Livekaraoken tuottama lisäarvo ravintola Rymy-Eetulle
Juustila, Tomi (2020)
Juustila, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517268
Tiivistelmä
Suomen ravintola-alalla on jatkuva kilpailu asiakkaista sekä näkyvyydestä. Erottuakseen kilpailusta ravintola-alalla täytyy olla jokin omanlainen erityisyys. Helsinkiläinen ravintola Rymy-Eetu on aloittanut keskiviikkoiltaisin uuden toimintamallin, livekaraoken; erottuakseen kilpailijoista ja lisätäkseen asiakasmääriä arki-iltaisin. Ravintola on lanseerannut uudenlaisen livekaraokekonseptin, jota järjestetään ravintolassa joka keskiviikko.
Livekaraoke on karaokea, jossa taustamusiikin hoitaa lavalla esiintyvä liveyhtye. Opinnäytetyön tekijä soittaa tässä livekaraoken taustayhtyeessä, minkä vuoksi opinnäytetyön tekeminen tästä aiheesta on mielenkiintoista ja tärkeätä. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona ravintola Rymy-Eetulle. Opinnäytetyön tavoitteina on selvittää: millaista taloudellista ja imagollista lisäarvoa livekaraoke tuo ravintola Rymy-Eetulle ja tuottaako livekaraoke elämyksellisyyttä asiakkaille. Lisäksi työssä selvitetään yrityksen ja asiakkaiden toiveita livekaraokekonseptin kehittämiseksi. Työn tarkoitus on selvittää sekä tutkimuksen toimeksiantajalle, että muille ravintola-alan yrittäjille, livekaraokekonseptin merkitys lisäarvon tuottamisen kannalta.
Työn tietoperustassa käsitellään tutkimuksen toimintaympäristöä ravintola Rymy-Eetua, lisäarvoa, sen tuottamista sekä lisäarvon kolmea eri osatekijää: taloudellista -, imagollista - sekä elämyksellisyyttä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään elävää musiikkia sekä karaokekulttuuria ravintoloissa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen tiedonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastatteluja. Tutkimuksen havainnointi tapahtui joulukuun 2019-maaliskuun 2020 välisenä aikana livekaraokeiltojen ajan. Teemahaastattelut suoritettiin toukokuussa 2020 ja työssä haastateltiin viittä kokenutta ravintola Rymy-Eetun työntekijää sekä viittä livekaraoken asiakasta.
Tuloksissa kävi ilmi, että livekaraoke on haastateltavien mielestä harvinainen, innovatiivinen ja huomiota herättävä konsepti, joka tuo suuresti lisäarvoa ravintola Rymy-Eetun keskiviikkoiltoihin. Livekaraokella kasvatetaan lisäarvoa taloudellisesti, imagollisesti sekä elämyksellisesti. Ravintolan myynti on kasvanut 38% verrattuna vuoden 2018 keskiviikkojen keskiarvoon. Imagollinen lisäarvo on laajentunut ja asiakkaiden ravintolakuva Rymy-Eetusta on muuttunut entistä positiivisemmaksi ja monipuolisemmaksi. Asiakkaat kokevat livekaraoken elämykselliseksi ja unohtumattomaksi innovaatioksi ja toimintamalliksi ravintolassa. Kehitysideoina konseptille olisi sen laajentaminen, parempi markkinointi sekä digitaalinen vuoronvarausjärjestelmä. Konsepti on suositeltava myös muille ravintola-alan yrittäjille.
Livekaraoke on karaokea, jossa taustamusiikin hoitaa lavalla esiintyvä liveyhtye. Opinnäytetyön tekijä soittaa tässä livekaraoken taustayhtyeessä, minkä vuoksi opinnäytetyön tekeminen tästä aiheesta on mielenkiintoista ja tärkeätä. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona ravintola Rymy-Eetulle. Opinnäytetyön tavoitteina on selvittää: millaista taloudellista ja imagollista lisäarvoa livekaraoke tuo ravintola Rymy-Eetulle ja tuottaako livekaraoke elämyksellisyyttä asiakkaille. Lisäksi työssä selvitetään yrityksen ja asiakkaiden toiveita livekaraokekonseptin kehittämiseksi. Työn tarkoitus on selvittää sekä tutkimuksen toimeksiantajalle, että muille ravintola-alan yrittäjille, livekaraokekonseptin merkitys lisäarvon tuottamisen kannalta.
Työn tietoperustassa käsitellään tutkimuksen toimintaympäristöä ravintola Rymy-Eetua, lisäarvoa, sen tuottamista sekä lisäarvon kolmea eri osatekijää: taloudellista -, imagollista - sekä elämyksellisyyttä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään elävää musiikkia sekä karaokekulttuuria ravintoloissa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen tiedonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastatteluja. Tutkimuksen havainnointi tapahtui joulukuun 2019-maaliskuun 2020 välisenä aikana livekaraokeiltojen ajan. Teemahaastattelut suoritettiin toukokuussa 2020 ja työssä haastateltiin viittä kokenutta ravintola Rymy-Eetun työntekijää sekä viittä livekaraoken asiakasta.
Tuloksissa kävi ilmi, että livekaraoke on haastateltavien mielestä harvinainen, innovatiivinen ja huomiota herättävä konsepti, joka tuo suuresti lisäarvoa ravintola Rymy-Eetun keskiviikkoiltoihin. Livekaraokella kasvatetaan lisäarvoa taloudellisesti, imagollisesti sekä elämyksellisesti. Ravintolan myynti on kasvanut 38% verrattuna vuoden 2018 keskiviikkojen keskiarvoon. Imagollinen lisäarvo on laajentunut ja asiakkaiden ravintolakuva Rymy-Eetusta on muuttunut entistä positiivisemmaksi ja monipuolisemmaksi. Asiakkaat kokevat livekaraoken elämykselliseksi ja unohtumattomaksi innovaatioksi ja toimintamalliksi ravintolassa. Kehitysideoina konseptille olisi sen laajentaminen, parempi markkinointi sekä digitaalinen vuoronvarausjärjestelmä. Konsepti on suositeltava myös muille ravintola-alan yrittäjille.