Alais- ja esimiestaitojen yhteys työn merkityksellisyyteen
Auvinen, Emilia (2020)
Auvinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218488
Tiivistelmä
Työn merkityksellisyys on koko ajan nousussa oleva ilmiö, johon alais- ja esimiestaidot vaikuttavat. Alais- ja esimiestaitojen yhteyttä työn merkityksellisyyteen ei olla kuitenkaan tutkittu paljon, vaikka työntekijöiden vaatimukset työtä kohtaan ovat muuttuneet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää: Mitkä alais- ja esimiestaidot ovat yhteydessä työn merkityksellisyyteen ja miten ne vaikuttavat siihen?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka kohdistettiin hotellin vastaanoton alaisille ja esimiehille. Vuoden 2020 tammikuussa toteutettiin yhteensä yhdeksän haastattelua kymmenelle henkilölle. Tutkittavista henkilöistä viisi oli esimiehiä ja viisi alaista. Tuloksia analysoitiin teemoittelemalla. Analysoinnissa hyödynnettiin Martelan ja Pessin (2018) kolmea työn merkityksellisyyden lähdettä, joita verrattiin teoriapohjasta ja haastatteluaineistosta esiin nousseisiin alais- ja esimiestaitoihin.
Tutkimus osoitti, että sekä alais- että esimiestaidoilla on yhteyksiä työn merkityksellisyyteen. Ammattimaisuus ja yhteisöllisyys olivat alaistaidoista merkittävimmin yhteydessä työn merkityksellisyyteen. Ammattimaisuuden lisäksi itsensä kehittäminen ja tavoitteet oli esimiestaidoista yhteydessä työn merkityksellisyyden tunteeseen. Tutkimustuloksissa nousi esille, että itsensä toteuttaminen tuottaa eniten työn merkityksellisyyttä esimiesten joukossa, kun taas alaisilla työn merkityksellisyys tulee arvokkuuden tunteen kautta. Tutkimustulokset kuvaavat, mitkä alais- ja esimiestaidot tuottavat eniten työn merkityksellisyyden tunnetta.
Tutkimus tuo uutta tietoa alais- ja esimiestaidoista suhteessa työn merkityksellisyyteen palvelualoilla. Tutkimustuloksien avulla työantajien on helpompi kannustaa työntekijöitään tuntemaan työnsä merkitykselliseksi. Opinnäytetyö voi auttaa työnantajia rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työn ohjauksessa. Meaningfulness of work is growing in popularity, that is affected by organizational citizenship and managerial skills. Organizational citizenship and managerial skills connection to meaningfulness of work has not been studied widely, even though employees’ demands for work have changed. The goal of the study was to investigate: What organizational citizenship and managerial skills are related to meaningfulness of work and how organizational citizenship and managerial skills effect it?
The study was conducted as a qualitative study. The research method was a semi-structured interview. The interview was directed to hotels’ reception employees and managers. Nine interviews were held for ten people in January 2020. Five of the researched subjects were managers and five were employees. The results were analyzed by themes. Martela and Pessi’s (2018) three sources of meaningfulness of work were used to compare the organizational citizenship and managerial skills, which were formed from the theory and the interview data.
The study indicated that both organizational citizenship and managerial skills have connections to meaningfulness of work. Communality skills and professionalism had the greatest connection to meaningfulness of work of the organizational citizenship skills. In addition to professionalism, goals and developing oneself in managerial skills produced meaningfulness of work. The results showed that particularly self-actualization creates the feeling of meaningfulness of work amongst the managers, whereas the employees´ meaningfulness of work comes from the feeling of worth. The results describe which organizational citizenship and managerial skills produce more meaningfulness of work.
The study provides new information about organizational citizenship and managerial skills and their connection to meaningfulness of work in the service industry. The study results can help managers encourage their employees to feel their work is meaningful. The study can help employers with recruiting, introduction to work and guidance.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka kohdistettiin hotellin vastaanoton alaisille ja esimiehille. Vuoden 2020 tammikuussa toteutettiin yhteensä yhdeksän haastattelua kymmenelle henkilölle. Tutkittavista henkilöistä viisi oli esimiehiä ja viisi alaista. Tuloksia analysoitiin teemoittelemalla. Analysoinnissa hyödynnettiin Martelan ja Pessin (2018) kolmea työn merkityksellisyyden lähdettä, joita verrattiin teoriapohjasta ja haastatteluaineistosta esiin nousseisiin alais- ja esimiestaitoihin.
Tutkimus osoitti, että sekä alais- että esimiestaidoilla on yhteyksiä työn merkityksellisyyteen. Ammattimaisuus ja yhteisöllisyys olivat alaistaidoista merkittävimmin yhteydessä työn merkityksellisyyteen. Ammattimaisuuden lisäksi itsensä kehittäminen ja tavoitteet oli esimiestaidoista yhteydessä työn merkityksellisyyden tunteeseen. Tutkimustuloksissa nousi esille, että itsensä toteuttaminen tuottaa eniten työn merkityksellisyyttä esimiesten joukossa, kun taas alaisilla työn merkityksellisyys tulee arvokkuuden tunteen kautta. Tutkimustulokset kuvaavat, mitkä alais- ja esimiestaidot tuottavat eniten työn merkityksellisyyden tunnetta.
Tutkimus tuo uutta tietoa alais- ja esimiestaidoista suhteessa työn merkityksellisyyteen palvelualoilla. Tutkimustuloksien avulla työantajien on helpompi kannustaa työntekijöitään tuntemaan työnsä merkitykselliseksi. Opinnäytetyö voi auttaa työnantajia rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työn ohjauksessa.
The study was conducted as a qualitative study. The research method was a semi-structured interview. The interview was directed to hotels’ reception employees and managers. Nine interviews were held for ten people in January 2020. Five of the researched subjects were managers and five were employees. The results were analyzed by themes. Martela and Pessi’s (2018) three sources of meaningfulness of work were used to compare the organizational citizenship and managerial skills, which were formed from the theory and the interview data.
The study indicated that both organizational citizenship and managerial skills have connections to meaningfulness of work. Communality skills and professionalism had the greatest connection to meaningfulness of work of the organizational citizenship skills. In addition to professionalism, goals and developing oneself in managerial skills produced meaningfulness of work. The results showed that particularly self-actualization creates the feeling of meaningfulness of work amongst the managers, whereas the employees´ meaningfulness of work comes from the feeling of worth. The results describe which organizational citizenship and managerial skills produce more meaningfulness of work.
The study provides new information about organizational citizenship and managerial skills and their connection to meaningfulness of work in the service industry. The study results can help managers encourage their employees to feel their work is meaningful. The study can help employers with recruiting, introduction to work and guidance.