Climate University -hanke : työelämälähtöisen projektiopiskelun tulokset ja hyödyt
Kallio, Päivi; Nortunen, Iina (2020)
Kallio, Päivi
Nortunen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Climate University -hankkeen Solutions.now-kurssin kehittämistyötä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitys korkeakoulujen sekä yritysten ja organisaatioiden välisen yhteistyön merkityksestä. Tarkastelussa oli Climate University -hankkeen kehittämä Solutions.now-kurssi ja sen tuottamat suorat hyödyt toimeksiantajille toteutusvaiheessa. Samalla tutkittiin tulevaisuuden työntekijöiden osaamisen tarpeita.
Työ toteutettiin haastattelemalla Solutions.now-kurssilla mukana olleita toimeksiantajia. Työn tuloksena syntyneet kehitysideat koottiin kurssin seuraavaa toteutuskertaa varten. Laadullisen haastattelututkimuksen avulla kerättiin tietoa kurssin toteutuksen onnistumisesta ja kehityskohteista mukana olleiden toimeksiantajien näkökulmasta. Lisäksi kysyttiin mielipiteitä projektiopiskelusta oppimismuotona ja sen eduista työelämälähtöisessä opetuksessa. Haastatteluissa selvitettiin tulevaisuuden työntekijältä vaadittavia tietoja ja taitoja yritystoiminnan kestävyydestä ja vastuullisuudesta.
Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja tutkimusosiosta. Teoriaosiossa on käsitelty Solutions.now-kurssin tärkeitä taitoja ja oppimismenetelmiä eli ongelmalähtöistä oppimista, yhteistyötaitoja sekä projektiosaamista. Tutkimusosiossa on avattu haastattelujen vastaukset kolmeen teemaan jaoteltuna, jotka ovat: kestävyys ja vastuullisuus, yhteistyö ja sen tuomat hyödyt sekä projektityötaidot. Tutkimuksen tuloksena saatiin koottua materiaalia ja palautetta Solutions.now-kurssin kehittämistyön tueksi ja huomattiin joitakin epäkohtia kurssin ensimmäisessä toteutuksessa. Aikaa todettiin olleen liian vähän kurssin laajuuteen nähden ja toimeksiantajilta saatuja haasteita olisi voitu rajata tarkemmin parempien tulosten saavuttamiseksi.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kurssin seuraavilla toteutuskerroilla, ja työn tulokset antavat hyvät lähtökohdat myös muiden projektimuotoisten kurssien suunnitteluun. Yrityksiltä ja organisaatioilta saatu suora palaute on arvokasta, sillä projektikurssien avulla pyritään tuottamaan asiantuntevaa työvoimaa tulevaisuuden tarpeisiin. This thesis has been implemented as a part of the development of the Solutions.now course which is a part of the Climate University project. The purpose of this thesis was to make a report about the significance of the cooperation between the universities and companies and other or-ganizations. The subject of the study was the Solutions.now course developed by the Climate University project, the direct advantages produced by it to the principals taken part on the course in the present and demands for the future workers' know-how.
The implementation of this thesis was to interview principals in the Solutions.now course and to gather the development ideas which can be used for the following time the course will be held. Information about the success of the course and about the targets for the development was gath-ered from the sight of the principals along using a qualitative research method. Furthermore, in the interview study was asked for opinions on the project-based studying as a learning form and about its advantages in working life-oriented education. Interviewees also got to answer what would they think that will be the skills and knowledge in the sedge of sustainability that the future working life is calling for.
The thesis is based in a theory item and study item. The theory item deals with the important skills and learning methods also used on the Solutions.now course. They are problem-based learning, cooperation skills and project skills. In the study item the results of the interviews are distributed to three themes that are sustainability, advantages of cooperation and project skills. Collected material and feedback were obtained to support the development of the Solutions.now course. Furthermore, a few disadvantages were noticed in the first realization of the course. The time given was too little compared to the wide content of the course and to reach better results it would have been ideal to outline the challenges more precisely.
The results of this thesis can be utilized with the following time the Solutions.now course will be held. The thesis also gives a good starting point to the planning of other project courses that are carried out with the cooperation of universities, companies and organizations. The direct feedback that was received from the companies and organizations is valuable because the attempt of pro-ject courses and working life-oriented education is to produce expertise in labor in the field of sustainability for the future needs.
Työ toteutettiin haastattelemalla Solutions.now-kurssilla mukana olleita toimeksiantajia. Työn tuloksena syntyneet kehitysideat koottiin kurssin seuraavaa toteutuskertaa varten. Laadullisen haastattelututkimuksen avulla kerättiin tietoa kurssin toteutuksen onnistumisesta ja kehityskohteista mukana olleiden toimeksiantajien näkökulmasta. Lisäksi kysyttiin mielipiteitä projektiopiskelusta oppimismuotona ja sen eduista työelämälähtöisessä opetuksessa. Haastatteluissa selvitettiin tulevaisuuden työntekijältä vaadittavia tietoja ja taitoja yritystoiminnan kestävyydestä ja vastuullisuudesta.
Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja tutkimusosiosta. Teoriaosiossa on käsitelty Solutions.now-kurssin tärkeitä taitoja ja oppimismenetelmiä eli ongelmalähtöistä oppimista, yhteistyötaitoja sekä projektiosaamista. Tutkimusosiossa on avattu haastattelujen vastaukset kolmeen teemaan jaoteltuna, jotka ovat: kestävyys ja vastuullisuus, yhteistyö ja sen tuomat hyödyt sekä projektityötaidot. Tutkimuksen tuloksena saatiin koottua materiaalia ja palautetta Solutions.now-kurssin kehittämistyön tueksi ja huomattiin joitakin epäkohtia kurssin ensimmäisessä toteutuksessa. Aikaa todettiin olleen liian vähän kurssin laajuuteen nähden ja toimeksiantajilta saatuja haasteita olisi voitu rajata tarkemmin parempien tulosten saavuttamiseksi.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kurssin seuraavilla toteutuskerroilla, ja työn tulokset antavat hyvät lähtökohdat myös muiden projektimuotoisten kurssien suunnitteluun. Yrityksiltä ja organisaatioilta saatu suora palaute on arvokasta, sillä projektikurssien avulla pyritään tuottamaan asiantuntevaa työvoimaa tulevaisuuden tarpeisiin.
The implementation of this thesis was to interview principals in the Solutions.now course and to gather the development ideas which can be used for the following time the course will be held. Information about the success of the course and about the targets for the development was gath-ered from the sight of the principals along using a qualitative research method. Furthermore, in the interview study was asked for opinions on the project-based studying as a learning form and about its advantages in working life-oriented education. Interviewees also got to answer what would they think that will be the skills and knowledge in the sedge of sustainability that the future working life is calling for.
The thesis is based in a theory item and study item. The theory item deals with the important skills and learning methods also used on the Solutions.now course. They are problem-based learning, cooperation skills and project skills. In the study item the results of the interviews are distributed to three themes that are sustainability, advantages of cooperation and project skills. Collected material and feedback were obtained to support the development of the Solutions.now course. Furthermore, a few disadvantages were noticed in the first realization of the course. The time given was too little compared to the wide content of the course and to reach better results it would have been ideal to outline the challenges more precisely.
The results of this thesis can be utilized with the following time the Solutions.now course will be held. The thesis also gives a good starting point to the planning of other project courses that are carried out with the cooperation of universities, companies and organizations. The direct feedback that was received from the companies and organizations is valuable because the attempt of pro-ject courses and working life-oriented education is to produce expertise in labor in the field of sustainability for the future needs.