päästään käsittelemään aikaisemmin.
Teoreettisessa viitekehyksessä ei havaittu suoraan valmista tarpeeksi yksinkertaista lisäarvon johtamisen mallia, joten tutkimuksen tuloksissa yhdisteltiin useampaa teoriaa; kampusten kiinteistöjohtamisen lisäarvon tuottoa, rakennushankkeen lisäarvon johtamisen mallia sekä ohjelmajohtamisen hyötyjen johtamisen elinkaaren mallia. Näitä yhdistelemällä tutkimuksen tuloksena luotu rakennushankkeen lisäarvon johtamisen malli pyrkii selkeyttämään rakennushankkeen tavoitteiden asetantaa ja rakennushankkeelta toivottujen lisäarvotekijöiden johtamista sekä seurantaa koko hankkeen aikana.
The study indicates that when a property owner generates added value for his/her customer through construction projects, customer satisfaction and, consequently, customer loyalty increase, which in turn brings added value to the property owner in terms of revenue growth and profitability. It is therefore worth investing in the added value of construction projects for the customer in the management of a construction project.
Customer value-added objectives are typically defined in a construction project during the needs assessment and project planning phases, but a validation interview conducted in the context of the study showed that the multi-page project plan produced during the project planning phase is rarely, if ever, referred back to during the construction project. In other words, there is a clear need to manage and monitor the customer’s goals and value-added goals set for the project during the construction project. Managing the added value of a construction project has two clear benefits in addition to those described above. They are that the; awareness of the project and project variables is achieved earlier and, hence, project management becomes more efficient when things can be dealt with at an earlier stage.
The theoretical framework did not directly detect a ready-made simple enough value-added management model, so the results of the study combined several theories, namely; the added value of campus property management, the construction project value-added management model and the lifecycle model of benefits management in the context of program management. By combining these, the value-added management model of the construction project created as a result of the research aims to clarify the setting of the construction project objectives and the management and monitoring of the desired value-added factors of the construction project throughout the project.