Kohdeymmärrys markkinointiviestinnässä: Arvot ja asenteet joukkorahoitusta kohtaan
Peevo, Jenni (2018)
Peevo, Jenni
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Toimeksiantajan kohderyhmäymmärrystä, jota Toimeksiantaja voi hyödyntää omassa markkinointiviestinnässään. Tavoitteena oli tarjota Toimeksiantajalle tietoa suomalaisyritysten arvoista ja asenteista joukkorahoitusta kohtaan, yritysten sosiaalisen median käyttömieltymyksistä sekä yritysten kiinnostuksesta toimia Toimeksiantajan kanssa yhteistyössä kumppanuusmarkkinoinnin muodossa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Miten suomalaisyritykset suhtautuvat joukkorahoitukseen? 2) Mitä suomalaisyritykset arvostavat eniten rahan lainaamisessa? 3) Mitä sosiaalisen median kanavia suomalaisyrityksissä käytetään mieluusti?
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin arvoteorioita sekä arvoihin läheisesti liittyviä käsitteitä: asenteita ja ajankuvaa. Tämän lisäksi tarkasteltiin markkinointiviestinnän keinoja, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä kumppanuusmarkkinointia. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin joukkorahoitusta. Edellä mainittuja aiheita pohdittiin kohderyhmäymmärryksen merkityksen näkökulmasta.
Tutkielman empiriaosa toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysymykset koostuivat strukturoiduista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymyksillä kartoitettiin vastaajien asenteita ja mielipiteitä. Vastausvaihtoehdot annettiin Likertin asteikolla. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin vastaajien arvoja joukkorahoitusta kohtaan. Kyselytutkimuksen perusjoukko koostui Toimeksiantajan asiakasrekisterissä olevista yrityksistä. Kysely toteutettiin otantamenetelmällä. Toimeksiantaja valitsi otantajoukon. Kyselykutsu lähetettiin sähköpostitse 50:lle yritykselle. Kyselyyn vastasi 27 yritystä. Vastausprosentti oli 54 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisyritykset suhtautuvat positiivisesti joukkorahoitukseen. Lisäksi selvisi, että arvot positiivisten asenteiden taustalla ovat nopeus, helppous, hyvä palvelu, joustavuus sekä edullisuus. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurin osa yrityksistä olisi kiinnostunut toimimaan yhteistyössä Toimeksiantajan kanssa kumppanuusmarkkinoinnin muodossa. The purpose of this thesis was to provide a better understanding of the target market for the Case Company. The Case Company can utilize this knowledge to improve its marketing communications. The objective of this thesis was to provide information for the case company regarding values and attitudes of Finnish companies towards crowdfunding. In addition, the aim was to study companies’ preferences for the usage of social media and companies’ interest in affiliate marketing in co-operation with the case company. The purpose is that the Case Company receives information about values which they should emphasize on their marketing communications and about social media channels on which they should provide more visibility and presence. The research questions are following: 1) What kind of attitude the Finnish companies take up towards crowdfunding? 2) What do the Finnish companies value the most when borrowing money? 3) Which social media channels are preferably in use in the Finnish companies?
The theoretical part of the thesis consists of the following topics: value theories next to the concepts of attitude and the conception of the time in which we are living. The following topics discussed were the marketing communications and the promotional mix, social media as part of marketing communications, affiliate marketing and crowdfunding. All of the topics were discussed from the point of view of understanding the needs of the target market.
The empirical part of this thesis was implemented as a quantitative research study. The survey was conducted by using a questionnaire. The questionnaire consisted of multiple-choice questions and open-ended questions. The purpose of the multiple-choice questions was to describe the attitudes and opinions of the companies. The responses were scaled on a Likert scale. The aim of the open-ended questions was to present the values of the companies towards crowdfunding. The population of the survey consisted of the client companies of the Case Company. The Case Company drew the sample from the population. The survey invitation was sent to 50 companies by email. 27 companies participated in the survey. The response rate was 54 %.
The results of the survey revealed that Finnish companies have a positive attitude towards crowdfunding. The results pointed out what the companies value the most in raising money: they value the fact that they are able to raise the money as soon as possible. In addition, they place great value on an easy process, good customer service, flexibility and profitableness.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin arvoteorioita sekä arvoihin läheisesti liittyviä käsitteitä: asenteita ja ajankuvaa. Tämän lisäksi tarkasteltiin markkinointiviestinnän keinoja, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä kumppanuusmarkkinointia. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin joukkorahoitusta. Edellä mainittuja aiheita pohdittiin kohderyhmäymmärryksen merkityksen näkökulmasta.
Tutkielman empiriaosa toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysymykset koostuivat strukturoiduista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymyksillä kartoitettiin vastaajien asenteita ja mielipiteitä. Vastausvaihtoehdot annettiin Likertin asteikolla. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin vastaajien arvoja joukkorahoitusta kohtaan. Kyselytutkimuksen perusjoukko koostui Toimeksiantajan asiakasrekisterissä olevista yrityksistä. Kysely toteutettiin otantamenetelmällä. Toimeksiantaja valitsi otantajoukon. Kyselykutsu lähetettiin sähköpostitse 50:lle yritykselle. Kyselyyn vastasi 27 yritystä. Vastausprosentti oli 54 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisyritykset suhtautuvat positiivisesti joukkorahoitukseen. Lisäksi selvisi, että arvot positiivisten asenteiden taustalla ovat nopeus, helppous, hyvä palvelu, joustavuus sekä edullisuus. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurin osa yrityksistä olisi kiinnostunut toimimaan yhteistyössä Toimeksiantajan kanssa kumppanuusmarkkinoinnin muodossa.
The theoretical part of the thesis consists of the following topics: value theories next to the concepts of attitude and the conception of the time in which we are living. The following topics discussed were the marketing communications and the promotional mix, social media as part of marketing communications, affiliate marketing and crowdfunding. All of the topics were discussed from the point of view of understanding the needs of the target market.
The empirical part of this thesis was implemented as a quantitative research study. The survey was conducted by using a questionnaire. The questionnaire consisted of multiple-choice questions and open-ended questions. The purpose of the multiple-choice questions was to describe the attitudes and opinions of the companies. The responses were scaled on a Likert scale. The aim of the open-ended questions was to present the values of the companies towards crowdfunding. The population of the survey consisted of the client companies of the Case Company. The Case Company drew the sample from the population. The survey invitation was sent to 50 companies by email. 27 companies participated in the survey. The response rate was 54 %.
The results of the survey revealed that Finnish companies have a positive attitude towards crowdfunding. The results pointed out what the companies value the most in raising money: they value the fact that they are able to raise the money as soon as possible. In addition, they place great value on an easy process, good customer service, flexibility and profitableness.