Kolmen kunnan kyläkierros Etelä-Karjalassa: Uuden matkailupalvelun tuotteistaminen
Vahvanen, Piia (2020)
Vahvanen, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918101
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perusajatuksena oli uuden asiakaslähtöisen matkailutuotteen luominen. Ensisijaisena tavoitteena oli tuotteistaa yhden päivän kestävä kyläkierros Savitaipaleen, Lemin ja Luumäen matkailupalvelutarjonnasta senioreille. Toissijaisena tavoitteena on edistää matkailua läntisen Etelä-Karjalan pienissä maaseutukunnissa.
Kyseessä oli kehittämistyö, jossa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui pääasiassa kirjallisista dokumenteista, joiden perusteella matkailutuote sai raamit. Osa aineistosta kerättiin haastattelemalla kohderyhmän jäseniä, jotta tuotteen sisältö vastaisi heidän toiveitaan. Myös Savitaipaleen, Lemin ja Luumäen kuntien henkilöstön edustajia haastateltiin kyseisten paikkakuntien matkailutarjonnan kartoittamiseksi.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että seniorit matkailevat aktiivisesti eri kohteissa ulkomaita myöten, mutta tutustuvat mielellään myös oman kotikuntansa tarjontaan. Suosituimpia ovat päiväretket ja tärkeintä matkan antia mielenkiintoiset kohteet ja kokemukset sekä yhdessäolo matkaseuralaisten kanssa. Retkelle voidaan lähteä sekä tutussa että tuntemattomassa seurassa minä viikonpäivänä ja mihin vuodenaikaan tahansa. Monille luontevin ja helpoin tapa matkailla on senioriyhdistysten järjestämille jäsenmatkoille osallistuminen.
Kyläkierroksen sisältö ideoitiin haastatteluista saatujen tulosten perusteella. Varsinainen tuote koostuu bussimatkasta, kolmesta eri kohteesta opastuksineen (Kärnäkosken linnoitus Savitaipaleella, Lemin kirkonkylän nähtävyydet ja presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseo Kotkaniemi Luumäellä) sekä lounaasta ja päiväkahvista. Tuotteistamisen lopputuloksena syntyi hinnoiteltu matkailupalvelu, jonka ensisijaiseksi jakelukanavaksi päätettiin valita kohdennettu myynti seniorijärjestöjen paikallisyhdistyksille.
Seniorit matkustavat suhteellisen paljon, ja erilaisille lyhytkestoisille matkailupalveluille on kysyntää. Kolmen kunnan kyläkierros vastaa osaltaan tähän kysyntään. Tuotteella on myös uutuusarvoa, sillä samantyyppistä tuotetta ei ole vielä markkinoilla.
Kyseessä oli kehittämistyö, jossa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui pääasiassa kirjallisista dokumenteista, joiden perusteella matkailutuote sai raamit. Osa aineistosta kerättiin haastattelemalla kohderyhmän jäseniä, jotta tuotteen sisältö vastaisi heidän toiveitaan. Myös Savitaipaleen, Lemin ja Luumäen kuntien henkilöstön edustajia haastateltiin kyseisten paikkakuntien matkailutarjonnan kartoittamiseksi.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että seniorit matkailevat aktiivisesti eri kohteissa ulkomaita myöten, mutta tutustuvat mielellään myös oman kotikuntansa tarjontaan. Suosituimpia ovat päiväretket ja tärkeintä matkan antia mielenkiintoiset kohteet ja kokemukset sekä yhdessäolo matkaseuralaisten kanssa. Retkelle voidaan lähteä sekä tutussa että tuntemattomassa seurassa minä viikonpäivänä ja mihin vuodenaikaan tahansa. Monille luontevin ja helpoin tapa matkailla on senioriyhdistysten järjestämille jäsenmatkoille osallistuminen.
Kyläkierroksen sisältö ideoitiin haastatteluista saatujen tulosten perusteella. Varsinainen tuote koostuu bussimatkasta, kolmesta eri kohteesta opastuksineen (Kärnäkosken linnoitus Savitaipaleella, Lemin kirkonkylän nähtävyydet ja presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseo Kotkaniemi Luumäellä) sekä lounaasta ja päiväkahvista. Tuotteistamisen lopputuloksena syntyi hinnoiteltu matkailupalvelu, jonka ensisijaiseksi jakelukanavaksi päätettiin valita kohdennettu myynti seniorijärjestöjen paikallisyhdistyksille.
Seniorit matkustavat suhteellisen paljon, ja erilaisille lyhytkestoisille matkailupalveluille on kysyntää. Kolmen kunnan kyläkierros vastaa osaltaan tähän kysyntään. Tuotteella on myös uutuusarvoa, sillä samantyyppistä tuotetta ei ole vielä markkinoilla.