NUOTTI-valmennuksen hyödyllisimmät kokemukset: nuorten ja valmentajien näkökulmia
Takala, Paula (2020)
Takala, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917789
Tiivistelmä
Nuoret ajautuvat yhä enemmän työkyvyttömyyseläkkeille tai syrjäytyvät. Nämä ovat yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ongelmia, joihin tarvitaan keinoja sekä tukimuotoja. NUOTTI-valmennus on Kelan järjestämä tärkeä yksilöllinen matalan kynnyksen palvelu, joka tukee nuorta eteenpäin elämässä.
NUOTTI-valmennukseen osallistuvilla nuorilla on toimintakyvyn haasteita arjessa. Haaveena heillä on saada työ- tai opiskelupaikka, löytää mieleinen ala ja oma paikka maailmassa. NUOTTI-valmennuksen jatkumiselle ja kehittämiselle tarvitaan tietoa ja tutkimusta sen hyödyllisyydestä. Yhteistä NUOTTI-valmennuksessa olevilla nuorilla on se, etteivät he yksin kykene tai ole motivoituneet suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin tai luomaan tavoitteita tulevaisuudelle. Nuorilla on muita nuoria suurempi riski jäädä opiskelu- tai työelämän ulkopuolelle. Nuorella voi olla sairaus tai vamma, mutta se ei ole edellytys valmennuksen myöntämiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi NUOTTI-valmennuksen hyödyllisyyttä ja lisätä sen kautta tietoa sekä varmistaa nuorten palvelun jatkuvuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä NUOTTI-valmennuksen hyödyllisimmät kokemukset ja palvelut nuorten ja valmentajien näkökulmasta. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Opinnäytetyön tulosten mukaan kaikki nuoret kokivat hyödyllisenä sen, että he olivat saaneet edistettyä opiskeluasioita ja löytäneet ammatillisen suunnan. Lisäksi hyödyllisiä kokemuksia olivat kontaktit muihin palveluihin ja palveluiden jatkuvuus. Nuoret kokivat edistymistä arjenhallinnassa, ja tärkeimpänä he kokivat pystyvyyden tunteen lisääntyneen. Valmentajan rooli ja persoona koettiin erittäin tärkeänä.
NUOTTI-valmennukseen osallistuvilla nuorilla on toimintakyvyn haasteita arjessa. Haaveena heillä on saada työ- tai opiskelupaikka, löytää mieleinen ala ja oma paikka maailmassa. NUOTTI-valmennuksen jatkumiselle ja kehittämiselle tarvitaan tietoa ja tutkimusta sen hyödyllisyydestä. Yhteistä NUOTTI-valmennuksessa olevilla nuorilla on se, etteivät he yksin kykene tai ole motivoituneet suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin tai luomaan tavoitteita tulevaisuudelle. Nuorilla on muita nuoria suurempi riski jäädä opiskelu- tai työelämän ulkopuolelle. Nuorella voi olla sairaus tai vamma, mutta se ei ole edellytys valmennuksen myöntämiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi NUOTTI-valmennuksen hyödyllisyyttä ja lisätä sen kautta tietoa sekä varmistaa nuorten palvelun jatkuvuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä NUOTTI-valmennuksen hyödyllisimmät kokemukset ja palvelut nuorten ja valmentajien näkökulmasta. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Opinnäytetyön tulosten mukaan kaikki nuoret kokivat hyödyllisenä sen, että he olivat saaneet edistettyä opiskeluasioita ja löytäneet ammatillisen suunnan. Lisäksi hyödyllisiä kokemuksia olivat kontaktit muihin palveluihin ja palveluiden jatkuvuus. Nuoret kokivat edistymistä arjenhallinnassa, ja tärkeimpänä he kokivat pystyvyyden tunteen lisääntyneen. Valmentajan rooli ja persoona koettiin erittäin tärkeänä.