Soteviidakossa : työikäisten matalankynnyksen palvelupolkujen toimivuus kansalaisen näkökulmasta
Raappana, Mikko; Ukonaho, Susanna (2020)
Raappana, Mikko
Ukonaho, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella asiakkaiden ja palveluntuottajien kokemuksia ja mielipiteitä Sote-palveluviidakosta sekä huomioida eri palveluiden vastaavuutta, saatavuutta ja saavutettavuutta Kemin alueella. Tarkastelemme myös, vastaavatko kolmannen sektorin sekä kunnalliset palvelut asiakkaiden odotuksiin ja mitä palveluntuottajat itse ovat mieltä heidän vastauksistaan. Opinnäytetyö on rajattu Kemin alueeseen ja sieltä tutkittavaksi valikoituivat omasta työstämme haastateltavat palveluiden käyttäjät sekä palveluiden tuottajat; Kemin sosiaalitoimi, Kemin työllisyyspalvelut ja Meriva sr.
Opinnäytetyömme on laadullinen tapaustutkimus narratiivisesti kerrottuna asiakkaan ja palveluntuottajien välisestä keskustelusta. Kehittämistehtävän yhtenä tarkoituksena on myös luoda meille itsellemme työkaluja, jotka auttavat ihmisiä palvelujärjestelmän moninaisessa viidakossa. Työskentelemme itse Merivan palveluksessa, jossa kohtaamme päivittäin palvelupolkujen ja hallinto rajapintojen saatavuuteen ja vastaavuuteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi kaikki palveluntuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme. Opinnäytetyömme metodologiana on tutkimushaastattelu, koska olemme itse mukana asiakkaidemme mukana toiminnassa päivittäin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että monesti palveluiden käyttäjät eivät tiedä itse palvelusta paljoa. Suurin osa palveluiden käyttäjistä ohjattiin sen hetkiseen palveluun muuta kautta, kuin että he itse olisivat löytäneet palvelun. Palveluntuottajat myös olivat sitä mieltä, että yhteistyötä palveluiden saamisen helpottamiseksi on vielä lisättävä, sekä palveluista tiedottamiseen on kiinnitettävä huomiota oikean kohderyhmän saavuttamiseksi. Palveluiden saatavuuden kynnystä tulee myös madaltaa.
Palveluille on selvästi suurta kysyntää. Haastateltavien keskuudessa ongelmia aiheutti palveluista tiedottaminen, sekä haastateltavien ymmärrys siitä mitä palvelua on saamassa ja miksi. Tärkeää olisi myös ymmärtää mihin palveluihin on oikeutettu.
Opinnäytetyömme on laadullinen tapaustutkimus narratiivisesti kerrottuna asiakkaan ja palveluntuottajien välisestä keskustelusta. Kehittämistehtävän yhtenä tarkoituksena on myös luoda meille itsellemme työkaluja, jotka auttavat ihmisiä palvelujärjestelmän moninaisessa viidakossa. Työskentelemme itse Merivan palveluksessa, jossa kohtaamme päivittäin palvelupolkujen ja hallinto rajapintojen saatavuuteen ja vastaavuuteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi kaikki palveluntuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme. Opinnäytetyömme metodologiana on tutkimushaastattelu, koska olemme itse mukana asiakkaidemme mukana toiminnassa päivittäin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että monesti palveluiden käyttäjät eivät tiedä itse palvelusta paljoa. Suurin osa palveluiden käyttäjistä ohjattiin sen hetkiseen palveluun muuta kautta, kuin että he itse olisivat löytäneet palvelun. Palveluntuottajat myös olivat sitä mieltä, että yhteistyötä palveluiden saamisen helpottamiseksi on vielä lisättävä, sekä palveluista tiedottamiseen on kiinnitettävä huomiota oikean kohderyhmän saavuttamiseksi. Palveluiden saatavuuden kynnystä tulee myös madaltaa.
Palveluille on selvästi suurta kysyntää. Haastateltavien keskuudessa ongelmia aiheutti palveluista tiedottaminen, sekä haastateltavien ymmärrys siitä mitä palvelua on saamassa ja miksi. Tärkeää olisi myös ymmärtää mihin palveluihin on oikeutettu.