Yrittäjyyden varhaisen vaiheen opinnoille on tarvetta korkeakouluopinnoissa
Salmijärvi, Tiina; Heikkinen, Kari-Pekka; Siltavirta, Katta (2020)
Salmijärvi, Tiina
Heikkinen, Kari-Pekka
Siltavirta, Katta
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817577
Tiivistelmä
Yrittäjyyden kenttä on moninaistunut ja yksinyrittäjien määrä kasvanut 2010-luvulla. Korkeakouluopiskelijoille on tarjolla runsaasti yrittäjäopintoja ja erilaisia toiminnallisuuksia, mutta edelleen vain pieni osa opiskelijoista toimii yrittäjänä valmistumisen jälkeen. Korkeakoulujen yrittäjyystoimet ovat perinteisesti keskittyneet paljolti yrittäjyyspolun keskivaiheeseen, eikä varhaista vaihetta ei ole tuettu systemaattisesti.
Kirjoituksessa kuvataan, miten Oulun ammattikorkeakoulussa ja Oulun yliopistossa on lähdetty uudella tavalla innostamaan korkeakouluopiskelijoita yrittäjyyden alkuun MindBusiness-opintojen avulla. Kirjoituksessa kuvataan näitä toimenpiteitä ja alustavia tuloksia.
Uutta on nimenomaan varhaisen vaiheen tuki yrittäjyyteen, yrittäjämyönteisyyden herättäminen, yrittäjyyspotentiaalin tunnistaminen ja yrittäjävalmiuksien kehittäminen. Yrittäjyystaitoja vahvistettiin oppimispsykologian näkökulmasta, jolloin huomio kiinnitettiin pystyvyyden ja toimijuuden vahvistamiseen, sinnikkyyteen ja tavoitesuuntautuneeseen työskentelyyn. Nämä yhdistettiin liiketoiminnalliseen toimintatapaan. Opintojaksot (3 x 5 op = 15 op) on työstetty ja toteutettu yhteistyössä molempien korkeakoulujen vahvuuksia hyödyntäen. Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat työskentelivät yhteisissä monitieteisissä ryhmissä, jotka työstivät mm. mikroyrittäjien arjesta nousevia liiketoiminnallisia haasteita. Opintojaksoilla opiskelu perustui
yhteisölliseen tiedon rakentamiseen ja yhteistyöhön paikallisten mikroyrittäjien kanssa.
Kirjoituksessa kuvataan, miten Oulun ammattikorkeakoulussa ja Oulun yliopistossa on lähdetty uudella tavalla innostamaan korkeakouluopiskelijoita yrittäjyyden alkuun MindBusiness-opintojen avulla. Kirjoituksessa kuvataan näitä toimenpiteitä ja alustavia tuloksia.
Uutta on nimenomaan varhaisen vaiheen tuki yrittäjyyteen, yrittäjämyönteisyyden herättäminen, yrittäjyyspotentiaalin tunnistaminen ja yrittäjävalmiuksien kehittäminen. Yrittäjyystaitoja vahvistettiin oppimispsykologian näkökulmasta, jolloin huomio kiinnitettiin pystyvyyden ja toimijuuden vahvistamiseen, sinnikkyyteen ja tavoitesuuntautuneeseen työskentelyyn. Nämä yhdistettiin liiketoiminnalliseen toimintatapaan. Opintojaksot (3 x 5 op = 15 op) on työstetty ja toteutettu yhteistyössä molempien korkeakoulujen vahvuuksia hyödyntäen. Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat työskentelivät yhteisissä monitieteisissä ryhmissä, jotka työstivät mm. mikroyrittäjien arjesta nousevia liiketoiminnallisia haasteita. Opintojaksoilla opiskelu perustui
yhteisölliseen tiedon rakentamiseen ja yhteistyöhön paikallisten mikroyrittäjien kanssa.