LAINSÄÄDÄNNÖN VAIKUTUS ALKOHOLITUOTTEIDEN MARKKINOINTIIN
Ikonen, Tommi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tuoda esille mahdollisia ongelmia Suomen alkoholimarkkinointilainsäädännössä. Työssä seurattiin miten lainsäädäntö vaikuttaa yrityksien toimintaan kotimaan sekä ulkomaan markkinoinnissa. Aihe valittiin Ilta-Sanomissa löydetyn lehtiartikkelin perusteella, missä kerrottiin toimeksiantajan Nordic Premium Beveragesin voittaneen palkinnon maailman parhaasta ginistä ja, miten Valvira oli käskenyt poistamaan kaikki maininnat palkinnosta, sillä se rikkoi alkoholin markkinointilainsäädäntöä.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan Suomen alkoholin markkinointilainsäädäntöä sekä viranomaisten alkoholituotteiden markkinoinnin ohjeistuksia. Lisäksi aineistoa hankittiin tekemällä suomalaisille panimoyrityksille kysely, jonka tarkoitus oli saada yrittäjien mielipiteitä nykyiselle lainsäädännölle ja antaa yrityksille mahdollisuus esittää omia kehitysideoita lainsäädäntöön. Lisäksi tutkittiin suomalaisten alkoholituotteiden ulkomaan vientiä käyttäen apuna elintarviketeollisuusliiton sekä tullin antamia tietoja. Työssä haastateltiin myös toimeksiantajan yhteyshenkilöä Arttu Taposta ja Valviran Anne Ritaria, jotta saataisiin enemmän yksityiskohtaisempia tietoja aiheen sisällöstä laajemmalla perspektiivillä.
Kyselyn tulokset olivat hyvin yksipuoliset. Vaikkakin kyselyn vastausmäärä jäi vähäiseksi, saatiin silti selkeä yrittäjien mielipide markkinoinnin haastavuudesta ja millä tietyillä osaalueilla nämä haasteet ilmenevät. Haastattelut avasivat myös, että viat saattavat olla lainsäädännön joustamattomuuden lisäksi sen selkeydessä ja tulkinnanvaraisuudessa. Myös viranomaisten ja yrittäjien yhteistyössä voisi olla kehitettävää.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan Suomen alkoholin markkinointilainsäädäntöä sekä viranomaisten alkoholituotteiden markkinoinnin ohjeistuksia. Lisäksi aineistoa hankittiin tekemällä suomalaisille panimoyrityksille kysely, jonka tarkoitus oli saada yrittäjien mielipiteitä nykyiselle lainsäädännölle ja antaa yrityksille mahdollisuus esittää omia kehitysideoita lainsäädäntöön. Lisäksi tutkittiin suomalaisten alkoholituotteiden ulkomaan vientiä käyttäen apuna elintarviketeollisuusliiton sekä tullin antamia tietoja. Työssä haastateltiin myös toimeksiantajan yhteyshenkilöä Arttu Taposta ja Valviran Anne Ritaria, jotta saataisiin enemmän yksityiskohtaisempia tietoja aiheen sisällöstä laajemmalla perspektiivillä.
Kyselyn tulokset olivat hyvin yksipuoliset. Vaikkakin kyselyn vastausmäärä jäi vähäiseksi, saatiin silti selkeä yrittäjien mielipide markkinoinnin haastavuudesta ja millä tietyillä osaalueilla nämä haasteet ilmenevät. Haastattelut avasivat myös, että viat saattavat olla lainsäädännön joustamattomuuden lisäksi sen selkeydessä ja tulkinnanvaraisuudessa. Myös viranomaisten ja yrittäjien yhteistyössä voisi olla kehitettävää.