Perehdyttäminen palvelutankkaukseen Shell huoltoasemalla
Paloposki, Eero (2020)
Paloposki, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehdyttäminen palvelutankkaukseen Shell huoltoasemalla. Opinnäytetyö sai alkunsa omista palvelumestarien perehdyttämiseen liittyvistä havainnoista ja esille tulleesta tarpeesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimipaikan palvelumestarien perehdytysprosessin nykytilaa ja selvittää, miten sitä voitaisiin kehittää sekä luoda perehdytysopas perehdyttämisen tueksi. Nykytilan kartoitus tapahtui teemahaastattelujen avulla. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen.
Hyvä perehdytys antaa valmiudet työssä onnistumiseen ja mahdollistaa uuden työntekijän nopean sopeutumisen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen määritelmät, tavoitteet, lainsäädännön, perehdytysprosessin kulun sekä perehdyttämiskonseptit. Perehdyttäminen palvelutankkaukseen osiossa käytiin läpi nykyistä perehdytysprosessia. Teoriaosuuden kokoamisessa hyödynnettiin henkilöstöjohtamisen ja perehdyttämisen kirjallisuutta. Perehdytysopas laadittiin saatujen vastausten sekä teorian avulla.
Opinnäytetyön tulokset kuvastavat palvelutankkaukseen perehdyttämisen nykytilan, sisällön sekä kehitettäviä asioita. Näiden tulosten pohjalta rakentui perehdytysopas, joka sisältää perehdytyssuunnitelman, yleisiä ohjeita palvelumestareille ja ohjeita perehdyttäjälle.
Perehdyttämistä on seurattava ja tarpeen vaatiessa kehitettävä, jotta perehdyttämisessä onnistutaan ja saadaan motivoituneita sekä osaavia työntekijöitä. This thesis handled service refueling orientation at Shell service stations and the idea for it arose from author’s own observations and the company’s need. The purpose of this thesis was to assess the current state of the orientation process for service masters, propose improvement ideas and create an orientation guideline to support the orientation process. The assessment of the current state was performed by organizing interviews among the employees. This thesis is qualitative.
A good orientation prepares new employees to be successful at their new work and enables them to adapt to it quickly. The theoretical part of this thesis introduces the concept of orientation, objectives, legislation, expenses of the orientation process and the overall outlines of the orientation. In the fourth section the thesis gives an overview of the current state of the orientation process for service masters at Shell. At the end of the thesis, the orientation guideline was implemented based on the interview results and the literature review. The guideline includes an overall orientation plan, general instructions to service masters and instructions to mentors.
This thesis recommends that the improvement ideas, that have been introduced, would be adapted to the company’s orientations process in order to obtain motivated and skilled employees already from the beginning. The thesis also suggests the orientation process to be reviewed regularly and updated when needed.
Hyvä perehdytys antaa valmiudet työssä onnistumiseen ja mahdollistaa uuden työntekijän nopean sopeutumisen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen määritelmät, tavoitteet, lainsäädännön, perehdytysprosessin kulun sekä perehdyttämiskonseptit. Perehdyttäminen palvelutankkaukseen osiossa käytiin läpi nykyistä perehdytysprosessia. Teoriaosuuden kokoamisessa hyödynnettiin henkilöstöjohtamisen ja perehdyttämisen kirjallisuutta. Perehdytysopas laadittiin saatujen vastausten sekä teorian avulla.
Opinnäytetyön tulokset kuvastavat palvelutankkaukseen perehdyttämisen nykytilan, sisällön sekä kehitettäviä asioita. Näiden tulosten pohjalta rakentui perehdytysopas, joka sisältää perehdytyssuunnitelman, yleisiä ohjeita palvelumestareille ja ohjeita perehdyttäjälle.
Perehdyttämistä on seurattava ja tarpeen vaatiessa kehitettävä, jotta perehdyttämisessä onnistutaan ja saadaan motivoituneita sekä osaavia työntekijöitä.
A good orientation prepares new employees to be successful at their new work and enables them to adapt to it quickly. The theoretical part of this thesis introduces the concept of orientation, objectives, legislation, expenses of the orientation process and the overall outlines of the orientation. In the fourth section the thesis gives an overview of the current state of the orientation process for service masters at Shell. At the end of the thesis, the orientation guideline was implemented based on the interview results and the literature review. The guideline includes an overall orientation plan, general instructions to service masters and instructions to mentors.
This thesis recommends that the improvement ideas, that have been introduced, would be adapted to the company’s orientations process in order to obtain motivated and skilled employees already from the beginning. The thesis also suggests the orientation process to be reviewed regularly and updated when needed.