Minustako oboensoitonopettaja? : mitä aloittelevalle oboistille tulisi opettaa?
Knych, Laura (2020)
Knych, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917930
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen opinnäytetyön aluksi tarkastellaan oboensoitonopetukselle Suomessa asetettua kehystä ja vallitsevia käytänteitä. Tämän jälkeen käydään läpi oboensoiton perusteita sekä esitellään oboensoiton alkeisopetuksessa käytettäviä menetelmiä ja materiaaleja.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tekijän pedagogista osaamista ja ammattitaitoa sekä tutkia ja koostaa oboensoiton alkeisopetusmateriaalia.
Opinnäytetyön aiheen käsittelyä varten on perehdytty alan kirjallisuuteen ja tehty lyhyitä haastatteluja oboensoiton opettajille.
Opinnäyteprosessin tuloksena on syntynyt ajatuksia ja ideoita sekä materiaalia oboistin alkeisoppaan tekemiseksi.
Tässä opinnäytetyössä esitetystä tietoudesta voivat hyötyä oboensoitonopiskelijat ja aloittelevat oboensoitonopettajat sekä muutkin puupuhaltimien soittajat ja soitonopettajat. In this written bachelor`s thesis, the frame set for the teaching of the oboe playing in Finland and the dominating practices are examined. After this, grounds for the oboe playing are reviewed and methods and materials, which are used in the elementary instruction of the oboe playing, are demonstrated.
The objective of the thesis is to develop the pedagogic know-how and professional skill of the author and to examine and to compile the elementary teaching material of the oboe playing.
For the handling of the subject of the thesis, the literature of the field has been studied and short interviews have been made for the teachers of the oboe playing.
New thoughts, ideas and material have been created as a result of the thesis process for doing the oboist's guide or elementary handbook.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tekijän pedagogista osaamista ja ammattitaitoa sekä tutkia ja koostaa oboensoiton alkeisopetusmateriaalia.
Opinnäytetyön aiheen käsittelyä varten on perehdytty alan kirjallisuuteen ja tehty lyhyitä haastatteluja oboensoiton opettajille.
Opinnäyteprosessin tuloksena on syntynyt ajatuksia ja ideoita sekä materiaalia oboistin alkeisoppaan tekemiseksi.
Tässä opinnäytetyössä esitetystä tietoudesta voivat hyötyä oboensoitonopiskelijat ja aloittelevat oboensoitonopettajat sekä muutkin puupuhaltimien soittajat ja soitonopettajat.
The objective of the thesis is to develop the pedagogic know-how and professional skill of the author and to examine and to compile the elementary teaching material of the oboe playing.
For the handling of the subject of the thesis, the literature of the field has been studied and short interviews have been made for the teachers of the oboe playing.
New thoughts, ideas and material have been created as a result of the thesis process for doing the oboist's guide or elementary handbook.