Yrityksen brändin rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla
Kuusela, Kimmo; Nyberg, Eetu (2020)
Kuusela, Kimmo
Nyberg, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa pienille ja keskisuurille sosiaali- ja terveydenhuoltoalan (sote-alan) yrityksille tietoa brändäyksestä sekä sen rakentamisesta sisäisen ja ulkoisen näkökulman, virheiden sekä digitaalisten elementtien kautta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää pienten ja keskisuurten sote-alan yritysten vetovoimaisuutta niin asiakkaan kuin työntekijöiden keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö tehdään TULOS -hankkeeseen.
Tulokset laadittiin narratiiviseksi kirjallisuuskatsaukseksi ja toteutettiin yleiskatsauksena, jossa sisällönanalyysillä läpikäydyt aineistot yhdistettiin osaksi laajempaa kokonaisuutta. Opinnäytetyön tulososioon valittiin systemaattista hakumenetelmää soveltaen 22 aineistoa ja manuaalista hakumenetelmää käyttäen 27 aineistoa eli yhteensä 49 (=n) aineistoa, jotka koostuvat kotimaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista.
Brändi on käsitteenä mielikuva ja brändäys on sitä, jolla mielikuva luodaan. Voimakas brändi rakennetaan sisältäpäin ja sen ensimmäiset asiakkaat ovat sen työntekijät. Asiakaskeskeisyyden toteutuminen ja brändilupauksen saavuttaminen vaikuttavat merkittävästi brändin menestykseen. Asiakaskeskeisyyden toteutumisessa sairaanhoitajan rooli korostuu voimakkaasti, sillä kontakti asiakkaaseen antaa brändille kasvot. Sisäinen ja ulkoinen brändäys liittyvät vahvasti toisiinsa. Työntekijän hyvinvoinnista huolehtiminen johtaa suurempaan palveluarvoon, joka johtaa tyytyväisempiin ja uskollisempiin asiakkaisiin palvelun tuottoketjun mukaisesti. Brändäyksen yleisiä virheitä ovat brändiluottamuksen ja brändi-imagon heikentyminen, brändin huolimaton laajentaminen sekä brändiarvon menettäminen markkinointivirheiden seurauksena. Brändiä rakennetaan yhä enemmän digitalisaation avulla, koska brändäystä tulisi tehdä siellä missä kohderyhmät ovat. Lisätutkimusta sote-alan brändäyksestä tarvitaan, jotta ymmärretään sen merkitys sekä vaikutus osana yrityksen menestystä ja kehitystä. The purpose of the thesis is to provide information about branding and brand building to small and medium sized companies in social and healthcare sector through internal and external perspectives, mistakes and digital elements. The aim of the thesis is to promote the attractiveness of small and medium-sized social and healthcare enterprises both among the client and employees. The thesis is commissioned by Turku University of Applied Sciences and the thesis is made for the Tulos-project.
The thesis was carried out as a narrative literature review and implemented into an overview, where the material reviewed with using content analysis are combined in to a larger whole. The data consists of a total of (n=) 49 materials collected from domestic and international articles and literature. Of 49 articles, 22 were selected using a systematic search method.
The results indicate a brand as an image and branding as a strategic that creates it. A strong brand is built from the inside out and its first customers are the employees. Fulfillment of customer centricity and accomplishment of the brand promise have a significant impact on the success of the brand. The role of the nurse in fulfilling customer centricity is strongly emphasized, as contact with the customer gives the brand a face. Internal and external branding are strongly interrelated. The well-being of the employee and the support of things that are important to him or her lead to greater service value, which again leads to more satisfied and loyal customers along with the service profit chain. Common branding mistakes include weakening brand trust and brand image, careless brand expansion, and losing brand value through marketing mistakes. A brand is increasingly being built through digitalisation, as branding should be done where the companies target groups are. Further research on social and healthcare branding is needed to understand significance and impact of it as part of a company’s success and development.
Tulokset laadittiin narratiiviseksi kirjallisuuskatsaukseksi ja toteutettiin yleiskatsauksena, jossa sisällönanalyysillä läpikäydyt aineistot yhdistettiin osaksi laajempaa kokonaisuutta. Opinnäytetyön tulososioon valittiin systemaattista hakumenetelmää soveltaen 22 aineistoa ja manuaalista hakumenetelmää käyttäen 27 aineistoa eli yhteensä 49 (=n) aineistoa, jotka koostuvat kotimaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista.
Brändi on käsitteenä mielikuva ja brändäys on sitä, jolla mielikuva luodaan. Voimakas brändi rakennetaan sisältäpäin ja sen ensimmäiset asiakkaat ovat sen työntekijät. Asiakaskeskeisyyden toteutuminen ja brändilupauksen saavuttaminen vaikuttavat merkittävästi brändin menestykseen. Asiakaskeskeisyyden toteutumisessa sairaanhoitajan rooli korostuu voimakkaasti, sillä kontakti asiakkaaseen antaa brändille kasvot. Sisäinen ja ulkoinen brändäys liittyvät vahvasti toisiinsa. Työntekijän hyvinvoinnista huolehtiminen johtaa suurempaan palveluarvoon, joka johtaa tyytyväisempiin ja uskollisempiin asiakkaisiin palvelun tuottoketjun mukaisesti. Brändäyksen yleisiä virheitä ovat brändiluottamuksen ja brändi-imagon heikentyminen, brändin huolimaton laajentaminen sekä brändiarvon menettäminen markkinointivirheiden seurauksena. Brändiä rakennetaan yhä enemmän digitalisaation avulla, koska brändäystä tulisi tehdä siellä missä kohderyhmät ovat. Lisätutkimusta sote-alan brändäyksestä tarvitaan, jotta ymmärretään sen merkitys sekä vaikutus osana yrityksen menestystä ja kehitystä.
The thesis was carried out as a narrative literature review and implemented into an overview, where the material reviewed with using content analysis are combined in to a larger whole. The data consists of a total of (n=) 49 materials collected from domestic and international articles and literature. Of 49 articles, 22 were selected using a systematic search method.
The results indicate a brand as an image and branding as a strategic that creates it. A strong brand is built from the inside out and its first customers are the employees. Fulfillment of customer centricity and accomplishment of the brand promise have a significant impact on the success of the brand. The role of the nurse in fulfilling customer centricity is strongly emphasized, as contact with the customer gives the brand a face. Internal and external branding are strongly interrelated. The well-being of the employee and the support of things that are important to him or her lead to greater service value, which again leads to more satisfied and loyal customers along with the service profit chain. Common branding mistakes include weakening brand trust and brand image, careless brand expansion, and losing brand value through marketing mistakes. A brand is increasingly being built through digitalisation, as branding should be done where the companies target groups are. Further research on social and healthcare branding is needed to understand significance and impact of it as part of a company’s success and development.